NORMATIVE ACTS FOR DISTANCE EDUCATION
REFLECTIONS ON THE QUALITY STANDARDS OF THE MINISTRY OF EDUCATION (MEC)
Keywords:
Distance Education, Quality Standards, Field of Contention, UpdatingAbstract
This text aims to reflect on the meaning of quality present in the Quality Standards for distance education, verifying its consequent influence on the design of courses offered in this modality. The study is qualitative, bibliographical, and descriptive in nature. The normative acts studied reveal the quality of distance education in a polysemic sense, tending towards a socially referenced perspective. The reflections covertly highlighted the formation of a field of contention established between the market-economic sector and the social sector, where the updating of Quality Standards became, albeit covertly, a subject of disputes.
References
BARRETO, Raquel Goulart. Política de educação a distância: a flexibilização estratégica. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabeth (org.). Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: Cortez, 2006.
BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996. Disponível em: https://link.ufms.br/lZwHV. Acesso em 01 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância – Seed. 2003. Referenciais de Qualidade para Cursos a Distância. Disponível em: https://link.ufms.br/i55Dx. Acesso em 01 mar. 2023.
BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://link.ufms.br/r05cl. Acesso em 01 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância - Seed. 2007a. Referenciais de Qualidade para Cursos a Distância. Disponível em: https://link.ufms.br/DbR3r. Acesso em 01 mar. 2023.
BRASIL CNE/CES, Resolução nº 1, de 11 março de 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/GF6EP. Acesso em 01 mar. 2023.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017.. Disponível em: https://link.ufms.br/1AFHo. Acesso em 01 mar. 2023.
FLACH, Simone de Fátima. Contribuições para o Debate Sobre a Qualidade Social da Educação na Realidade Brasileira. (2012). Disponível em: https://link.ufms.br/C2AZP. Acesso em: 22 mar. 2019.
FONSECA, Maria Aparecida Rodrigues da. Qualidade da educação superior e a distância no Brasil: entre o revelado e o velado. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Educação (FE), Programa de Pós-graduação em Educação, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/dVJ2u. Acesso em 01 mar. 2023.
FONSECA, Maria Aparecida Rodrigues da; Lima, Daniela da Costa Brito Pereira Lima ; MACHADO, Elka Candida de Oliveira. Referenciais de Qualidade para EaD: Trajetória e Inflexões na Educação Superior. In: Seminários Regionais da ANPAE, 2020, Goiânia. Políticas educacionais democráticas em tempos de resistência. Brasília: Anpae, 2020. v. 2. p. 289-293. Disponível em: https://link.ufms.br/nDNhB. Acesso em: 10 ago. 2023.
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira. Produto 01 - Documento técnico contendo estudo analítico das diretrizes, regulamentações, padrões de qualidade/regulação da EAD, com vistas a identificar políticas e indicadores de expansão da Educação Superior em EAD. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/18wos. Acesso em 01 mar. 2023.
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira; ALONSO, Kátia Morosov. Qualidade e educação a distância: do referencial teórico à sua proposição. Eccos Revista Científica, n. 51, p. 1-26, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/cXHVh. Acesso em: 22 out. 2022.
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira. Formação humana e democracia: relações entre tecnologias digitais e educação. Revista Educação Pública, v. 31, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/BcUzF. Acesso em: 1 dez. 2022.
MARTINS, Selma Leila Bergo; MILL, Daniel. Estudos científicos sobre a educação a distância no Brasil: um breve panorama. [s. l.: s. n.]. 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/9jqgL. Acesso em 01 mar. 2023.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Pesquisa social – teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
SOARES, Fábio de Almeida. A Educação a Distância: legislação, qualidade e gestão no âmbito do ensino superior. 2019. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação). UFRJ, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/mJIGa. Acesso em: Acesso em 01 mar. 2023.
SILVA, Maria Abádia da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cad. Cedes, v. 29, n. 78, p. 216-226, 2009. Disponível em: https://link.ufms.br/zfO2H. Acesso em: 10 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Aparecida Rodrigues da Fonseca, Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Maria José Morales Gámez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.