DROPOUT FROM HIGHER COURSES IN THE EAD/UAB MODALITY OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF SANTA MARIA

Authors

Keywords:

Distance Education, Dropout, University education

Abstract

In recent years, distance education has gained popularity in Brazil, with a considerable increase in enrollment in this type of teaching. However, this growth is accompanied by a high volume of dropout. This experience report aims to analyze the percentage and reasons for dropouts in undergraduate/degree and postgraduate/specialization courses at the Federal University of Santa Maria within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB). This research was carried out in the first semester of 2023 and was applied to 13 postgraduate higher education courses at the specialization level and 11 higher education undergraduate courses. The dropout data available in the UFSM Education Information System (SIE) was analyzed. The reasons for dropout were assessed based on the institutional evaluation report of distance education at UAB/UFSM and reports that reach the academic registration department from UFSM's EAD courses. Dropout rates were 46.2% and 55.4% for specializations and graduation, respectively. To reduce dropouts, the institution must plan and execute actions to ensure that new entrants obtain the pedagogical-technological fluency to follow online activities. Furthermore, helping students with time management, providing spaces for them to remedy needs arising from Basic Education, is essential for them to perform satisfactorily. In future actions, we intend to evaluate, in addition to dropout rates, information regarding the filling of vacancies to obtain a broader scenario of the dropout process.

Author Biographies

Evandro Alcir Meyer, UFSM

Doutor em Engenharia Florestal pela UFSM, licenciado pela PEG/UFSM. Assistente em Administração da UFSM, atuando na Secretaria Acadêmica da Coordenadoria de Tecnologia Educacional (CTE/UFSM).

Karine Josieli König Meyer, UFSM

Mestre em Tecnologias Educacionais em Rede e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria, Especialista em Designer Instrucional pela UNOPAR. Atua como Curadora de Materiais Didáticos na Coordenadoria de Tecnologia Educacional da Universidade Federal de Santa Maria. Participa em projetos de Pesquisa e Extensão na área de Educação com ênfase na gestão de Tecnologias Educacionais em Rede, voltados para a capacitação de professores e melhoria dos processos de ensino-aprendizagem mediado por Tecnologias da Informação e Comunicação, na Universidade Federal de Santa Maria.

Liziany Müller, UFSM

Possui Bacharelado em Zootecnia (2004) e Licenciatura pelo Programa Especial de Graduação de Formação de Professores para a Educação Profissional (2011) ambas pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestrado (2006) e Doutorado (2009) pelo Programa de Pós Graduação em Agronomia na Universidade Federal de Santa Maria, Pós-doutorado em Zootecnia no Programa de Pós Graduação em Zootecnia na Universidade Federal de Santa Maria (2011). Já atuou como: Professora e Orientadora do Curso de Especialização em Tecnologia de Informação e Comunicação da Universidade Aberta do Brasil/UFSM; Professora do Curso de Especialização em Agricultura Familiar Camponesa e Educação do campo- Residência Agrária; Professora e Orientadora do PPGTER - Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede nível Mestrado da Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é coordenadora da Coordenadoria de Tecnologia Educacionais da Pró-reitoria de Graduação da UFSM; professora Associada III, responsável pelo Laboratório Mediações Sociais e Culturais - Departamento de Educação Agrícola e Extensão Rural - Centro de Ciências Rurais - Universidade Federal de Santa Maria; Professora e Coordenadora Adjunta do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Aberta do Brasil/UFSM; Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural. Também coordena a ação de Extensão-Fiex/CCR/UFSM "Programa de Capacitações Temas Emergentes e Ensino Híbrido para Educação Básica? e o grupo de pesquisa registrado no CNPq "Girassol ? Grupo de Pesquisa em Agroecologia, Educação e Inovações Sociais".

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Published

2024-01-15

How to Cite

Meyer, E. A., Meyer, K. J. K., & Müller, L. (2024). DROPOUT FROM HIGHER COURSES IN THE EAD/UAB MODALITY OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF SANTA MARIA. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/150

Issue

Section

ESUD2023_Relatos de Experiência | Trilha Temática II - Gestão e governança