PAULO FREIRE, EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES

A BRIEF THEORETICAL CONTRIBUTION

Authors

Keywords:

Paulo Freire, Education and Technologies, Dialogue, Autonomy, DICT

Abstract

With the centenary of Paulo Freire, many academic debates have taken place with the objective of investigating the relevance of his concepts for the present time. This process coincided with Emergency Remote Teaching, which brought into question other issues, such as the importance of using digital technologies to promote dialogue and student autonomy. From this standpoint, the following question arose: is it possible to use Freirean concepts to justify the importance of digital technologies in the formation of an autonomous and critical individual? In this sense, this qualitative-bibliographic article sought to investigate important aspects in the works of Paulo Freire and other contemporary authors, aiming to guide educators on the significance of the topic. As a result, it was understood that digital technologies are used as facilitators for research and communication between educators and students, incorporating what are known as active methodologies. As technologies are not neutral, they carry the ideologies of the dominant class and need to be problematized and questioned. However, if used critically, they contribute to fostering dialogue and student autonomy.

Author Biographies

Claudinei Zagui Pareschi, Universidade Federal de São Carlos

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação pela UNIMEP, formado em Filosofia, Pedagogia e História. Pesquisador do grupo Horizonte da UFSCAR e do grupo Movimentos Docentes da Unifesp. Atualmente é diretor de escola na SME-Limeira.

Gustavo Carvalho Mauricio, Universidade Federal de São Carlos

Mestrando em Educação na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pesquisador pelo Grupo Horizonte da UFSCar. Possui graduação em Computação - Licenciatura - Claretiano Centro Universitário. Especialista em Desenvolvimento de Software para Web pela UFSCar e Especialista em Gestão Pública pela UFSCar. Atualmente é técnico em tecnologia da informação da Universidade Federal de São Carlos.

Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos

Professor Titular da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com formação e expertise em Educação a Distância e integração de tecnologias no ensino-aprendizagem. Doutor em Educação pela UFMG, com pós-doutorados pelas Universidade de Coimbra e Universidade Aberta de Portugal. Desde 2007, é líder-fundador do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Membro do Programa de Pós-Graduação em Educação e também já atuou por vários anos no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade. Como pesquisador, tem particular interesse pela interseção entre as temáticas: Educação, Tecnologias e Linguagens; com especial atenção aos temas aprendizagem significativa, gestão, trabalho docente, cognição, educação a distância, metodologias ativas, entre outros assuntos correlatos.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, 18 de março de 2020.

CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018. ​

DEWEY, J. Democracia e Educação. Introdução a Filosofia da Educação. Tradução: Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 3. ed. São Paulo: Companhia Nacional, 1959.

DEWEY, J. Vida e Educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 21. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, P. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. 2 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação. 8 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

FREITAS, A. L. S. Saber de experiência feito. In: Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte. Autêntica Editora, 2019. p. 439.

GALLI, E. F.; BRAGA, F. M. O diálogo em Paulo Freire: concepções e avanços para transformação social. Quaestio-Revista de Estudos em Educação, v. 19, n. 1, 2017.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HODGES, C. B. et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 2020.

JUNIOR, J. L.; MILL, D. Reflexões sobre as metodologias ativas como abordagem pedagógica no contexto brasileiro. Conjectura: Filosofia e Educação, n. 25, p. 14, 2020.

MACHADO, R. C. F. Autonomia. IN STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Ed.). Dicionário Paulo Freire. Autêntica, 2019.

MORAN, J. M. Como transformar nossas escolas. Educação, v. 3, p. 63-91, 2017.

SINDIQUE, C. O uso das metodologias ativas de aprendizagem para a promoção da autonomia no estudante: uma análise a partir de Paulo Freire. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 8, n. 2, p. 48-68, 2021.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

VELOSO, B. Paulo Freire e educação a distância: visão propositiva para explorar a autonomia no ensino-aprendizagem. In: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. [GS Search]. 2021a.

VELOSO, B.; MILL, D. Dialogicidade na Educação a Distância e no ensino remoto: concepções para conciliar “distância” e “proximidade”. In HARDAGH, Claudia Coelho; GAMEZ, Luciano. Paulo Freire e a práxis pedagógica na atualidade. Diadema: V&V Editora, 2021b.

WEYH, L. F.; NEHRING, Cátia Maria; WEYH, Cênio Back. A educação problematizadora de Paulo Freire no processo de ensino-aprendizagem com as novas tecnologias. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 44497-44507, 2020.

Published

2024-01-15

How to Cite

Pareschi, C. Z., Carvalho Mauricio, G., & Mill, D. (2024). PAULO FREIRE, EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES: A BRIEF THEORETICAL CONTRIBUTION. SUD, 16. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/94

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais