MEDIATING EVALUATION IN THE ONLINE CONTEXT

A STUDY FROM THE PADLET APPLICATION

Authors

Keywords:

Avaliação da aprendizagem., Mediação docente., Portfólios educacionais digitais., Educação online.

Abstract

This article aims to analyze, from the observation of two students and a graduate professor at the doctoral level and who are co-authors of this manuscript, the perception that the students of a doctoral class of a Graduate Program in Education of a public university in the Brazilian Northeast have about the use of the Padlet application, as a digital resource for conducting the assessment of learning in a mediating perspective, according to Hoffmann (2019), in online education contexts. The research was carried out over the course of 3 (three) months, approximately, during the course of the discipline performed in the graduate program, which was called "Evaluation of learning in the context of face-to-face and distance education based on the use of ICT". The research conducted was exploratory in nature, consisting of a participant observation (YIN, 2016), as well as a bibliographic study, with a qualitative approach (CRESWELL, CRESWELL, 2021). The result of the research pointed to the possibility and feasibility of performing a mediating evaluation from the use of the Padlet application, based on the observation made about the notes raised by the students of the respective discipline of the graduate program, registered in their digital portfolios configured in the public version, in the Padlet application, now studied.

Author Biographies

Regina Maria Ferreira da Silva Lima, Universidade Federal de Alagoas

Bacharel em Direito. Pedagoga. Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Coordenadora do Programa de Formação Continuada em Docência do Ensino Superior da Ufal (Proford/Ufal); professora no ensino superior jurídico.

Giselma da Silva |Gomes, Universidade Federal de Alagoas

Licenciada em História. Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Professora efetiva na Secretaria Municipal de Educação de Teotônio Vilela - Alagoas.

Cleide Jane de Sá Araújo Costa, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação (Université de Provence Aix-Marseille I, 2002) e em Linguística (UFAL, 2002), mestre em psicologia (Université de Provence Aix-Marseille I, 1996), Bacharel em Administração (UFPB, 1989), licenciada em Psicologia (UEPB, 1990). Professora Associada III do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (PPGE).

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Tecnologias digitais na educação: o futuro é hoje. In: V ETic - 5º encontro de educação e tecnologias. Universidade Estácio de Sá. Mestrado em Educação e Cultura Contemporânea. São Paulo: 2007. p. 1-17. Disponível em: https://link.ufms.br/HgBA5 Acesso em 10 ago. 2023.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. . Kluwer Academic Publishers. 2003.

COSTAS, José Manuel Moran. Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. São Paulo, 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/JwPlJ. Acesso em: 10 abr. 2022.

CRESWELL, Jhon W.; CRESWELL, J. David. Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: Mito & desafio. Porto Alegre: Mediação, 2019.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

NÓVOA, Antonio. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. In: Cadernos de Pesquisa v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017.

PIAGET, Jean. Para onde vai a educação? São Paulo: LJE, 1976.

SERVIO, Gabriel; VENTURA, Layse. Padlet: O que é, como funciona e como usar. 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/7ovuz. Acesso em: 10 ago. 2022.

UNESCO. Padrões de competência em TIC para professores: módulos de padrão de competência Paris: UNESCO, 2009.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

VILLAS BOAS, Benigna. Como fazer a avaliação formativa? Disponível em: https://link.ufms.br/kac9K. Acesso em: 11 jul. 2022.

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

Published

2024-01-15

How to Cite

Ferreira da Silva Lima, R. M., da Silva |Gomes, G., & de Sá Araújo Costa, C. J. (2024). MEDIATING EVALUATION IN THE ONLINE CONTEXT: A STUDY FROM THE PADLET APPLICATION. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/78

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais