ONDE ESTÁ A MATEMÁTICA?
Keywords:
Formação inicial, PRIL, Matemática, Metodologia ativa, Matemática, Estatística, PRILAbstract
O presente relato de experiência apresenta o ocorrido na disciplina “Noções básicas de matemática e estatística”, com 54 horas, ministrada para estudantes do curso de Letras, licenciatura, do Programa Institucional de Fomento e Indução da Inovação da Formação Inicial Continuada de Professores e Diretores Escolares – PRIL do Campus do Sertão/UFAL, com sede na cidade de Delmiro Gouveia/AL. A disciplina teve como objetivo apresentar a matemática de forma lúdica, significativa e motivadora, trabalhando com os estudantes ao longo de seis semanas conceitos básicos de matemática e estatística. Para tanto, utilizou-se a metodologia ativa e a sala de aula invertida. Os resultados obtidos foram considerados satisfatórios tendo em vista que os estudantes se apropriaram de conceitos antes não consolidados. Como resultado final, apresentaram as atividades e trabalhos desenvolvidos aos seus pares e construíram conhecimentos sobre noções básicas de matemática e estatística.
References
Cazorla, Irene (2002). A relação entre a habilidade viso-pictórica e o domínio de conceitos estatísticos na leitura de gráficos (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo - SP.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Amauri Barros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.