PUBLIC DISTANCE EDUCATION POLICIES

PERCEPTIONS OF GRADUATES OF THE PUBLIC ADMINISTRATION COURSE (2013) UNIFAP

Authors

  • Edmar dos Reis Saraiva Universidade Federal do Amapá
  • Antonio Germano Magalhães Junior Universidade Estadual do Ceará

Keywords:

Public Policy, PNAP, UNIFAP, Distance Education

Abstract

The National Program for Training in Public Administration aims to train and qualify people to improve activities to the three levels of government. To discuss this fortuity, the objective of this research is to analyze the perceptions of graduates of the undergraduate degree in Public Administration from PNAP/ UNIFAP in relation to the fulfillment of what is established by the Public Policy and the purposes of the PPC of the course. The methodological design of this dissertation consisted of a qualitative research, exploratory and descriptive as to the objectives, whose methodological design is also classified as a case study. The data collection instruments used for the research were: semi-structured questionnaire application, via Google Drive and focus group formation. The questions were based on the PNAP and PPC analytical categories of public policy from the UNIFAP public administration course.  As a sample for the results of the 64 graduates, a total of 30 answered questionnaires were obtained and the focus group consisted of 8 graduates of the course. For analysis and discussion of the collected data the content analysis technique was used, with the aid of the R Core Team software (2018). From the results, it was possible to define the profile of the graduates and identify their multiple experiences and perceptions about the course and the program (PNAP). Other findings of the research indicate that the guidelines and objectives of the UNIFAP Public Administration course and the PNAP program of the class offered in 2013 were met, providing qualification and professional improvement for graduates.

Author Biographies

Edmar dos Reis Saraiva, Universidade Federal do Amapá

Técnico da UNIFAP, atualmente coordenador de tutoria e pesquisador da temática EaD. Atua como professor formador em curso EaD.

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará

Professor da Universidade Estadual do Ceará. Participa de grupos de pesquisa sobre a temática história da educação brasileira, avaliação e educação a distância.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2001.

BRASIL, M. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 9394, de 20 de dezembro de 1996-2001.

DEMARCO, D. J. Um Balanço do Programa Nacional de Formação em Administração Pública (PNAP) como estratégia de fortalecimento da gestão pública: o caso da Escola de Administração da UFRGS. In: CONGRESSO DE GESTÃO PÚBLICA – CONSA. 4. 2013. Anais. Brasília: UnB, 2013. p. 2-13.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MINAYO, M.C. de S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 12ª edição. São Paulo: Hucitec, 2009.

MORAN, J. M. O que é Educação a Distância. Universidade de São Paulo, 2002. Disponível em: https://link.ufms.br/Fs0Sr. Acesso em: 30 Jan. 2019.

MUGNOL, M. EDUCAÇÃO SUPERIOR A DIST NCIA NO BRASIL: o percurso das políticas regulatórias. Ed. Paco editorial, 2016.

PASSOS, M. L. S. EDUCAÇÃO A DIST NCIA NO BRASIL breve histórico e contribuições da Universidade Aberta do Brasil e da Rede e-Tec Brasil. Acesso em: 29 nov. 2018.

PASSOS. A. H. O Curso de Especialização em Gestão Pública no Contexto do Programa Nacional de Formação em Administração Pública. 2013. Recife. 145 f. Disponível em: https://link.ufms.br/1Cqrd. Acesso em: 15 mai. 2019.

PEREIRA, E. W.; MORAES, R. de A. História da educação à distância e os desafios na formação de professores no Brasil. 2009. Disponível em: https://link.ufms.br/1Cqrd . Acesso em: 15 jan. 2019

TEPERINO A. S. et al. Educação a distância em organizações públicas; mesa-redonda de pesquisa-ação. Brasília: ENAP, 2006. p. 200. UAB – Universidade Aberta do Brasil. Sobre a UAB.

RODRIGUES, L. C. Perspectivas da avaliação de cursos a partir de seus egressos: análise das especializações do PNAP/UNIVAS. Salvador, 2016. 174 f.

SOUZA, I. M. de. GESTÃO DE CURSO A DIST NCIA: elementos estruturantes da oferta de curso de Bacharelado em Administração Pública a distância integrante do Programa Nacional de Formação em Administração Pública, na Universidade Federal de Santa Catarina. 2010.

SILVA, M. F. da. Formação de administradores públicos no curso EAD: o que dizem os egressos da UAB /UFAL / Marcelo Fernando da Silva – Maceió, 2016.

SILVA, E. A. S. Gestão de curso a distância: elementos estruturantes da oferta do concurso bacharelado em Administração Pública a Distância, integrante do Programa Nacional de Formação em Administração Pública, na Universidade Federal de Santa Catarina. 2010. Trabalho (Conclusão de Curso Graduação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

UNIFAP. Projeto Político Pedagógico do Curso de Administração. Universidade Federal do Amapá, 2012.

Published

2024-01-15

How to Cite

dos Reis Saraiva, E., & Magalhães Junior, A. G. (2024). PUBLIC DISTANCE EDUCATION POLICIES: PERCEPTIONS OF GRADUATES OF THE PUBLIC ADMINISTRATION COURSE (2013) UNIFAP. SUD, 14. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/59

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização