FACTORS OF PERSISTENCE IN DISTANCE COURSES

THE INFLUENCE OF TUTORS' PERFORMANCE

Authors

  • Mára Lúcia Fernandes Carneiro Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-3787-1737
  • Helena Schroer Bagatini Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Persistence, Tutor, Discussion forum., Distance Education

Abstract

The Persistence in Distance Education project seeks to identify and validate the factors that affect student persistence in distance courses, where persistence is an active process, assumed by the student, seeking to acquire skills to overcome the difficulties that arise throughout the course, in order to complete it successfully. Adopting Rovai's model, adapted by Ramos, this article presents the analysis of the factors associated with the dimension that refers to the participation and influence of the tutors' performance on persistence. The specific objective was to map the performance of tutors in four editions of the course "Pharmacists in PHC: working in a network", which involved about 626 students, and to seek correlations with students' persistence. This analysis considered the number of accesses to the platform, the time they remained connected and the number of interactions in the forums of their respective modules of action, collected through Moodle access reports. As a result of this preliminary analysis, there was no direct correlation between the participation of tutoring in the e-forums and the persistence of students, since the evasion was equally distributed among the groups they accompanied. This result points to the need to analyze other information, such as content and interactions carried out in these discussion forums and the performance/influence of teachers, to validate the factors associated with this dimension of the model.

Author Biographies

Mára Lúcia Fernandes Carneiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Titular do Instituto de Psicologia - Depto. de Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (ufrgs), possui doutorado em Informática na Educação pela UFRGS, mestrado em Ciência da Computação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e especialização em Informática na Educação e Metodologia do Ensino Superior pela PUCRS. Representante institucional da UFRGS na Associação Universidade em Rede (UniRede), representante da Região Sul no Conselho de Coordenação Política da Unirede. Tem experiência na área de educação, com ênfase em Tecnologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: educação a distância, informática na educação e recursos educacionais digitais e suas ligações com a cognição e processos de subjetivação.

Helena Schroer Bagatini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduanda e Relações Públicas (UFRGS),  bolsista de iniciação científica no Instituto de Psicologia (UFRGS), cujo projeto de pesquisa visa identificar os fatores que afetam a persistência dos alunos em cursos a distância.  Enquanto experiência profissional, administro as mídias sociais do Studio US | Arq + Luz e produzo todos os conteúdos relacionados ao escritório. 

References

BICALHO, R.; BARBADO, G.; OLIVEIRA, M. C. S. L. La función y la acción del tutor en forum de discusión: la palabra al tutor. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, v. 14, n. 1, p. 113–135, 2011. doi: https://link.ufms.br/srnNj.

CHOI, H. J.; PARK, J. Testing a path-analytical model of adult dropout in online degree programs. Computers & Education. v. 116, p. 130-138, 2018.

DUARTE, S. K. da S. (2010). O uso do fórum na EAD: contribuições pedagógicas. Revista Da Graduação, 3(2). Disponível em: https://link.ufms.br/6tFkb.

GLAZIER, R.; HAMANN, K.: POLLOCK, P. H.; WILSON, B. M. Age, Gender, and Student Success: Mixing Face-to-Face and Online Courses in Political Science. Journal of Political Science Education, 2018. DOI: https://doi:10.1080/15512169.2018.1515636

JORGE, I. A influência da intervenção do e-tutor no desenvolvimento da reflexão crítica dos estudantes no e-fórum: níveis de associação. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 7., 2011, Braga, Portugal. Anais [...]. Braga: Universidade do Minho, maio 2011, P. 451-462. Disponível em: https://link.ufms.br/GqXCP. Acesso em 28 jul. 2023.

LAKHAL, S., KHECHINE, H.; MUKAMURERA, J. Explaining persistence in online courses in higher education: a difference-in-differences analysis. Int J Educ Technol High Educ., v. 18, n. 19. DOI:https://link.ufms.br/wpMdW.

LI, K. C.; WONG, B. T. Factors Related to Student Persistence in Open Universities: Changes Over the Years. International Review of Research in Open and Distributed Learning, v. 20, n. 4, out. 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/wpMdW. Acesso em: 31 maio 2023.

RAMOS, W. M. Fatores de evasão e persistência em cursos superiores online. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA, 11., 2014, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UniRede, 2014. 1: 2197 - 2210.

RAMOS, W. M.; BOLL, C. I. Persistência e evasão na educação superior a distância. In: MILL, D. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018.

RAMOS, W.; BICALHO, R. M.; SOUSA, J. V. Evasão e persistência em cursos superiores a distância: o estado da arte da literatura internacional. FÓRUM DE GESTÃO DO ENSINO SUPERIOR NOS PAÍSES E REGIÕES DE LÍNGUA PORTUGUESA - FORGES, 5., nov. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/FNtGh. Acesso em 30 jul. 2023.

RAMOS, W. M.; LOPES, R. C.; BICALHO, R. N.; BOLL, C. Estudos Internacionais sobre os fatores de evasão e persistência: Estratégias para aumentar a persistência no contexto da educação superior a distância. In: Pandini, C. M. C., Hack, L. E. y Monte Blanco, S. F. M. (org.) Gestão da Aprendizagem: Formação permanente em contextos ampliados. Florianópolis: UDESC, 2018, p. 75-99.

ROSSATO, M.; RAMOS, W. M.; MACIEL, D. M. A.. Subjetividade e interação nos fóruns online: reflexões sobre a permanência em educação a distância. Reflexão e Ação. 2013, v.21, n.2, p.400-430. doi: https://doi.org/10.17058/rea.v21i2.3740

ROVAI, A. P. In search of higher persistence rates in distance education online programs. Internet and Higher Education, V. 6: p. 1–16, 2003.

Published

2024-01-15

How to Cite

Fernandes Carneiro, M. L., & Schroer Bagatini, H. (2024). FACTORS OF PERSISTENCE IN DISTANCE COURSES: THE INFLUENCE OF TUTORS’ PERFORMANCE. SUD, 12. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/89

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática II - Gestão e governança