TRAINING OF PUBLIC AGENTS IN THE FIELD OF PUBLIC ADMINISTRATION

AN EXPERIENCE REPORT

Authors

Keywords:

Public agent., Public administration., Experience report., Distance Education., University of Brasilia.

Abstract

Significant changes have occurred in the context of the qualification of public agents in Brazil. Regarding the development of new skills and awareness of quality service for society, employees need to be prepared. Such changes are revealed through the introduction of new concepts. These concepts are artificial intelligence and information and communication technologies. Added to these factors is the provision of better quality public services as a requirement of society. On a continental scale, in the case of Brazil, the Distance Education (EaD) strategy. It increasingly presents itself as an opportunity to reduce regional inequalities and train public agents in the provision of services. In this sense, and with the purpose of stimulating the training of public administration agents, the Open University of Brazil Program (UAB) opened 90 thousand new vacancies in lato sensu undergraduate and postgraduate courses. In this regard, public agents belonging to the federal, state, district and municipal public administration staff benefit. The experience regarding the implementation of specialization courses in the broad area of ​​knowledge of governance, accounting and public finance is reported here. The basis of this report is an exploratory research, of a qualitative nature, carried out with students from specialization courses in the distance learning modality, financed by CAPES/UAB. It is observed that, to a certain extent, the difficulties in accessing communication and information technologies and the use of distance learning tools have been overcome and that other variables arising from work activities that occur remotely have been a difficulty for the dedication of the public agent in their qualification process.

Author Biography

Andrea de Oliveira Gonçalves, UNIVERSIDADE DE BRASILIA

Doutora pela Universidade de São Paulo. Professora associada da Universidade de Brasília; atua como professora do Programa de Pós Graduação em Ciências Contábeis da mesma Universidade. Tem experiência em educação a distância e governança pública em saúde.

References

ALVES, Vania Sampaio; VELOSO, Rafael. Sistemas de Educação a Distância: subsídios para a construção do modelo de gestão desta modalidade de ensino no contexto da secretaria de saúde do estado da Bahia. Revista Baiana de Saúde Pública, v. 33, n. 1, p. 86-86, 2009. Disponível em: https://link.ufms.br/HRO5A. Acesso em: 05 mai 2023.

BASTOS, Marisa Antonini Ribeiro; GUIMARÃES, Eliane Marina Palhares. Educação a distância na área da enfermagem: relato de uma experiência. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 11, p. 685-691, 2003. Disponível em: https://link.ufms.br/r8p47. Acesso em: 05 mai 2023.

LACERDA, E. R. M.; ABBAD, G. Impacto do treinamento no trabalho: investigando variáveis motivacionais e organizacionais como suas preditoras. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 7, n. 4, p. 77-96, out./dez. 2003. Disponível em: https://link.ufms.br/1Z7ho. Acesso em: 05 mai 2023.

MOURÃO, L.; ABBAD, G. S.; ZERBINI, T. Avaliação da efetividade e dos preditores de um treinamento a distância em uma instituição bancária de grande porte. Revista de Administração, São Paulo, v. 49, n. 3, p. 534-8, jul./set. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/mtg45. Acesso em: 05 mai 2023.

PAIM, Marcele Carneiro; MEDEIROS GUIMARÃES, Jane Mary de. Importância da formação de docentes em EAD no processo de educação permanente para trabalhadores do SUS na Bahia. Revista Baiana de Saúde Pública, v. 33, n. 1, p. 94-94, 2009. Disponível em https://link.ufms.br/iAXOC. Acesso em: 12 mar 2023.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA, Plano de Desenvolvimento Institucional CEAD 2019-2022. Brasília, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/ISEE8. Acesso em: 03 fev 2023.

VELAYUTHAM, S.; ALDRIDGE, J.; FRASER, B. Development and validation of an instrument to measure students’ motivation and self‐regulation in science learning. International Journal of Science Education, Abingdon, v. 33, n. 15, p. 2159-2179, Mar. 2011. Disponível em: https://link.ufms.br/gObAI Acesso em: 03 fev 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Gonçalves, A. de O. (2024). TRAINING OF PUBLIC AGENTS IN THE FIELD OF PUBLIC ADMINISTRATION: AN EXPERIENCE REPORT. SUD, 10. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/77

Issue

Section

ESUD2023_Relatos de Experiência | Trilha Temática III - Modelos pedagógicos e metodologias