DISCURSIVE GENRES OF THE ONLINE UNIVERSE

POSSIBILITIES TO TRANSCEND GRAPHOCENTRISM AT SCHOOL

Authors

  • Ana Claudia Gauto de Sousa Sovernigo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Márcio Palácios de Carvalho Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

Languages. Multimodality. Technologies.

Abstract

Pedagogical approaches that include technological resources in writing are mentioned in the Parâmetros Curriculares Nacionais - PCNs (BRASIL, 2000) and, recently, in the Base Nacional Comum Curricular - BNCC (BRASIL, 2018), which reinforced the importance of teaching that contemplates digital culture, contact with different languages and different literacies. That said, this article aims to analyze how the online use of digital resources in the production of multimodal texts can be applied in a school context in a way that contributes to the teaching and learning of the Portuguese language. The methodology is bibliographic research and document analysis. The justification for the study lies in the almost exclusive influence that the graphocentric culture still has in educational contexts, even with two decades of guidelines in official documents for the insertion of the digital world in schools. The theoretical framework is based on the BNCC itself (BRASIL, 2018) in line with research on discursive genres (BAKHTIN, 2011) and their implications for the production of multimodal texts (, ROJO; MOURA, 2019, BARTON; LEE, 2015 ), between others. Using a practical didactic activity, the investigation shows possibilities for the school to integrate digital resources and discursive genres in students' productions. These results indicate the need for teaching that provides meaningful experiences with genres that circulate in virtual environments.

Author Biographies

Ana Claudia Gauto de Sousa Sovernigo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutoranda em Estudos de Linguagens na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), mestre em Estudos de Linguagens pela UFMS, especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Católica Dom Bosco, graduada em Letras-Português/Espanhol e respectivas Literaturas pela UFMS. Atualmente, é membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagens e Educação (Geple/UFMS/CNPq). Exerce a função de assessoramento pedagógico - Ensino Médio na Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul (SEDMS).

Márcio Palácios de Carvalho , Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

PhD student in Language Studies at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), Master in Letters from the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS), specialist in Applied Linguistics and Language Teaching from UFMS and graduated in Letters with specialization in language Portuguese, Spanish language and their respective literatures by UEMS. He is currently a professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso do Sul (IFMS). He develops studies on the teaching of the Spanish language in Education, Professional and Technological and is a member of the Group of Studies and Research in Languages and Education-Geple (UFMS / CNPq).

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BARTON, David; LEE, Carmen. Linguagem online: textos e práticas digitais. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica. Brasília,: 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/8DsQT /. Acesso em: 15 jun. 2023.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Base I: Bases Legais. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2000. Disponível em https://link.ufms.br/7CcsY. Acesso em: 15 jun. 2023.

CABRAL, Ana Lúcia Tinoco; LIMA, Nelci Vieira de; ALBERT, Sílvia. TDIC na educação básica: perspectivas e desafios para as práticas de ensino da escrita. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 58, n. 3, p. 1134–1163, set./dez. 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/5bt4S. Acesso em: 17 jun. 2023.

DIONÍSIO, Angela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

JENKINS, Henry. Cultura de convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antonio Carlos (org). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jaqueline Peixoto. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2015.

ROJO, Roxane Helena; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias e linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

VOLÓCHINOV, Valentin. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Notas e Glossário Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2021.

Published

2024-01-15

How to Cite

Gauto de Sousa Sovernigo, A. C., & Palácios de Carvalho , M. (2024). DISCURSIVE GENRES OF THE ONLINE UNIVERSE: POSSIBILITIES TO TRANSCEND GRAPHOCENTRISM AT SCHOOL. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/70

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais