TEACHER EDUCATION FOR THE 21ST CENTURY

A BRIEF REFLECTION ON HYBRID EDUCATION, CYBERSPACE, AND DICT

Authors

  • Gustavo Carvalho Mauricio Universidade Federal de São Carlos https://orcid.org/0000-0002-7757-0672
  • Claudinei Zagui Pareschi Universidade Federal de São Carlos
  • Daniel Mill Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Hybrid education, Teacher education, Cyberspace, DICT, Distance education

Abstract

This article addresses the use of digital communication and information technologies (DCIT) in education and their evolution, highlighting the need for teachers' integration into cyberspace. It discusses public policies regulating Distance Education (DE) and positions it as an option for educational flexibility, along with guidelines to regulate the appropriate and efficient use of technologies in the educational environment. The study emphasizes the need to organically incorporate the use of DCIT into teachers' daily lives to integrate them into their pedagogical practices. Additionally, it highlights the role of the State in supporting education regarding the expansion of DE, aiming to reduce inequalities and provide access to education. The Emergency Non-Presential Teaching (ENPE) during the COVID-19 pandemic accelerated the integration of DCIT in education, favoring the development of Hybrid Education, combining elements of in-person and online teaching. Faced with the challenges posed by the ever-changing cyberspace, the importance of continuous teacher training regarding DCIT is underscored. It proposes the implementation of training programs focused on technological tools to efficiently integrate these tools into pedagogical planning. Investing in training is crucial to prepare teachers for the digital era, aiming for education that is more aligned with the needs of contemporary society.

Author Biographies

Gustavo Carvalho Mauricio, Universidade Federal de São Carlos

Mestrando em Educação na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pesquisador pelo Grupo Horizonte da UFSCar. Possui graduação em Computação - Licenciatura - Claretiano Centro Universitário. Especialista em Desenvolvimento de Software para Web pela UFSCar e Especialista em Gestão Pública pela UFSCar. Atualmente é técnico em tecnologia da informação da Universidade Federal de São Carlos.

Claudinei Zagui Pareschi, Universidade Federal de São Carlos

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação pela UNIMEP, formado em Filosofia, Pedagogia e História. Pesquisador do grupo Horizonte da UFSCAR e do grupo Movimentos Docentes da Unifesp. Atualmente é diretor de escola na SME-Limeira.

Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos

Professor Titular da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com formação e expertise em Educação a Distância e integração de tecnologias no ensino-aprendizagem. Doutor em Educação pela UFMG, com pós-doutorados pelas Universidade de Coimbra e Universidade Aberta de Portugal. Desde 2007, é líder-fundador do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens – UFSCar). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Membro do Programa de Pós-Graduação em Educação e também já atuou por vários anos no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade. Como pesquisador, tem particular interesse pela interseção entre as temáticas: Educação, Tecnologias e Linguagens; com especial atenção aos temas aprendizagem significativa, gestão, trabalho docente, cognição, educação a distância, metodologias ativas, entre outros assuntos correlatos.

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Published

2024-01-15

How to Cite

Mauricio, G. C., Zagui Pareschi, C., & Mill, D. (2024). TEACHER EDUCATION FOR THE 21ST CENTURY: A BRIEF REFLECTION ON HYBRID EDUCATION, CYBERSPACE, AND DICT. SUD, 14. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/96

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática II - Gestão e governança