REPORT ON A COMPILED OF GOOD PRACTICES AIMED AT TEACHING MEDIATED BY DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

  • Larissa Medianeira Bolzan Universidade Federal de Pelotas
  • Christiano Martino Otero de Avila Universidade Federal de Pelotas
  • Rosaura Espirito Santo da Silva Universidade Federal de Pelotas
  • Lui Nörnberg Universidade Federal de Pelotas

Keywords:

Successful Experiences., Teaching mediated by digital technologies, In-person., COVID-19. , Remote teaching.

Abstract

This experience report tells about the way in which the Federal University of Pelotas (UFPel) developed a compilation of good teaching practices, developed throughout the period marked by SARS-CoV-2. NUPED/PRE/UFPel, in 2022, envisioning a return to face-to-face teaching (after the pandemic period that made face-to-face teaching in educational institutions impossible), with the aim of dialoguing with teachers about the experiences experienced during immersion in remote teaching, planned and held an event called “Dialogue on Successful Experiences in Remote Teaching” and subsequently produced an e-book. The event included lectures and presentations of expanded abstracts, had 89 registrations made and 21 expanded abstracts submitted. The plan was for the abstract presentations to take place in two shifts on September 26th, however, due to the fruitful discussions, the event also took place on October 11th, with 70 and 40 people respectively. After the event, the authors of the expanded abstracts were instructed to expand their work to become chapters of an e-book. The e-book was released in July 2023 and is available on the NUPED website. Co-created event and e-book showed that changes in the pedagogical practices of university teachers are undeniable.

Author Biographies

Larissa Medianeira Bolzan, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil (2017). Professor Ajunto A da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Christiano Martino Otero de Avila, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Computação pela Universidade Federal de Pelotas, Brasil (2020).
Docente da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Rosaura Espirito Santo da Silva, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Política Social e Direitos Humanos pela Universidade Católica de Pelotas, Brasil (2018). Professor Adjunto da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Lui Nörnberg, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil (2009). Professor Adjunto da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

References

ÁVILA, C. M. O.; BOLZAN, L. M.; NÖRNBERG, L.; DA SILVA, R. E. S.. Relatos de Práticas Exitosas no Ensino Remoto. Pelotas. 2023.

BRASIL. Lei Nº 2117, 06 dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2019.

MONKS, E.; AL-ALAM, T.; ROSA, P.D.C.; DA ROSA, J. N.; RIPPEL, H.V. Plataforma Integrada de Ensino Remoto para a UFPel: Ambiente e-Aula.p.158 a 162. In: Workshop de tecnologia da informação e comunicação das instituições federais de ensino superior [livro eletrônico]: v. 1 / organização Ligia Maria Carvalho Sousa, Eunice Pereira dos Santos Nunes. - 14. ed. - Brasília, DF: Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior – Andifes, 2022.

RECH, C. M.; RODEGHIERO, J.; AVILA, C. M. O.; SILVA, R. E. S. da; CÓSSIO, M. de F. Educação superior em tempos de pandemia: A experiência do núcleo de apoio a tecnologias educacionais da Universidade Federal de Pelotas. EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 8, n. 1, 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Conselho Universitário. Resolução nº 57, de 16 de junho de 2021. Aprova a Estrutura Administrativa da Reitoria, Vice-Reitoria e Pró-Reitorias da Universidade Federal de Pelotas. Conselho Universitário, 2021.

Published

2024-01-15

How to Cite

Bolzan, L. M., Martino Otero de Avila, C., Espirito Santo da Silva, R., & Nörnberg, L. (2024). REPORT ON A COMPILED OF GOOD PRACTICES AIMED AT TEACHING MEDIATED BY DIGITAL TECHNOLOGIES. SUD, 10. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/135

Issue

Section

ESUD2023_Relatos de Experiência | Trilha Temática III - Modelos pedagógicos e metodologias