NEOLIBERAL RATIONALITY

ESCAPES, LIMITS AND BORDERS OF EDUCATION

Authors

Keywords:

Education, Neoliberal rationality, Society, Democracy, Subjectivity

Abstract

This work aims at presenting some thoughts on the insurgency of the modern school and its unfolding in the outlines and limits of neoliberal rationality, underlining its folds in the formation of a model of society and subjectivity. In view of this, the capillarity of discourses of neoliberal rationality is understood, discourses that order new ways of relating to knowledge, to others and to ourselves. This put, we flirt with a methodology in post-critical research, the cartography, which does not intend to list universal and neutral metanarratives, but claims for a research intentionality that produces and awakens reflections, moving away from a single format. In this sense, the method of cartographic research aims, from its inventive characteristic, to put science in constant motion, not only remaking its statements, but creating new problems and requiring original practices when investigating the social fabric. The body of the text highlights the arguments of researchers who have focused on the notion of neoliberal rationality in the educational field, pointing out to other paths and exits as alternatives beyond the limits of capitalism. At the end, the perspective of assumptions of democratic freedom, which underpin educational practices, is brought to the discussion, with a view to the production of an inclusive society, guided by scientific discoveries and advances that, above all, contribute to the formation of critical subjects.

Author Biographies

Carlos Edimilson Avila de Lima, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFSM. Bolsista de Mestrado CAPES. Possui Especialização em Gestão Educacional pela Faculdade Focus (2022). Graduando em Educação Especial (UFSM). Graduado em Filosofia-Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (2022). Membro do grupo de pesquisa "Rizoma - Políticas, Currículo e Educação" /CNPq. Compõe a coordenação do Fórum de Ações e Resposta ao HIV/AIDS- Santa Maria (RS). 

Joacir Marques da Costa, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professor Adjunto na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Doutor em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa "Rizoma - Políticas, Currículo e Educação" /CNPq. Professor/Orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSM) e no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional (PPPG/UFSM). Vice-coordenador da Especialização em Estudos de Gênero (EEG/UFSM).

Benjamin Marins Costa, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Licenciado em Artes Visuais pela UFSM, com estudos na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto/Portugal. Membro pesquisador do grupo de pesquisa MIRARTE, educador social na Escola Marista Santa Marta/Santa Maria e fundador do Ateliê da Mata na Chapada Diamantina/Bahia.

 

Andrei Rodrigues Lopes, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestrando em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSM). Estuda Especialização em Metodologias Ativas de Aprendizagem pela SOBRESP. Graduado em Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria. Integrante dos Grupos de Pesquisa: Rizoma - Políticas, Currículo e Educação; e, GEPE - Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão / UFSM / CNPq.

References

BRITO, Eliana Póvoas Pereira Estrela. Subordinações curriculares: “desacelerem o mundo que eu quero descer”. Educação & Sociedade, v. 42, p. e242698, 2021.

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCOSSIA, Liliana. Pistas do método da Cartografia.Porto Alegre: Sulina, 2020 p. 52-75.

CAVAGNOLI, Murilo; MAHEIRIE, Katia. A cartografia como estratégia metodológica à produção de dispositivos de intervenção na Psicologia Social. Fractal: Revista de Psicologia, v. 32, p. 64-71, 2020.

ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis, RJ: Vozes, 1985 [1970].

JINKINGS, Ivana. Introdução. in MESZAROS, Istvan. Educação para além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

Laclau, Ernesto, & Mouffe, Chantal. Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1985.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. O neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

MARIUTTI, Eduardo Barros. O Colóquio Walter Lippmann e a génese do neoliberalismo: apontamentos. Texto para discussão. 1 (415), 1-19. 2021.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

MÉSZÁROS, István. Educação para além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCOSSIA, Liliana. PISTAS DO MÉTODO DA CARTOGRAFIA: Pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2020.

PASSOS, Eduardo; ESCOSSIA, Liliana. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCOSSIA, Liliana. PISTAS DO MÉTODO DA CARTOGRAFIA: Pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 202o. p. 17-31.

SAURA, Geo; BOLÍVAR, Antonio. Sujeto académico neoliberal: Cuantificado, digitalizado y bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 17, n. 4, p. 9-26, 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O Currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antonio Flávio. Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O adeus às metanarrativas educacionais. In: SILVA, Tomaz Tadeu. (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994. p.247-258.

Published

2024-01-15

How to Cite

Edimilson Avila de Lima, C., Marques da Costa, J., Marins Costa, B., & Rodrigues Lopes, A. (2024). NEOLIBERAL RATIONALITY: ESCAPES, LIMITS AND BORDERS OF EDUCATION. SUD, 14. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/64

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática II - Gestão e governança