THE IMPLEMENTATION OF AN EAD TECHNICAL COURSE FOR TOURISM GUIDES IN THE AMAZON TRIPLE BORDER

Authors

Keywords:

Tour guide, Amazon, Technical Course, EAD, Pandemic

Abstract

The development of activities related to the area of Tourism in the state of Roraima, in the extreme north of the country, combined with the need to advance the teaching activities of the Federal Institute of Education, Science and Technology of our State, created the possibility of offering the first technical course in Tour Guide in the Institution's Distance Education modality (EAD). Technical training has a practical and specific focus in order to develop, in students, the skills and competencies necessary to work in the different sectors that make up tourism. Technical courses prepare students to access the job market more quickly than other courses, as they focus on practical learning. This experience report aims to demonstrate the starting point of offering the Tourism Guide course until its execution in the EAD format and share the experience acquired in the offer of the referred EAD course. We bring a reflection on the transition from remote/face-to-face teaching to distance learning and on the aspects that need to be adjusted in view of the pursuit of excellence. We will present a brief explanation on how technical training in the area takes place, then we will report on the experience in offering the first technical course in Distance Learning Tourism Guide at the Institution in vogue.

Author Biographies

Karla Cristina de Oliveira, IFRR

Bacharel em Turismo. Doutora em Museologia e Patrimônio. Coordenadora do Curso Técnico em Guia de Turismo EAD. Docente da área de Turismo no IFRR.

Leila Márcia Ghedin, IFRR

Licenciada em Pedagogia. Mestra em Planejamento Integral do Turismo. Mestra e doutora em Educação em Ciências e Matemática. Docente do Curso Técnico em Guia de Turismo EAD. Professora EBTT Titular do IFRR. Aposentada.

References

BRASIL. LEI Nº 8.623, DE 28 DE JANEIRO DE 1993. Dispõe sobre a profissão de Guia de Turismo e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, s/v, s/n. 1993. Disponível em: https://link.ufms.br/W2hs8. Acesso em: 30 de jun de 2023.

CARVALHO, Ártemis Barreto de. Teoria, Técnica e Tecnologias para formação e atuação profissional do guia de turismo. Aracaju: IFS, 2016.

BRASIL-MEC-CNE/CEB RESOLUÇÃO Nº 06, DE 20 DE SETEMBRO DE 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF. s/v, s/n. 2012. Disponível em: https://link.ufms.br/W92lc. Acesso em: 25 de jun 2023.

MILL, D. Educação a Distância: cenários, dilemas e perspectivas. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 25, n. 59/2, 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/BXoFq. Acesso em: 4 jul. 2023.

BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de

Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, s/v, s/n. 2008. Disponível em: https://link.ufms.br/vEDC4. Acesso em: 07 jul. 2023.

BRASIL-MEC - Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. Brasília, MEC. 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/GRU4N. Acesso em 06. Jun. 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

de Oliveira, K. C., & Ghedin, L. M. (2024). THE IMPLEMENTATION OF AN EAD TECHNICAL COURSE FOR TOURISM GUIDES IN THE AMAZON TRIPLE BORDER. SUD, 10. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/57

Issue

Section

ESUD2023_Relatos de Experiência | Trilha Temática II - Gestão e governança