TUTORING MANAGEMENT IN A LARGE-SCALE PROJECT

Authors

  • Silvia de Oliveira Kist UFRGS
  • Laura Wunsch Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0009-0000-4908-0118
  • Leandro Raizer Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Tutoring Management., Distance Education., Large scale project.

Abstract

This article discusses the challenges faced and the strategies used by tutoring management in the context of the Saúde com Agente Project, which encompasses two technical courses to form 200,000 agents throughout Brazil. The study is an analysis of the experience of tutoring management that involved a team of 4,000 tutors, 400 supervisors, 5 regional coordinators, responsible for accompanying 200,000 students in two technical courses. The results obtained highlight the complexity of coordinating a large-scale team and the importance of different strategies to overcome these challenges. Among the strategies, the following stand out: distributed leadership, articulation between teams, guidance mechanisms and work monitoring tools, effective communication channels and a training program in the role of mentoring, aligned with the content of the courses. The analysis allows for reflections on strategies for managing mentoring in large-scale projects.

Author Biographies

Silvia de Oliveira Kist, UFRGS

Doutora em Educação (UFRGS) e Coordenadora Acadêmica da SEAD/ UFRGS.

Laura Wunsch, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestra em Educação (UFSM) e Técnica em Assuntos Educacionais da SEAD/ UFRGS.

Leandro Raizer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pós-Doutor em Educação (Oxford), Professor da Faculdade de Educação da UFRGS.

References

BRASIL. Ministério da Saúde/Gabinete do Ministro. Portaria MS nº 3.241, de 7 de dezembro de 2020. Diário Oficial da União: Seção: 1. Brasília, DF, n. 235, p. 290. Disponível em: https://link.ufms.br/TSjvo Acesso em julho de 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Edições 70, 2011.

CARNEIRO, Mára Lúcia Fernandes; TURCHIELO, Luciana Boff. Quem é o tutor a distância?. Educação a distância e tutoria: considerações pedagógicas e práticas. p. 36-51, 2013.

DRUCKER, Peter. The practice of management. Harper & Brothers, 1954.

HARRIS, Alma. Distributed leadership: According to the evidence. Journal of Educational Administration, 46, n. 2, p. 172-188, 2008.

MILL, Daniel et al. Gestão da educação a distância: noções sobre planejamento, organização, direção e controle de educação a distância. Revista Vertentes, v. 35, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. In: O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 1992. p. 269-269.

UFRGS. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Agente Comunitário de Saúde. (2021). Disponível em: https://link.ufms.br/buMPF. Acesso em: jul/ 2023.

UFRGS. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Vigilância em Saúde com Ênfase no Combate às Endemias. (2021) Disponível em: https://link.ufms.br/qOU03. Acesso em: jul/2023.

UFRGS. Site do Projeto Saúde com agente. Disponível em: https://link.ufms.br/PXDiB Acesso em: jul/2023.

ZIEDE, Mariangela Kraemer Lenz et al. A tutoria no curso de Pedagogia a distância da UFRGS. Aprendizagem em rede na educação a distância: práticas e reflexões. Porto Alegre: Evangraf, 2014. P. 41-58., 2014.

Published

2024-01-15

How to Cite

de Oliveira Kist, S., Wunsch, L., & Raizer, L. (2024). TUTORING MANAGEMENT IN A LARGE-SCALE PROJECT. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/101

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática II - Gestão e governança