THE DEMOCRATIC UTOPIA (!?) IN THE MANAGEMENT AND GOVERNANCE OF OPEN EDUCATIONAL PRACTICES AND RESOURCES

Authors

Keywords:

Educational technology. Open Educational Resources. Distance Education.Public policy. Educational management.

Abstract

The thematic focus is centered on critical thinking about publicpolicies, management and governance around the democratic utopia advocated by Open Educational Practices and Open Educational Resources (OER). Guided by Design Based Research (DBR), the content analysis is centered on official documents and context of implementation of PEA and OER in curricular components of courses for professors and public managers via the distance modality in Open University of Brazil system. The results show a retracted political and institutional scenario, driving the need for continuous critical vigilance to integrate the principles of democratic utopia. Even with the signaling about OER in some official documents, the production of critical knowledge needs to problematize the proprietary culture, the restrictive and reserved rights of the resources, as well as the platformization that has occurred with closed software and hardware frameworks Conclusions are included around the optimization of Technological-Pedagogical Fluency so that open practices and OER can be consolidated with policies management and governance for democratization of access, production and sharing of knowledge as a universal subjective right.

Author Biographies

Elena Maria Mallmann, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação. Professora-pesquisadora na Universidade Federal de Santa Maria.

Rosiclei Aparecida Cavichioli Lauermann, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação. Professora-pesquisadora na Universidade Federal de Santa Maria.

Daniele da Rcocha Schneider, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Informática na Educação. Professora-pesquisadora na Universidade Federal de Santa Maria.

Mara Denize Mazzardo, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação a Distância e e-Learning. Professora-pesquisadora na Universidade Federal de Santa Maria.

References

ANDRADA, Bonfácio José Tamm. Democracia. In: DE CASTRO, C. L. F.; CONTIJO, C. R. B.; AMABILE, A. E. N.(org.). Dicionário de Políticas Públicas. Barbacena: EdUEMG, 2012.

AMABILE, Antônio Eduardo de Noronha. Políticas Públicas. In: DE CASTRO, C. L. F.; CONTIJO, C. R. B.; AMABILE, A. E. N.(org.). Dicionário de Políticas Públicas. Barbacena: EdUEMG, 2012. p. 390-391.

BRASIL. Decreto nº 9.203, de 22 de novembro de 2017. Brasília:2017.

BRASIL. MEC. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília:, 2014.

BRASIL. MEC. Portaria nº 451, de 16 de maio de 2018. Brasília:, 2018.

COBO, Cristóbal. Acepto las condiciones: usos y abusos de las tecnologías digitales. Madrid: Fundación Santillana, 2019.

FINGERMAN, Natália. Políticas Públicas. UNIVESP, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/rIH8E. Acesso em: 01 jun. 2023.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. São Paulo: Aleph, 2009.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.

MALLMANN, Elena Maria e QUINTAS-MENDES, Antonio. Fluência Tecnológico-Pedagógica e a prática das cinco liberdades com Recursos Educacionais Abertos. In: FERNANDES, T; MACIEL, C. e SANTOS, E. (org.) Educação a Distância: multiletramentos e linguagens modais. Cuiabá: EdUFMT, 2020.

PELZEL, Morris. Competent, Literate, Fluent: The What and Why of Digital Initiatives. 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/u6wZL. Acesso em: 01 jun. 2023.

PIRES, M. C. S.; COSTA, M. B. L.C. Estado em Rede. In: DE CASTRO, C. L. F.; CONTIJO, C. R. B.; AMABILE, A. E. N.(org.) Dicionário de Políticas Públicas. Barbacena: EdUEMG, 2012.

PLOMP, T.; NIEVEEN, N.; NONATO, E.; MATTA, A. Pesquisa-aplicação em educação: uma introdução. São Paulo: Artesanato Educacional, 2018, p. 25-66.

SERRES, Michel. Polegarzinha. Rio de Janeiro: Bertrand, 2013.

SOUZA, Angelo R. de. A política educacional e seus objetos de estudo. In: RELEPE, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 75–89, 2016.

UNESCO. Recommendation on Open Educational Resources (OER). The General Conference of the UNESCO: 40th session. Paris, nov. 2019.

WILEY, D. Open Education License Draft. 2007. Disponível em: https://link.ufms.br/CmOFH. Acesso em: 01 jun. 2023.

WILEY, D. The Access Compromise And The 5th R. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/27zwI. Acesso em: 01 jun. 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Mallmann, E. M., Aparecida Cavichioli Lauermann, R., da Rcocha Schneider, D., & Denize Mazzardo, M. (2024). THE DEMOCRATIC UTOPIA (!?) IN THE MANAGEMENT AND GOVERNANCE OF OPEN EDUCATIONAL PRACTICES AND RESOURCES . SUD, 16. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/16

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática V - Materiais didáticos