FORMATION FOR MEDIATION WORK

DISTANCE EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF MATO GROSSO

Authors

Keywords:

Mediation, Distance Education, Continuing formation, Quality

Abstract

This text discusses the training experience carried out at the University Federal of Mato Grosso (UFMT) aimed at people who deal with pedagogical mediation in Distance Education. The planning of the course, with a workload of 20 hours, was carried out through meetings between the work team of the Educational Technology Secretary and the General Coordination of the Open University of Brazil. These objectives were described as follows: Reflect on the mediation characteristics of the teaching-learning process in EaD; Understand the functioning and operationalization processes of EaD at UFTM (systems); Provide an understanding of the role of professionals in building quality education. Methodologically, a Virtual Learning Environment (VLE) was structured with restricted access for registered participants, in which access links to all activities were available. These activities consisted of an opening conference, which addressed topics related to EaD and had the participation of teachers from different academic institutions, followed by three formative moments, which were: synchronous meetings, activities on the platform and interaction through the forum. The results of the participant's evaluation forum indicate a positive result in relation to interaction with other professionals, sharing of experiences and expectations of new courses of this nature.

Author Biographies

Ana Lara Casagrande, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Educação. Departamento de Ensino e Organização Escolar (DEOE/UFMT).

Marijâne Silveira da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso

Professora Adjunta do Instituto de Educação (IE) da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), lotada no Departamento de Teoria e Fundamentos da Educação (DTFE) e Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT). Possui Pós-doutorado, Doutorado e Mestrado em Educação (PPGE/UFMT) e Licenciatura em Pedagogia (UFMT). É Avaliadora do INEP/MEC compondo o Banco Nacional de Avaliadores do Sistema Educação Superior e-Basis e vice-líder do GEM-Grupo História da Educação e Memória (UFMT).

Alexandre Martins dos Anjos, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em Ciências na área de concentração de Engenharia da Computação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Novas Tecnologias de Informação e Comunicação pela Universidade Nacional de Educação a Distância de Madrid. Especialista em Formação de Orientadores Acadêmicos para Educação a Distância e Bacharel em Ciência da Computação e Ciências Econômicas. Na Universidade Federal de Mato Grosso é professor de cursos de Graduação e do programa de Pós-Graduação em Educação. Atua como pesquisador do Laboratório de Estudos em Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação e coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Inovação e Tecnologia Educacional (NUTEC).

References

DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cad. Cedes, Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 201-215, 2009. Disponível em: https://link.ufms.br/TdfIE. Acesso em: 30 jun. de 2023.

SINGH, Bhupendra; MISHRA, Patanjali. Quality Assurance in Distance Education. Journal of Applied Research in open and distance education, Bingley/United Kingdom, v. 24, n. 1, p. 85-92, 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/2aqH8. Acesso em: 06 jul. de 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Casagrande, A. L., da Silva, M. S., & dos Anjos, A. M. (2024). FORMATION FOR MEDIATION WORK: DISTANCE EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF MATO GROSSO. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/55

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática II - Gestão e governança