PAULO FREIRE, EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES
A BRIEF THEORETICAL CONTRIBUTION
Keywords:
Paulo Freire, Education and Technologies, Dialogue, Autonomy, DICTAbstract
With the centenary of Paulo Freire, many academic debates have taken place with the objective of investigating the relevance of his concepts for the present time. This process coincided with Emergency Remote Teaching, which brought into question other issues, such as the importance of using digital technologies to promote dialogue and student autonomy. From this standpoint, the following question arose: is it possible to use Freirean concepts to justify the importance of digital technologies in the formation of an autonomous and critical individual? In this sense, this qualitative-bibliographic article sought to investigate important aspects in the works of Paulo Freire and other contemporary authors, aiming to guide educators on the significance of the topic. As a result, it was understood that digital technologies are used as facilitators for research and communication between educators and students, incorporating what are known as active methodologies. As technologies are not neutral, they carry the ideologies of the dominant class and need to be problematized and questioned. However, if used critically, they contribute to fostering dialogue and student autonomy.
References
BRASIL, Ministério da Educação. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, 18 de março de 2020.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
DEWEY, J. Democracia e Educação. Introdução a Filosofia da Educação. Tradução: Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 3. ed. São Paulo: Companhia Nacional, 1959.
DEWEY, J. Vida e Educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 21. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. 2 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da Indignação. 8 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
FREITAS, A. L. S. Saber de experiência feito. In: Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte. Autêntica Editora, 2019. p. 439.
GALLI, E. F.; BRAGA, F. M. O diálogo em Paulo Freire: concepções e avanços para transformação social. Quaestio-Revista de Estudos em Educação, v. 19, n. 1, 2017.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HODGES, C. B. et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 2020.
JUNIOR, J. L.; MILL, D. Reflexões sobre as metodologias ativas como abordagem pedagógica no contexto brasileiro. Conjectura: Filosofia e Educação, n. 25, p. 14, 2020.
MACHADO, R. C. F. Autonomia. IN STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Ed.). Dicionário Paulo Freire. Autêntica, 2019.
MORAN, J. M. Como transformar nossas escolas. Educação, v. 3, p. 63-91, 2017.
SINDIQUE, C. O uso das metodologias ativas de aprendizagem para a promoção da autonomia no estudante: uma análise a partir de Paulo Freire. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 8, n. 2, p. 48-68, 2021.
STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
VELOSO, B. Paulo Freire e educação a distância: visão propositiva para explorar a autonomia no ensino-aprendizagem. In: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. [GS Search]. 2021a.
VELOSO, B.; MILL, D. Dialogicidade na Educação a Distância e no ensino remoto: concepções para conciliar “distância” e “proximidade”. In HARDAGH, Claudia Coelho; GAMEZ, Luciano. Paulo Freire e a práxis pedagógica na atualidade. Diadema: V&V Editora, 2021b.
WEYH, L. F.; NEHRING, Cátia Maria; WEYH, Cênio Back. A educação problematizadora de Paulo Freire no processo de ensino-aprendizagem com as novas tecnologias. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 44497-44507, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudinei Zagui Pareschi, Gustavo Carvalho Mauricio, Daniel Mill
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.