USE OF TECHNOLOGICAL TOOLS IN CHEMISTRY TEACHING FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Dicelle Duarte Arraes Universidade Estadual do Ceará
  • Luís Gomes de Moura Neto Instituto Federal de Pernambuco
  • Fabíola Nascimento dos Santos Paes Instituto Federal de Pernambuco
  • Denise Josino Soares Instituto Federal de Pernambuco

Keywords:

Podcast., Interactive applications, Learning, Autonomy.

Abstract

 The search for new methodologies that provide meaningful learning and that arouse students' interest in teaching Chemistry is something that has been widely discussed and studied. The object of study of this research is to evaluate the use of technological tools (podcast and interactive applications) through cell phones in aiding the teaching-learning of the discipline of Chemistry to high school students. The methodology was applied with 11 classes, encompassing the three grades of high school, from a state public school located in the city of Icó - CE. For 1st grade students, the chosen tool was the podcast, helping them to understand basic basic concepts that are important for understanding the discipline. For students in the 2nd and 3rd grades, two interactive applications were used (Chemistry Lab and Complete Chemistry App) where they obtained important information for classes and practical activities. The insertion of the methodology was well accepted by the groups that remained involved in the research. The data were obtained through controls and changes in understanding and interest in the subject can be observed, as well as improvements in the relationship between students and the teacher, making the student an autonomous subject and protagonist in their learning process, taking into account their experiences and reality with the theory proposed in the classroom.

Author Biographies

Dicelle Duarte Arraes, Universidade Estadual do Ceará

Professora de Química da Secretária de Educação do Ceará, especialista em Educação à Distância – Universidade Estadual do Ceará.

Luís Gomes de Moura Neto, Instituto Federal de Pernambuco

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT – IFPB/Campus João Pessoa.

Fabíola Nascimento dos Santos Paes, Instituto Federal de Pernambuco

Professora de Matemática, atuante na Educação à Distância do Instituto Federal de Pernambuco.

Denise Josino Soares, Instituto Federal de Pernambuco

Professora do Curso de Licenciatura em Informática, do Instituto Federal de Pernambuco.

References

AGUIAR, Leanny Karine. Simulações interativas no Ensino de Química: uma experiência sobre os estados de agregação da matéria. 2016. 38 f. Monografia (Especialização em Educação na Cultura Digital) – Departamento de Metodologia de Ensino, Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o Ensino Médio. v. 2. Brasíli, 200.

LEITE, Luciana. M.; ROTTA, Jeane. C. G. Digerindo a Química biologicamente: a ressignificação de conteúdos a partir de um jogo. Química Nova na Escola, v. 38, n. 2, 104-111, fev. 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/XliLM . Acesso em: 27 jul. 2023.

MOREIRA, Michele Lopes; SIMÕES, Anderson Savio de Medeiros. O uso do whatsapp como ferramenta pedagógica no ensino de química. ACTIO: Docência em Ciências, v. 2, n. 3, 21-43, 2017. Disponível:https://link.ufms.br/fq6Sv . Acesso em: 27 jul. 2023.

MORENO, Estaban Lopez; HEIDELMANN, Sthephany Petronilho. Recursos Instrucionais Inovadores para o Ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 39, n. 1, 12-18, fev. 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/Yb3sN f. Acesso em: 27 jul. 2023.

NICHELE, Aline Grunewald; SCHLEMMER, Schlemmer. Aplicativos para o ensino e aprendizagem de Química. CINTED – Novas Tecnologias na Educação, v. 2, n. 2, 1-9, dez. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/YzPC2 7. Acesso em: 27 jul. 2023.

SANTOS, Ana Paula Bernardo dos; MICHEL, Ricardo Cunha. Vamos Jogar uma SueQuímica? Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, ago. 2009. Disponível em: https://link.ufms.br/Ironl Acesso em: 27 jul. 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Arraes, D. D., Moura Neto, L. G. de, Paes, F. N. dos S., & Soares, D. J. (2024). USE OF TECHNOLOGICAL TOOLS IN CHEMISTRY TEACHING FOR HIGH SCHOOL STUDENTS. SUD, 12. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/51

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais