A DEMAND STUDY OF THE STATE FORUM OF THE UAB POLES OF PERNAMBUCO

Authors

  • Jose Wantuir Queiroz de Almeida Polo EaD UAB Santa Cruz do Capibaribe
  • Lyedja Symea Ferreira Barros Polo EaD UAB Santa Cruz do Capibaribe
  • Vera Lúcia da Silva Soares Polo EaD UAB Santa Cruz do Capibaribe

Keywords:

Demand, Coordinators, UAB, Speech

Abstract

With the need to elaborate a qualified Demand Study, this article aims to present two moments used in the preparation of a demand study carried out by the EaD UAB Poles Coordinators, mediated by the State Forum of UAB Poles of Pernambuco, in the second half of 2021 The study focused on meeting goals 15 and 16 of the National Education Plan - PNE Law No. 13,005/2014, which determines guidelines, goals and strategies for educational policy in the period from 2014 to 2024, in addition to the guidelines of the Directorate of Distance Education/CAPES in the coordination processes between Public Higher Education Institutions and the UAB Distance Learning Poles for new offers of undergraduate and postgraduate courses in the UAB System. The moments covered summarize the delimitation of territorial coverage, having as a database the reading, interpretation and cutting of data from the 2020 Census. Using a discourse genre approach, the procedures that took place and the needs for continued training for the execution, in addition to the limiting points presented by the EaD UAB Poles Coordinators. The need for systematic training in relation to the preparation of a qualified demand study was evident, to better target course offerings, seeking to identify the regions that require more attention and achieve the goals mentioned in the PNE.

Author Biographies

Jose Wantuir Queiroz de Almeida, Polo EaD UAB Santa Cruz do Capibaribe

Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEPB, Coordenador do Polo EaD UAB de Santa Cruz do Capibaribe – PE, Presidente Estadual do Fórum Estadual dos Polos UAB de Pernambuco – FEPUAB/PE.

Lyedja Symea Ferreira Barros, Polo EaD UAB Santa Cruz do Capibaribe

Doutoranda em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/ UNISINOS (2022-2025), Mestra em Linguística e Ensino, pela Universidade Federal da Paraíba, (2017).Possui graduação em Licenciatura em Letras (1992), Graduação em Pedagogia UPE, (2014) Especialização em Língua Portuguesa UPE (1998), Especialização em Avaliação Institucional em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Pernambuco-UFPE (2003), Especialização Mídias na Educação pela UFRPE (2011), Especialista em Política e Gestão Educacional em Redes Públicas, pela UFPE,(2012), Especialização em Língua Portuguesa e suas Literaturas , UPE (2018). professora da Educação Básica. Presidente Adjunta do Fórum Estadual dos Polos UAB de Pernambuco, atua como Avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis- MEC.

Vera Lúcia da Silva Soares, Polo EaD UAB Santa Cruz do Capibaribe

Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Ciências Humanas (1990). Especialização em Administração Escolar e Supervisão Escolar pela (UFRPE) Trabalho com Educação a Distância desde 2003, com o Projeto Tonomundo da USP, tutora pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, Tutora no Sistema UAB pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco e Professora Conteudista no Sistema UAB na Universidade de Pernambuco - UPE Atualmente exerce função técnica pedagógica na Gerência de Políticas Educacionais de Educação Infantil e Ensino Fundamental - Unidade de Educação a Distância - Secretaria de Educação Estadual de Pernambuco. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação a Distância, coordenadora os Polos da Universidade Aberta do Brasil (UAB)

References

ALMEIDA, J. J. P. Gêneros do discurso como forma de produção de significados em aulas de Matemática. São Paulo/Campina Grande, PB: Livraria da Física/ Eduepb, 2016.

BELLO, S. E. L.; MAZZEI, L. D. Leitura, escrita e argumentação na educação matemática do Ensino Médio: Possibilidades de constituição de significados matemáticos. In: N. M. PEREIRA et al (Orgs.). Ler e escrever: Compromisso no Ensino Médio. Porto Alegre: Editora da UFRGS/ NIUE-UFRGS, 2008. p.261-273.

BAKTHIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. [Os gêneros do discurso. p.289-337]

BAKTHIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017. [Por uma metodologia das ciências humanas. p.57-79]

BRAIT, B.; MELO, Rosineide. Enunciado/ enunciado concreto/ enunciação. In: B. BRAIT (Org.). Bakhtin: Conceitos-chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2007. p.61-78.

BRASIL. Lei nº LEI N° 13.005/2014, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação 2014 - 2024. LEI N° 13.005/2014: Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências, Brasília - DF: Diário Oficial da União, ano 2014, 25 jun. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/pw1nl. Acesso em: 2 ago. 2021.

MACHADO, I. Gêneros discursivos. In: B. BRAIT (Org.). Bakhtin: Conceitos-chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2007. p.151-166.

Published

2024-01-15

How to Cite

Wantuir Queiroz de Almeida, J., Symea Ferreira Barros, L., & da Silva Soares, V. L. (2024). A DEMAND STUDY OF THE STATE FORUM OF THE UAB POLES OF PERNAMBUCO. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/48

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática II - Gestão e governança