DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION

THE HIGHLIGHTED APPROACH OF DISTRIBUTED COGNITION

Authors

  • Analígia Miranda da Silva Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

Distributed cognition, Digital Technologies, Education

Abstract

This article aims to discuss digital technologies in education from the perspective of distributed cognition (HUTCHINS, 2000; SALOMON, 2001). The theory of distributed cognition conceives cognition as a phenomenon that goes beyond the individual, being influenced by human social nature, as well as by the historical-cultural and material context produced by humanity. Thus, this approach is based on two essential principles. First, it considers cognition as a process that can occur in any context. Second, it goes beyond biological aspects by acknowledging that cognitive processes are influenced by the material world, offering opportunities to reorganize the cognitive system through both internal and external interactions. In a radical way, distributed cognition assumes that cognitive processes are inseparable from the interaction between the subject and the world, as well as from the technical artifacts present in this context. Understanding cognition as the result of complex and interconnected networks, in which human, biological, and technological factors interact, allows for a (re)evaluation of educational processes. From this perspective, we point out that schools should consider the current sociocultural context in their practices, aiming to ensure that students have autonomy and competence to participate, act, and learn critically in this new reality.

Author Biography

Analígia Miranda da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Professora na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Mestre e Doutora em Educação (PPGE/FCT/UNESP). Especialista em Docência com ênfase na Educação Básica (IFMG). Desenvolve pesquisas sobre tecnologias digitais na educação, formação de professores e ensino e aprendizagem na contemporaneidade.

References

ALMEIDA, D. Validade Ecológica de um Simulador de Voo para PC no uso de inglês como L2. 2011. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

ALMEIDA, D. C.; SOUZA, R. A. Mediação tecnológica e experiências linguísticas emergentes: Uma proposta de leitura a partir da teoria da Cognição Distribuída. Revista Contextos Linguísticos. v. 5, n. 5, mar. 2011. Disponível em: https://link.ufms.br/BhxQT Acesso em: 10 jun. 2023.

ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência Da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, maio./ago. 2000. Disponível em: https://link.ufms.br/VImOh. Acesso em: 22 jun. 2023.

BRUNO, F. Tecnologias cognitivas e espaços do pensamento. In: FRANÇA, V.; WEBER, M. H.; PAIVA, R; SOVIK, L. (org.). Livro da XI Compós 2002: Estudos de Comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2003. p. 193-217.

DEMO, P. Ambivalências da sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, maio./ago. 2000. Disponível em: https://link.ufms.br/kGMQe . Acesso em: 05 maio. 2023.

HOLLAN J.; HUTCHINS, E.; KIRSH, D. Distributed Cognition: Toward a New Foundation for Human-Computer Interaction Research. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, v. 7, n. 2, 2000. Disponível em: https://link.ufms.br/QywQh. Acesso em: 10 jan. 2016.

HUTCHINS, E. Distributed Cognition, 2000. Disponível em: https://link.ufms.br/07z6W . Acesso em: 10 mai. 2023.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo, SP: Atlas 2003.

LUCAS, M.; MOREIRA, A. A Web Social: complemento informal às aprendizagens formais. In: DIAS, P.; OSÓRIO, A. (org.). Actas do VI Conferência Internacional de TIC na Educação. Braga: Universidade do Minho, 2009. p. 121-134. Disponível em: https://link.ufms.br/xZ0Lc Acesso em: 02 maio. 2023.

MATLIN, M. Psicologia cognitiva 5ª ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, 2004.

MOREIRA, A. F.; BORGES, O. Ambiente de aprendizagem em Física mediado por animações. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 7, n. 1, 2007. Disponível em: https://link.ufms.br/WpqNH. Acesso em: 01 jun. 2023.

MOTA, J. C. Da Web 2.0 ao e-Learning 2.0: Aprender na Rede.. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade Aberta, 2009.

PEREIRA, A.; OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H. Um exemplo de "distribuição social da mente" em uma aula de física quântica. Ciênc. Educ (Bauru), Bauru, v. 18, n. 2, 2012. Disponível em: https://link.ufms.br/gLiAW. Acesso em: 16 maio. 2023.

PERKINS, D. N. Person-plus: a distributed view of thinking and learning. In: SALOMON, G. (Ed.) Distributed Cognitions: Psychological and educational considerations. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. p. 88-109.

ROGERS, Y. A Brief Introduction to Distributed Cognition, 1997. Disponível: https://link.ufms.br/CDDSZ. Acesso em: 10 maio. 2023.

SALOMON, G. No distribution without individuals cognition: a dynamic interactional view. In: SALOMON, G. (org. .). Distributed Cognitions: Psychological and educational considerations. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. p. 111-137.

Published

2024-01-15

How to Cite

Miranda da Silva, A. (2024). DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION: THE HIGHLIGHTED APPROACH OF DISTRIBUTED COGNITION. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/81

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais