THE EXPERIENCE OF THE INSTITUTIONALIZATION OF DISTANCE EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF LAVRAS (UFLA)

Authors

Keywords:

Distance Education, Institutionalization, Open University System of Brazil. Federal University of Lavras, Pedagogy

Abstract

Distance Education (DE) is a modality that, along with its vertiginous growth in recent years, has raised important debates related to the quality and continuity of courses offered. Among the discussions that pervade the field, it is worth mentioning the so-called institutionalization process. It is a phenomenon that combines human and material aspects, while it depends on endogenous and exogenous factors that contribute to the crystallization of practices within the institutional framework, aiming at perpetuity and resistance in the face of internal and external destabilization. That said, the main objective of this article is to discuss the institutionalization of DE within the scope of the Federal University of Lavras (UFLA), based on the experiences of coordinating the degree course in Pedagogy offered in this modality. For the proposed analysis, we gathered a theoretical-conceptual framework, which we elaborated in other researches, with the experience derived from that University. As a result, it is concluded that, within the scope of UFLA, important advances have been achieved, such as the offer of courses within the scope of Universidade Aberta do Brasil (UAB) System since 2009, together with discussions that have been building the experience and paths of the Institution over the years. However, this whole process did not happen without intense clashes entangled in resistance, prejudice and antagonistic views between DE and face-to-face education that, even today, persist.

Author Biographies

Braian Veloso, Universidade Federal de Lavras

Professor Adjunto do Departamento de Gestão educacional, teorias e práticas de ensino e docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (PPGE-UFSCar), com período sanduíche na Universidade Aberta de Portugal (UAb). Atua nas áreas de práticas de ensino, tecnologias digitais nos processos pedagógicos e educação a distância.

Giovanna Rodrigues Cabral, Universidade Federal de Lavras

Professora Adjunta do Departamento de Gestão educacional, teorias e práticas de ensino e docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Coordenadora do curso de Pedagogia da UFLA, modalidade a distância. Atua nas áreas de Políticas e Gestão da Educação.

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Published

2024-01-15

How to Cite

Veloso, B., & Rodrigues Cabral, G. (2024). THE EXPERIENCE OF THE INSTITUTIONALIZATION OF DISTANCE EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF LAVRAS (UFLA). SUD, 15. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/68

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização