DIALOGUES ON DIGITAL EDUCATION

PEDAGOGICAL REFLECTIONS ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ChatGPT

Authors

  • Mauriza Gonçalves de Lima Menegasso Universidade Estadual de Maringá UEM
  • Flávio Rodrigues de Oliveira Universidade Estadual de Maringá
  • Débora Brunes Simões Universidade Estadual de Maringá
  • Thais Rosana Leite da Silva Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

Digital Education, Artificial Intelligence, . ChatGPT3, Teaching and Learning

Abstract

. This article aimed to trace some reflections on digital education in the contemporary context, specifically understanding the pedagogical possibilities of using digital platforms in the processes of teaching and learning. Through the Application Programming Interface (API), Chat GPT, offered by OpenAI, a language model based on artificial intelligence, the impacts of technology on educational processes and how this tool can contribute to the pedagogical practice in the daily life of the teacher were explored. In this sense, a bibliographic review was conducted to explore the landscape of dialogues and discussions about Artificial Intelligence and its integration into education. It was observed that the use of Chat GPT can provide benefits such as teaching support, intelligent tutoring, and more dynamic interaction between students and teachers. However, the importance of a balanced and ethical approach to ensure the success of its implementation was also highlighted. Finally, some considerations were presented regarding the possibilities of using Chat GPT by both teachers and students in pedagogical processes. It is considered that this tool, combined with innovative pedagogical practices, can enrich the learning environment and prepare students for the challenges of the digital society.

Author Biographies

Flávio Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Professor no Campus Regional de Cianorte. 

Débora Brunes Simões, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Comunicação Social pela Faculdade Maringá (2015), especialização em Gestão Pública, com ênfase em Direitos Humanos e Cidadania pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (2019), mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá - UEM (2023 - atual), atua como Gestora de Mídias Sociais na Assessoria de Comunicação (ASC) da UEM (2019 - atual) e Tutora On-line dos cursos de graduação EaD em Jornalismo e Publicidade e Propaganda e dos cursos técnologos EaD de Design Gráfico e Produção Multimídia no Centro Universitário Ingá - Uningá (2022- atual).

References

ARAI, Noriko H. Can a robot pass a university entrance exam? Youtube, 23 set. 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/xsu6x. Acesso em: 01 jul. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP. Papirus, 2007.

MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, n. 26, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/PYrtV. Acesso em: 14 ago 2023.

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. Assistente ChatGPT na educação: possibilidades e desafios. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v.9, n.06. 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/WPtnL Acesso em: 14 ago 2023.

SANT´ANA, Fabiano Parolin, SANT´ANA, Irani Parolin, SANT´ANA, Claudinei de Camargo. Uma utilização do Chat GPT no ensino. Com a Palavra, O Professor, v. 8, n.20 p. 74-86 Disponível em: https://link.ufms.br/q00ZB 1. Acesso em 12 ago 2023.

POLONSKY, M. J.; ROTMAN, J. D. Should Artificial Intelligent Agents be Your Co-author? Arguments in Favour, Informed by ChatGPT. Australasian Marketing Journal, 14 abr. 2023.https://link.ufms.br/WLqLn . Acesso em: 14 ago. 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Gonçalves de Lima Menegasso, M., Rodrigues de Oliveira, F., Brunes Simões, D., & Rosana Leite da Silva, T. (2024). DIALOGUES ON DIGITAL EDUCATION: PEDAGOGICAL REFLECTIONS ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ChatGPT. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/132

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais