MAPPING OF RESEARCH TRENDS IN SCIENCE TEACHING AND MOOC
Keywords:
MOOC, science teaching, systematic mappingAbstract
This article presents the result of an investigation about trends in research on science teaching and MOOC, carried out through the methodology of systematic mapping, with the objective of identifying the contribution of the theme to the literature review of the research undertaken in the thesis project. “Mooc Course Learning Design for Science Teaching”. The general objective of the mapping was to identify research trends that involve the use of MOOCs for science teaching, seeking to answer the questions: 1) What are the main research trends that involve the area of using MOOCs for science teaching? 2) What pedagogical practices are presented in the use of MOOCs in science teaching? 3) Is the theme of the thesis in the identified research trends? As a result, the mapping revealed some trends, made it possible to test the search string and highlighted the limitations of the protocol. It was possible to establish some design principles for MOOCs in the science area, pointing to the relevance of our investigation. We present what it was possible to obtain from the cut of studies that provide us with important elements for the design of MOOC courses that are designed for a large number of people and, generally, have a self-instructional format. From these studies, we can try to overcome some challenges in our courses, contributing to the quality of teaching
References
AKSELA, M.; WU, X.; HALONEN, J. Relevancy of the Massive Open Online Course (MOOC) about Sustainable Energy for Adolescents. Education Sciences, v. 6, n. 4, 1 dez. 2016.
BASTOS, R. C.; BIAGIOTTI, B. MOOCs: uma alternativa para a democratização do ensino. Revista Renote - Novas Tecnologias na Educação, v.12, n.1, p. 1-9, 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/Ps433.Acesso em: 16 jun 2020.
CARMO, T. M. E. MOOC (massive open on-line course). In: MILL, D. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 459–461.
CHEN, C. et al. The impact of student misconceptions on student persistence in a MOOC. Journal of Research in Science Teaching, v. 57, n. 6, p. 879–910, 1 ago. 2020.
DO RÊGO, B. B.; GARRIDO, F. A.; MATOS, E. d. S. Moodle como ambiente MOOC: orientações para o redesign de interação. Revista Renote - Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 1, 21 ago. 2018.
FALBO, A. Mapeamento Sistemático. [s.l: s.n.]. Disponível em: https://link.ufms.br/LGW1d . Acesso em: 31 out. 2021.
FORMANEK, M. et al. Relationship between learners’ motivation and course engagement in an astronomy massive open online course. Physical Review Physics Education Research, v. 15, n. 2, 4 nov. 2019.
IMPEY, C. D.; WENGER, M. C.; AUSTIN, C. L. Astronomy for astronomical numbers: a worldwide massive open online classinternational review of research in open and distributed learning. [s.l: s.n.].
INSTITUTO FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO - IFES. Resolução do Conselho Superior nº 72/2020, de 11 de dezembro de 2020. Normatiza a elaboração, a oferta, o funcionamento e a certificação dos Cursos Online, Abertos e Massivos (MOOC, do Inglês) no Ifes. Disponível em: https://link.ufms.br/vrGV4 Aceeso em 31 out. 2021.
IRULEGUI, R. Desenvolvimento de aplicações educacionais com realidade aumentada para um curso aberto massivo online de histologiaD. 2013.
LUSTOSA, M. Desenvolvimento e avaliação de um MOOC interativo para ensino de biologia. 2017.
MATTAR, J. Aprendizagens em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Revista Digital Teccogs, v.18, n.7. p. 20-40, 2013.
PENAGOS, M. A. B. et al. Interfaz Universidad - Escuela:innovaciones pedagógicas a partir del desarrollo de un MOOC sobre Cuestiones Socio Científicas (CSC) como estrategia didáctica. Revista Educación y Ciudad, n. 32, p. 141–156, 2 nov. 2017.
PEREIRA, D. F.; SOUZA, M. A.V. F. Cursos Online Abertos e Massivos (MOOC) e o Ensino de Ciências: uma Revisão Bibliográfica. Revista EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1101.
PROENÇA, A. R. da C.; LIAO, T. Celular, Sala de Aula e Produção de Vídeos: MOOC para Formação Audiovisual de Professores. Revista EaD em Foco, v. 10, 2020.Disponível em: https://link.ufms.br/nOJsq acesso em 31 out 2021.
RAMOS, Clériston Ribeiro; SILVA, João Alberto da. A Emergência da Área de Ensino de Ciências e Matemática da Capes enquanto comunidade científica: um estudo documental. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 192, p. 363-380, ago. 2014. Disponível em:https://link.ufms.br/wbS9s. Acesso em: 05 out. 2020.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. DE. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, 2011.
SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização científica na prática - inovando a forma de ensinar. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física , 2017.
SOUZA, R. Origens da vida no contexto cósmico: estudo sobre o desenvolvimento de MOOC em Astronomia. 2016.
TEIXEIRA, A. M. et al. MOOC “Competências digitais para professores”: uma prática formativa inovadora. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 21, n. 2, p. 243, 12 mar. 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/OOn1l Acesso em 05 out 2021.
WERLANG, R. B. Geoilhas: o ensino de geociências na educação básica articulado com a ilha interdisciplinar de racionalidade. Porto Alegre: 2017.
WERLANG, R. B.; DEL PINO, J. C. Geoilhas: o desenvolvimento de um modelo de MOOC voltado para a formação continuada de professores de ciências na educação básica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, 5 jul. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aline Pinto Amorim, Vanessa Batesttin, Marize Lyra Passos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.