TO EVADE OR NOT TO EVADE

FACTORS INFLUENCING THE DECISION TO LEAVE HIGHER EDUCATION

Authors

Keywords:

Distance Education, Stduent Withdrawal, Student/Professor Relationship

Abstract

The fight against dropout is part of everyday life of undergraduate courses, especially in the distance learning modality, even if it is an adaptable education to the most different realities with geographical dispersion and flexibility. Meanwhile, the aim was to understand the factors that influenced the dropout of students from a distance learning undergraduate course in the State of Ceará. This is a descriptive research with a quantitative approach using an electronic questionnaire. In total 43 subjects authorized the participation and answered about the sociodemographic profile, external factors and those internal to the course and the affective and motivational aspects that may have influenced the dropout. The results pointed out the year 2020 as the period of higher dropouts (88%), especially when they were in the fourth semester, the external reasons were the lack of time to devote to graduation (16.27%), followed by lack of financial resources (11.62%); the internal reasons were the lack of the traditional face-to-face relationship between teacher and students (27.9%) and high level of evaluation of the activities (25.58%). As for the affective and motivational aspects, concern in general (37.2%), physical tiredness and mental tiredness, both with 34.88%, and the positive emotions, interest (58.13%), perseverance (53.48%), and optimism (41.86%) prevailed. The information is important to draw a real strategy to combat the dropout rate and to help in the improvement of the modality.

Author Biographies

Germana Costa Paixão, Universidade Estadual do Ceará

Médica veterinária, mestre em Patologia e Doutora em Microbiologia Médica. Docente da Universidade Estadual do Ceará e da UNIFAMETRO. Coordenadora do Curso de Ciências Biológicas a distância da Universidade Estadual do Ceará/Universidade Aberta do Brasil – UECE/UAB.

Charles Ielpo Mourão, Universidade Estadual do Ceará

Biólogo, Bacharel e Licenciado pela UECE, MBA em Gestão Empresarial (Estácio) e Mestre em Ciências Médicas pela UFC. Professor formador e conteudista do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas - UECE/UAB. Professor do Curso de Ciências Biológicas (FAFIDAM/UECE).

Francisco Wagner de Sousa Paula, Universidade Estadual do Ceará

Enfermeiro e Biólogo. Mestre em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde pela UECE. Especialista em Gestão Escolar Integrada e Práticas Pedagógicas (UCAM) e Gestão em Saúde pela UECE. Professor Formador do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas - UECE/UAB. Professor do Curso de Enfermagem do Centro Universitário Maurício de Nassau. Professor Efetivo da Rede Básica de Ensino da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE).

Livia Maria Galdino Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Doutora e Mestre em Microbiologia Médica. Licenciada em Ciências Biológicas e Graduação Tecnológica em Gestão Hospitalar. Membro dos Professores formadores do Curso de Ciências Biológicas na modalidade a distância da UECE/UAB. Atua como Professora de Microbiologia na UNIFANOR. Pesquisadora da FERTSAN (Ciência Semeando Produtividade).

References

ALVES, E. J.; CASTRO, F. J.; VIZOLLI, I.; ARANTE NETO, M. S.; NUNES, S. G. C. Impactos da pandemia de COVID-19 na vida acadêmica dos estudantes do Ensino à Distância na Universidade Federal do Tocantins. Revista Pan-Amazônica de comunicação, v. 4, n. 2, 2020.

ARIEIRA, J. O. et al. Avaliação do aprendizado via educação a distância: a visão dos discentes. Ensaio: Avaliação, Políticas Públicas em Educação, v. 17, n. 63, p. 313-40, 2009.

BACON, A. R.; MARTINS, G. H. Adaptação ao Ensino Superior, Estratégias de Aprendizagem e Motivação de Alunos EaD. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 40, p. 1-15, 2020.

BIZARRIAS, F. S.; SILVA, L. F.; PENHA, R. Preparação de dados e boas práticas em pesquisas quantitativas. Revista de Gestão e Projetos, v. 14, n. 1, p. 1-10. 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510 de 7 de abril de 2016. Diretrizes aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Acesso em: 15 abr. 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/52PJ1.

CARDOSO, D. F.; LUDOVICO, N. Estudo longitudinal sobre as pesquisas de evasão no ensino superior: diretório IBICT. Revista Fatec Zona Sul, v. 3, n. 4, 2017.

CENSO EAD.BR. Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2020 = Censo EAD.BR: Analytic Report of Distance Learning in Brazil 2020 [livro eletrônico]/[organização ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância; tradução Camila Rosa]. Curitiba, PR: InterSaberes, 2022.

CUNHA, E. R.; MOROSINI, M. C. Evasão na Educação Superior: Uma Temática em Discussão. Revista Cocar, v. 7, p. 82-89, 2013.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

NASCIMENTO, C. F.; SANTOS, M. E. E. A evasão e a permanência sob a ótica discente: O que os alunos apontam como fatores influentes na desistência e na conclusão do curso de Pedagogia na modalidade EaD. Revista brasileira de aprendizagem aberta e a distância, v. 20, n. 1, 2021.

NASCIMENTO, P. S. C.; SILVA JÚNIOR, A. S.; SCHULZ, C. L.; SANTOS, V. R.; MACIEL, A. M. A.; RODRIGUES, R. L.; NASCIMENTO, R. R.; ALENCAR, F. M. R. Análise dos impactos da gestão do tempo no desempenho acadêmico através da mineração de dados educacionais. Anais... XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2021.

RAMOS, D. K. Perfil dos alunos de licenciatura a distância e aspectos que contribuem para aprendizagem. Revista Reflexão e Ação, v. 2, n. esp., 2013.

SILVA JUNIOR, S. D.; COSTA, F. J. Mensuração e Escalas de Verificação: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. PMKT – Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, São Paulo, v. 15, p. 1-16. 2014.

YOSHIY, S. M.; KIENEN, N. Gerenciamento de tempo: uma interpretação analítico-comportamental. Psicologia da Educação, v. 47, p. 67 – 77, 2018.

Published

2024-01-15

How to Cite

Costa Paixão, G., Ielpo Mourão, C., de Sousa Paula, F. W., & Maria Galdino Pereira, L. (2024). TO EVADE OR NOT TO EVADE: FACTORS INFLUENCING THE DECISION TO LEAVE HIGHER EDUCATION. SUD, 14. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/25

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática II - Gestão e governança