TO EVADE OR NOT TO EVADE
FACTORS INFLUENCING THE DECISION TO LEAVE HIGHER EDUCATION
Keywords:
Distance Education, Stduent Withdrawal, Student/Professor RelationshipAbstract
The fight against dropout is part of everyday life of undergraduate courses, especially in the distance learning modality, even if it is an adaptable education to the most different realities with geographical dispersion and flexibility. Meanwhile, the aim was to understand the factors that influenced the dropout of students from a distance learning undergraduate course in the State of Ceará. This is a descriptive research with a quantitative approach using an electronic questionnaire. In total 43 subjects authorized the participation and answered about the sociodemographic profile, external factors and those internal to the course and the affective and motivational aspects that may have influenced the dropout. The results pointed out the year 2020 as the period of higher dropouts (88%), especially when they were in the fourth semester, the external reasons were the lack of time to devote to graduation (16.27%), followed by lack of financial resources (11.62%); the internal reasons were the lack of the traditional face-to-face relationship between teacher and students (27.9%) and high level of evaluation of the activities (25.58%). As for the affective and motivational aspects, concern in general (37.2%), physical tiredness and mental tiredness, both with 34.88%, and the positive emotions, interest (58.13%), perseverance (53.48%), and optimism (41.86%) prevailed. The information is important to draw a real strategy to combat the dropout rate and to help in the improvement of the modality.
References
ALVES, E. J.; CASTRO, F. J.; VIZOLLI, I.; ARANTE NETO, M. S.; NUNES, S. G. C. Impactos da pandemia de COVID-19 na vida acadêmica dos estudantes do Ensino à Distância na Universidade Federal do Tocantins. Revista Pan-Amazônica de comunicação, v. 4, n. 2, 2020.
ARIEIRA, J. O. et al. Avaliação do aprendizado via educação a distância: a visão dos discentes. Ensaio: Avaliação, Políticas Públicas em Educação, v. 17, n. 63, p. 313-40, 2009.
BACON, A. R.; MARTINS, G. H. Adaptação ao Ensino Superior, Estratégias de Aprendizagem e Motivação de Alunos EaD. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 40, p. 1-15, 2020.
BIZARRIAS, F. S.; SILVA, L. F.; PENHA, R. Preparação de dados e boas práticas em pesquisas quantitativas. Revista de Gestão e Projetos, v. 14, n. 1, p. 1-10. 2023.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510 de 7 de abril de 2016. Diretrizes aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Acesso em: 15 abr. 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/52PJ1.
CARDOSO, D. F.; LUDOVICO, N. Estudo longitudinal sobre as pesquisas de evasão no ensino superior: diretório IBICT. Revista Fatec Zona Sul, v. 3, n. 4, 2017.
CENSO EAD.BR. Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2020 = Censo EAD.BR: Analytic Report of Distance Learning in Brazil 2020 [livro eletrônico]/[organização ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância; tradução Camila Rosa]. Curitiba, PR: InterSaberes, 2022.
CUNHA, E. R.; MOROSINI, M. C. Evasão na Educação Superior: Uma Temática em Discussão. Revista Cocar, v. 7, p. 82-89, 2013.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
NASCIMENTO, C. F.; SANTOS, M. E. E. A evasão e a permanência sob a ótica discente: O que os alunos apontam como fatores influentes na desistência e na conclusão do curso de Pedagogia na modalidade EaD. Revista brasileira de aprendizagem aberta e a distância, v. 20, n. 1, 2021.
NASCIMENTO, P. S. C.; SILVA JÚNIOR, A. S.; SCHULZ, C. L.; SANTOS, V. R.; MACIEL, A. M. A.; RODRIGUES, R. L.; NASCIMENTO, R. R.; ALENCAR, F. M. R. Análise dos impactos da gestão do tempo no desempenho acadêmico através da mineração de dados educacionais. Anais... XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2021.
RAMOS, D. K. Perfil dos alunos de licenciatura a distância e aspectos que contribuem para aprendizagem. Revista Reflexão e Ação, v. 2, n. esp., 2013.
SILVA JUNIOR, S. D.; COSTA, F. J. Mensuração e Escalas de Verificação: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. PMKT – Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, São Paulo, v. 15, p. 1-16. 2014.
YOSHIY, S. M.; KIENEN, N. Gerenciamento de tempo: uma interpretação analítico-comportamental. Psicologia da Educação, v. 47, p. 67 – 77, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Germana Costa Paixão, Charles Ielpo Mourão, Francisco Wagner de Sousa Paula, Livia Maria Galdino Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.