THE TUTOR'S ROLE

A CASE STUDY OF DE IMPLEMENTATION

Authors

  • S Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia
  • Antonio Ferreira Neto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia
  • Amauri Dias de Moura Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia
  • Ana Cláudia Dias Ribeiro IFRO

Keywords:

Distance education, Educational practices, University education

Abstract

The educational process has undergone changes in recent years, advancing exponentially, especially in higher education at a distance, resulting in the need to change the way pedagogical practices are conducted. Faced with this situation, the research aimed to conduct a critical analysis of the role of the tutor in distance education at a Higher Education Institution in the final stages of implementing this modality. Specifically, the following objectives were pursued as well: (i) conduct a literature review on the implementation of distance education in Higher Education Institutions; (ii) gain insights into the role of tutoring based on dimensional indicators of the INEP/MEC Course Evaluation Instrument; (iii) analyze the strategies defined by the coordination for the full functioning of distance education; and (iv) compare the functions directed at tutoring in the educational institution under study with the literary provisions. The results of the case study demonstrate that the educational institution has invested in the distance education (EaD) methodology with the aim of offering quality education to a broader audience, contributing to the dissemination of higher education. The success of the project is the result of efficient management and shared commitment among the stakeholders. Technological infrastructure is highlighted by management as fundamental to the success of EaD, with investments in digital platforms, while instructional materials are produced and adapted by tutors to meet the specific needs of students. In addition to content production, analysis, and review, students play an essential role in EaD management by handling technologies, designing pedagogical activities, collaborating with teachers and coordinators, and providing support to fellow students.

Author Biographies

S, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia

Mestre em Contabilidade (Universidade Federal da Bahia). Professor da Faculdade Anísio Teixeira. Discente no curso de Gestão de Educação a Distância (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia). Feira de Santana, Bahia, Brasil. 

Antonio Ferreira Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia

Doutor em Educação em Ciências e Matemática na Universidade Federal do Mato Grosso. Discente no curso de Gestão de Educação a Distância (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia). Professor no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia. Cacoal, Rondônia, Brasil. 

Amauri Dias de Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia

Graduado em Administração (FEAD-MG) e Gestão de TI (Claretiano). Diretor de Infraestrutura Administrativa da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Discente no curso de Gestão de Educação a Distância (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia). Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. 

Ana Cláudia Dias Ribeiro, IFRO

Doutora em Letras: Ensino de Língua e Literatura (Universidade Federal do Norte do Tocantins) e Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO). Porto Velho, Rondônia, Brasil. 

References

BRANSKI, R. M.; ARELLANO, R.; FRANCO, C.; LIMA JR, O. Metodologia de estudo de casos aplicada à logística. In: Congresso de Pesquisa e Ensino em Transporte. Anais... Conference: XXIV ANPET, Salvador, 2010.

BRASIL. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. BRASIL/MEC/EAD. 2007. Disponível em: https://link.ufms.br/UBQSs. Acesso em: 25 fev. 2023.

CARVALHO, C A. Gestão da infraestrutura e organização tecnológica em educação a distância. São Paulo: Editora Senac, 2020.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HANNA, D. E. Organizational Models in Higher Education, Past and Future. In: Moore, M. G.; Anderson, W. G. (Orgs.). Handbook of Distance Education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.

HOLANDA, M. J. B.; PELEGRINELLI, G. Atores da modalidade a distância: os tutores e sua qualificação para o sucesso da EAD. Revista Plurais-Virtual, v. 11, n. 1, 2021.

KAMINSKI, C.; STOLTZ, T. Educação a distância: rediscutindo o papel do tutor. Revista Intersaberes, vol. 10, n. 21, p. 561- 576, set./dez., 2015.

MAGALHÃES, P. H. V.; AJEJE, M. E.; LOPES, M. C. G. Implantação do setor de educação a distância em uma instituição de ensino superior privada. In: 14º Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. Anais... 14 CIAED, setembro, 2008.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório publicações e trabalhos científicos. 7ª. Ed. São Paulo: Atlas, 2011.

OLIVEIRA, A. T. E. et al. Ferramentas e estratégias de interação e comunicação na prática da tutoria em EaD. Evidência, Araxá, v. 13, n. 13, p. 71-85, 2017.

PAIXÃO, L. E. S. A interação na educação a distância. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Florianópolis, 2002.

PAULA, K. C.; FERNEDA, E.; CAMPOS FILHO, M. P. Elementos para implantação de cursos à distância. Colabor@ Revista Digital da CVA-Ricesu, v. 2, n. 7, mai., 2004.

PIMENTEL, F. S. C. Interação online: um desafio da tutoria. Clube dos autores, 2011.

SALVUCCI, M.; LISBOA, M. J. A.; MENDES, N. C. Educação a Distância no Brasil: Fundamentos legais e implementação. RBAAD, vol. 11, 2012.

SARAIVA, K. Educação a distância: outros tempos, outros espaços. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2010.

TORRECILLAS, G. L. S. Educação a distância em uma instituição de ensino superior: estudo das barreiras e do nível de satisfação encontrados no processo de implantação. Universidade de Brasília. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Ciência da Informação e Documentação. Brasília, DF. 2007.

Published

2024-01-15

How to Cite

S, Ferreira Neto, A., Dias de Moura, A., & Dias Ribeiro, A. C. (2024). THE TUTOR’S ROLE: A CASE STUDY OF DE IMPLEMENTATION. SUD, 16. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/91

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização