DROPOUT FROM HIGHER COURSES IN THE EAD/UAB MODALITY OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF SANTA MARIA
Keywords:
Distance Education, Dropout, University educationAbstract
In recent years, distance education has gained popularity in Brazil, with a considerable increase in enrollment in this type of teaching. However, this growth is accompanied by a high volume of dropout. This experience report aims to analyze the percentage and reasons for dropouts in undergraduate/degree and postgraduate/specialization courses at the Federal University of Santa Maria within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB). This research was carried out in the first semester of 2023 and was applied to 13 postgraduate higher education courses at the specialization level and 11 higher education undergraduate courses. The dropout data available in the UFSM Education Information System (SIE) was analyzed. The reasons for dropout were assessed based on the institutional evaluation report of distance education at UAB/UFSM and reports that reach the academic registration department from UFSM's EAD courses. Dropout rates were 46.2% and 55.4% for specializations and graduation, respectively. To reduce dropouts, the institution must plan and execute actions to ensure that new entrants obtain the pedagogical-technological fluency to follow online activities. Furthermore, helping students with time management, providing spaces for them to remedy needs arising from Basic Education, is essential for them to perform satisfactorily. In future actions, we intend to evaluate, in addition to dropout rates, information regarding the filling of vacancies to obtain a broader scenario of the dropout process.
References
ABED – ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DIST NCIA. CensoEAD.BR 2017/2018: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. São Paulo, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/gsPwH. Acesso em 02 jun. 2023.
ARRUDA, Eucidio Pimenta; ARRUDA, Durcelina Ereni Pimenta. Educação à distância no Brasil: políticas públicas e democratização do acesso ao ensino superior. Educação em revista, v. 31, p. 321-338, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/d6EF2. Acesso em 02 ago. 2023.
BENDER FILHO,. Reisoli; SALDANHA, Lauren Kleinert Londero. Avaliação da Educação a Distância da UFSM Baseada em Indicadores de Eficiência. EaD em Foco, v. 10, n. 1, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/907gC. Acesso em 02 ago. 2023
BITTENCOURT, I. M.; MERCADO, L. P. L. Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 83, p. 465-504, abr./jun., 2014.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Diretoria de Educação a Distância. Coordenação-Geral de Programas e Cursos em Ensino a Distância.2021. Acesso em 02 jun. 2023.
CONJUR. Evasão e qualidade de cursos EAD são angústias do ensino superior no Brasil. Revista Consultor Jurídico. Disponível em: https://link.ufms.br/HTWmb. Acesso em 02 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Sinopse Estatística da Educação Superior, 2017.Acesso em 02 jun. 2023.
FERREIRA, M.; CARNEIRO, T. C. J.. A institucionalização da educação a distância no ensino superior público brasileiro: análise do Sistema Universidade Aberta do Brasil. Educação Unisinos, v. 19, n. 2, p. 228-242, 2015.
HELAL, R. M. C.; MAZZAFERA, B. M.; ROLIM, A. T. O que nos dizem tutores e alunos sobre a evasão em cursos de educação a distância em uma instituição de ensino superior? Laplage em Revista, v. 6, p. 119-132, set./dez. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/78oRD
LIMA, Jairo Gustavo de,; CASTRO, Cleber Carvalho de. Fatores Críticos de Sucesso na Evasão de Alunos do Ensino Superior a Distância. EaD Em Foco, Rio de Janeiro. v11, n1. 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/43JGM. Acesso em 20 jul. 2023.
MARTINELLI, Juliana., Evasão na Universidade Aberta do Brasil : o caso da Universidade Federal de Santa Maria. 2021. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas) - Centro de Ciências Sociais e Humanas. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/MmmGe. Acesso em:10 ago. 2023.
NOGUEIRA, Danielle Xabregas Pamplona; FERREIRA, Marcello; LIRA, Luiz Alberto Rocha de. A evasão no sistema Universidade Aberta do Brasil: uma análise das justificativas das instituições integrantes. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 29, p. 32–44, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/NjKHI. Acesso em: 13 jun. 2023.
RIBEIRO, Victor Matheus Portela. Acompanhamento de egressos dos cursos da UFSM ofertados no âmbito do Sistema Universidade Aberta Do Brasil, 2022. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Administração Pública) - Centro de Ciências Sociais e Humanas. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/OQdHz. Acesso em: 01 ago. 2023.
TORRES, Patrícia Lupion. et al. Desafios da qualidade na expansão da Educação Superior a Distância no Brasil. Prospectiva de la Educación a Distancia enAmérica Latina y el Caribe, Loja: CALED – UTPL. p. 43.2019. Disponível em: https://link.ufms.br/Ev0OJ. Acesso em: 13 jun. 2023.
SALDANHA, Lauren Kleinert Londero. Sistema Universidade Aberta do Brasil: uma avaliação da educação a distância da Universidade Federal de Santa Maria baseada em indicadores de eficiência. 2018. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas) - Centro de Ciências Sociais e Humanas. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/Wawyr. Acesso em: 12 mai. 2022.
SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo e; et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007. Disponível em: https://link.ufms.br/LUf7F. Acesso em: 13 jul. 2023.
SOUSA A DA SQ, MACIEL CE. Expansão da educação superior: permanência e evasão em cursos da Universidade Aberta do Brasil. Educ rev . v. 32, n. 4. 2016. p. 175–204. Disponível em: https://link.ufms.br/ZtmSQ. Acesso em 13 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Evandro Alcir Meyer, Karine Josieli König Meyer, Liziany Müller

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.