ONLINE MICRO CLASSES IN THE MANDATORY INTERNSHIP
Keywords:
Mandatory internship, Didactic sequence, Micro class online.Abstract
This article aims to disseminate the results of the practical classes stage carried out, online, in the subject Mandatory Internship of Portuguese and Literature II, of a degree course in Letters of a Public Higher Education Institution, during the COVID-19 pandemic. As a result of social isolation, face-to-face practical disciplines were suspended and internships were adapted. In this context, to carry out the practical classes, the interns elaborated Didactic Sequences (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004) of different discursive/textual genres for the teaching of Portuguese, presented through digital resources. Among other activities, during the emergency remote teaching period, the pratical classes at the school was replaced by online micro classes and video classes produced by the interns, evaluated, also online, by examining committee. In this article, we present the micro class analysis, referring to the didactic sequence module that included the linguistic analysis of an example of textual/discursive fable genre, conducted in the reading axis (BRASIL, 2017). From the reflections of Sociodiscursive Interactionism (ISD), about language activities and human development (BRONCKART, 2003, 2006), and Didactics of Languages (DOLZ, 2016), about didactic engineering and the teacher's activity, the results pointed out that the online experience made the Internship possible; the resource used favored the functioning of the teaching activity in an adverse situation; and presented innovations in pedagogical practices, further enhancing learning in initial teacher training.
References
ANDRADE, C. A.; BRUN, E. P. Estágio obrigatório de línguas e literatura: uma proposta inovadora com práticas de ensino mais significativas. In: BRUN, E. P.; MIRANDA, A. K. P. (Org.). Letras em foco: ensino, pesquisa, extensão e formação de professores. Campo Grande: Edufms, 2021.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/Gupi1. Acesso em: jun./2023.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008 – Estágio de estudantes. Brasília: Casa Civil, 2008. Disponível em: https://link.ufms.br/B7RaQ. Acesso em: mai./2023.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental - língua portuguesa.
Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: https://link.ufms.br/3Qu11. Acesso em: mai./2023.
BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, J-P. Atividades de linguagem, textos e discursos. São Paulo: Educ, 2003.
DOLZ, J. As atividades e os exercícios de língua: uma reflexão sobre a engenharia didática. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 32(1). Disponível em: https://link.ufms.br/X0Nr2. Acesso em: abr./2023.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. e COLABORADORES. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
DREY, R. F. O ensino de língua inglesa na prática: micropráticas de ensino como estratégia de formação inicial de professores de língua estrangeira. Textos FCC, São Paulo, v. 57, Nov./2019, p. 33-51. Disponível em: https://link.ufms.br/hhShw. Acesso em: jul/2023.
HILA, C. V. D. O microensino como instrumento de formação de professor de língua portuguesa. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences, Maringá, v. 31, n. 1, 2009, p. 33-41. https://link.ufms.br/s9WVd. Acesso em: mai./2023.
LIB NEO, J. C. Formação de professores e didática para o desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr.-jun./2015. Disponível em: https://link.ufms.br/x0bSj. Acesso em: mai./2023.
PEREIRA, L. P. M. Entre movimentos teóricos e práticos: o percurso de uma formação docente inicial práxica. 2022. 337p. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/asvoL. Acesso em: jan./2023.
PONTARA, C. L.; CRISTOVÃO, V. L. L. Sequência de formação para professores de língua inglesa: estabelecendo relações com os saberes e as capacidades docentes. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 21, n. 2, p. 172-198, ago./2018. Disponível em: https://link.ufms.br/odwdp. Acesso em: jan./2022.
SANTOS, L. W.; RICHE, R. C.: TEIXEIRA, C. S. Análise e produção de textos. São Paulo: Contexto, 2015.
SCHNEUWLY, B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: Gêneros orais e escritos na escola. SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edna Pagliari Brun, Juçara Zanoni do Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.