THE USE OF GOOGLE FORMS

TRAINING PRACTICES IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS

Authors

  • Gisele Soncini Rodrigues Unicesumar
  • João Paulo Bitencourt UniCesumar
  • Dean Gomes de Oliveira UniCesumar
  • Marcia Maria Previato de Souza UniCesumar

Keywords:

Google Forms Platform. Teaching and learning process. Distance Education. Technological innovations.

Abstract

Faced with technological innovations, students of the Pedagogy course, in the EaD modality, of a private institution in the state of Paraná, are encouraged to use them in favor of a more dynamic and autonomous learning. Therefore, the objective of this article is to present the activity called MAPA (Material for Practical Assessment of Learning) using the Google Forms tool, aiming at improving the teaching and learning process. The subject in question is Statistics Applied to Basic Education, contents that are not well regarded by students, due to the difficulty of understanding them. Thus, it is necessary to use strategies so that future pedagogues are clear about the statistical contents to put into practice in the different situations of everyday school life. Therefore, the use of technology as an ally in the teaching and learning process of this discipline is essential. One can verify the advantages and needs of using technology as a pedagogical resource, since society has changed, and educational institutions must follow this transformation in order to be able to meet the demands of our society. The results showed how the use of this tool provided greater engagement and effective participation of students throughout the process, favoring the development of critical thinking, thus allowing the academic to position himself in relation to his place in the world, including in the environment that surrounds it, and act on the basis of its knowledge to preserve and develop it.

 

Author Biographies

Gisele Soncini Rodrigues, Unicesumar

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2022), graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2002), especialista em Educação Infantil pela Universidade Estadual de Maringá (2005), especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Maringá (2010), especialista em EAD e as Tecnologias Educacionais pela Unicesumar (2016), especialista em Docência Superior pela Unicesumar (2017), especialista em Gestão Educacional pela Unicesumar (2020) e especialista em Docência no Ensino Superior: Tecnologias Educacionais e Inovação pela Unicesumar (2020). Atualmente é Professora Mediadora do curso de Pedagogia à distância da Unicesumar. Professora na Rede Municipal de Maringá. Integrante e pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação a Distância e as Tecnologias Educacionais - GPEaDTEC cadastrado no CNPq. Integrante e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Formação Docente e Práticas Pedagógicas na Educação - GPFOPPE cadastrado no CNPq.

João Paulo Bitencourt, UniCesumar

Mestre em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá (UEM), vinculando-se à linha de pesquisa Políticas e Gestão em Educação. Especialista em EaD e as tecnologias Educacionais (2014),Graduado em Pedagogia pela Faculdade Integrado de Campo Mourão (2011) e Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Unicesumar (2017). É docente da Educação Básica no Colégio Objetivo de Maringá e da Unicesumar, nesta última trabalha na Educação a Distância - EaD e orienta Projeto de Iniciação Científica na área da Educação. Participa do Grupo de Pesquisa EaD e as Tecnologias Educacionais - GPEaDTEC cadastrado no CNPq.

Dean Gomes de Oliveira, UniCesumar

Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Paraná (2013), graduação em Letras - Português/Espanhol pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2012), graduação em Bacharelado em Geografia pela Universidade Estadual do Paraná (2016), graduação em Pedagogia - CEI - Centro Educacional Integrado (2021), mestrado em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2016) e doutorado em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (2020), com doutorado sanduíche na Universidad Autonoma de Madrid, na Espanha. Atualmente é professor - UNESPAR - Campus Apucarana, Unicesumar e professor concursado SED-MS.

Marcia Maria Previato de Souza, UniCesumar

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1998) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2011). Atualmente é coordenação - curso licenciatura em pedagogia do Centro de Ensino Superior de Maringá, professor na pós-graduação do Centro de Ensino Superior de Maringá, professor titular do Centro de Ensino Superior de Maringá, , supervisora e orientadora do estágio do Centro de Ensino Superior de Maringá, professor titular do Centro de Ensino Superior de Maringá e avaliadora do basis - ead e presencial do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Formação Docente e Práticas Pedagógicas na Educação (GPFOPPE), cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do Brasil no CNPq, por meio de vínculo com a Diretoria de Pesquisa da UniCesumar - Campi Maringá/PR, tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação a distância, prática, ead, teoria e tutor presencial.

References

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 4. ed. Campinas: Papirus, 2019.

PONCHO, C. L.; AGUIAR, M. M.; SAMPAIO, M. N. Tecnologia educacional: descubra suas possibilidades na sala de aula. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

Published

2024-01-15

How to Cite

Soncini Rodrigues, G., Bitencourt, J. P., Gomes de Oliveira, D., & Previato de Souza, M. M. (2024). THE USE OF GOOGLE FORMS: TRAINING PRACTICES IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS. SUD, 11. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/104

Issue

Section

ESUD2023_Relatos de Experiência | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais