INSTITUTIONALIZATION OF PUBLIC DISTANCE EDUCATION

GLANCES ON ORGANIZATIONAL CULTURE

Authors

Keywords:

Distance Education, Institutionalization, Organizational culture, Universidade Aberta do Brasil (UAB) System, Public Institutions of Higher Education

Abstract

Among the most recent discussions that pervade the field of Distance Education (DE), the institutionalization of the modality is cited. It is a complex process, influenced by endogenous and exogenous elements, which is directly related to the quality and, therefore, to the continuity of the course proposals. In the case of Public Institutions of Higher Education, the object takes on other colors insofar as it has a fundamental intersection with the Universidade Aberta do Brasil (UAB) System, a policy of inducing the modality that, for more than a decade, has proved to be central in offering and maintaining distance learning experiences. That said, the aim of this article is to analyze the importance of organizational culture for the distance education institutionalization movement. The research is an excerpt from the doctoral thesis of the first author and had, as methodological procedures: document analysis, virtual focus group, semi-structured interview, Delphi technique and questionnaire. Study participants were managers, teacher-authors/content specialists, teacher-trainers/applicators, teacher-tutors (virtual and face-to-face), students and former students, all with experience in courses within the scope of the UAB System. The collected data were analyzed in the light of qualitative and quantitative approaches. With the study, we emphasize the importance of organizational culture as an element that connects groups of subjects and the institutional bureaucratic apparatus. Thus, we consider that any strategic actions, originating from managers that aim at institutionalization, should pay attention to the influences that can be exerted on the culture within the Public Institutions of Higher Education.

Author Biographies

Braian Veloso, Universidade Federal de Lavras

Professor Adjunto do Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino (DPE) e docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras (PPGE-UFLA). Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (PPGE-UFSCar), com período sanduíche na Universidade Aberta de Portugal (UAb). Coordenador adjunto do curso de Pedagogia da UFLA, modalidade a distância. Atua nas áreas de práticas de ensino, tecnologias digitais nos processos pedagógicos e educação a distância.

Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), onde trabalha como Docente e Gestor de Educação a Distância (EaD) e presencial. Doutor em Educação pela UFMG, com pós-doutorados pelas Universidades de Coimbra e Aberta de Portugal. É membro do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade. É Líder do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens) e, como pesquisador, tem interesse particular pela interseção das temáticas: Trabalho Docente, Tecnologias, Linguagens, Cognição e Educação a Distância.

References

DIMAGGIO, P. J.; POWELL, W. W. A gaiola de ferro revisitada: isomorfismo institucional e racionalidade coletiva nos campos organizacionais. Revista de Administração de Empresas, v. 45, n. 2, p. 74-89, 2005. Disponível em https://link.ufms.br/Xx0km. Acesso em: 10 jul. 2023.

DUARTE, T. A possibilidade de investigação a três: reflexões sobre a triangulação (metodológica). CIES e-WorkingPaper, Lisboa, n. 60, p. 1-24, 2009.

FERREIRA, M.; COSTA, M. R. M.; MILL , D. Reflexões necessárias e urgentes acerca da gestão da EAD no Brasil. Plurais Revista Multidisciplinar, v. 6, n. 3, 28 nov. 2021. Disponível em: < https://link.ufms.br/bmZRb. Acesso em: 30 fev. 2023.

MACHADO-DA-SILVA, C. L.; FONSECA, V. S. da; CRUBELLATE, J. M. Estrutura, agência e interpretação: elementos para uma abordagem recursiva do processo de institucionalização. Rev. adm. Contemp, v. 9, n. 1, p.9-39, 2005. Disponível em: https://link.ufms.br/n2cBA. Acesso em: 13 jul. 2023.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). Tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.

MATOS, H. A; AGUIAR, T. C. M.; NUNES, R. S. dos R. A institucionalização e os desafios da educação superior a distância na Universidade Federal de Mato Grosso. In: SANTOS, C. de A.; LIMA, D. da C. B. P.; NOGUEIRA, D. X. P. (org.). Institucionalização da educação superior a distância nas universidades federais da região Centro-Oeste. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2021. p. 179-195. Disponível em: https://link.ufms.br/LThvf. Acesso em: 14 jul. 2023.

PASSOS, M. L. S.; NUNES, V. B.; MAISSIAT, J.; BARBOSA, M. B. A.; JÚNIOR, J. M. C. Modelos de institucionalização de cursos a distância em uma instituição de ensino pública. Anais do 23º CIAED, Vitória, p. 1-10, 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/T4Y3R . Acesso em: 23 jul. 2023.

TOLBERT, P. S.; ZUCKER, L. G. A institucionalização da teoria institucional. In: CLEGG, S. R.; HARDY, C.; NORD, W. R.; CALDAS, M.; FANCHIN, R.; FISCHER, T. (Orgs.). Handbook de estudos organizacionais. São Paulo: Atlas, 1999. v. 1. p. 196-219.

VELOSO, B. Incorporação Orgânica da Educação a Distância nas Universidades Públicas. 2022. 405 p. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federald e São Carlos, São Carlos.

VELOSO, B.; MILL, D. Institucionalização da educação a distância pública enquanto fenômeno essencialmente dialético. Educação em Revista , [S. l.], v. 38, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/cZUxw . Acesso em: 28 jul. 2023.

VIEIRA, E. F.; VIEIRA, M. M. F. Funcionalidade burocrática nas universidades federais: conflito em tempos de mudança. Revista de Administração Contemporânea [online], v. 8, n. 2, p. 181-200, 2004. Disponível em: https://link.ufms.br/EnAFu . Acesso em: 08 jul. 2021.

WEBER, M. Economia e Sociedade. Tradução de Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. 4. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2015. 580 p. v. 2.

WEBER, M. Metodologia das ciências sociais. Tradução de Augustin Wernet. 5. ed. [S. l.]: Campinas: Editora da Unicamp, 2016. 687 p.

Published

2024-01-15

How to Cite

Veloso, B., & Mill, D. (2024). INSTITUTIONALIZATION OF PUBLIC DISTANCE EDUCATION: GLANCES ON ORGANIZATIONAL CULTURE. SUD, 15. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/85

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização