TECNOLOGIAS DIGITAIS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA PANDEMIA DA COVID-19

ESTRATÉGIAS E AÇÕES DA UFG

Authors

  • Luiz Fernando Gonçalves da Silva Araújo Universidade Federal de Goiás
  • Isabela de Souza Neiva Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Universidade Federal de Goiás (UFG), Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), Estratégias e ações

Abstract

This experience report describes the strategies and actions implemented by the Federal University of Goiás (UFG) to carry out classes in a non-face-to-face format, using Digital Information and Communication Technologies (TDIC) during the Covid-19 pandemic. The study is characterized as a qualitative research with documentary and bibliographical collection, including access to UFG's institutional repositories (websites), as well as analysis of information made available by the institution's bodies, in particular, the Secretariat of Technology and Information (SeTI) and the Dean of Student Affairs (PRAE). Based on the results of the study, it was possible to infer that the UFG's strategies and actions for the use of DICT were included since the beginning of the pandemic, becoming an essential tool for the development of classes in the non-face-to-face format. It was also found that the top management of the UFG used the TDIC as a strategic resource to face the pandemic, with several actions to better understand its purpose, as well as its use in an institutional way, ranging from the composition of the TDIC Working Group (GT), followed by the elaboration and approval of CONSUNI Resolution n.º 22/2020; of Normative Instruction/SeTI n.º 01/2020, in addition to other actions, such as the “UFG em Casa” website and the Emergency Connectivity Plan.

Keywords: Federal University of Goiás (UFG). Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Strategies and actions.

Author Biographies

Luiz Fernando Gonçalves da Silva Araújo, Universidade Federal de Goiás

Doutorando em Educação pelo programa de pós-graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE/UFG) na linha de pesquisa: Estado, Políticas e História da Educação. Mestre em Gestão de Empresas pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (ULHT - Lisboa), com título reconhecido pela UFG. Especialista em Gestão de Pessoas, e bacharel em Administração pela Faculdade Unida de Campinas (FacUnicamps). Técnico-Administrativo em Educação (TAE) na UFG. Membro do laboratório de gestão da informação e conhecimento - LabIC/UFG e do Grupo de Estudos em Educação a Distância – GeaD. Na área da Educação tem interesse em pesquisas sobre políticas públicas educacionais, tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC), plataformas digitais na educação e Educação a Distância (EaD). 

Isabela de Souza Neiva, Universidade Federal de Goiás

Mestra em Administração pela Universidade Federal de Goiás (UFG) integrante da linha de pesquisa Gestão e Políticas Públicas. Especialista em Gestão e Políticas Públicas (UFG). Bacharela em Gestão da Informação (UFG).Analista de Processos na Secretaria de Tecnologia e Informação (SeTI/UFG). Tem interesse em pesquisas na área de organizações públicas com foco em inovação no processo de implementação de políticas públicas, Lei de Acesso à Informação; compliance e gerenciamento de processos de negócios aplicado às instituições de ensino superior (IES).

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Published

2024-01-15

How to Cite

Gonçalves da Silva Araújo, L. F., & de Souza Neiva, I. (2024). TECNOLOGIAS DIGITAIS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA PANDEMIA DA COVID-19: ESTRATÉGIAS E AÇÕES DA UFG. SUD, 8. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/35

Issue

Section

ESUD2023_Relatos de Experiência | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais