SOCIOSCIENTIFIC ISSUES IN PHYSICS TEACHING

ANALYSIS OF THE PRODUCTIONS OF UNDERGRADUATED STUDENTS ON THE TOPIC

Authors

Keywords:

Socioscientific issues. Socioscientific dilemma. Science teaching. Distance Education. Progressive pedagogy.

Abstract

Socio-scientific questions or dilemmas are controversial issues involving different points of view that help us reflect on the development of a technology and its impact on society. In the subject "Educational Technologies in Learning", students on the Physics degree course, in distance learning mode, were asked to develop didactic sequences that included a dilemma or a socio-scientific issue as a way of systematising learning. In this context, the students' understanding of these issues was analysed in the didactic sequences produced in 2022. The aims of this article are to check whether the questions proposed by the undergraduates can be considered socio-scientific questions, to understand the starting points that the students took to elaborate these questions and to examine the discussion strategies in the didactic sequences produced. The results showed that in six of the seven didactic sequences analysed, the undergraduates proposed relevant dilemmas. These dilemmas are controversial and require scientific reasoning based on evidence. For the discussion, the undergraduates took as their starting points themes discussed today, the conceptual content to be taught and, finally, a clearly established relationship between these two items. To encourage discussions on social and scientific issues, comic strips were produced in three of the six teaching sequences.

Author Biographies

Cláudia Eliane da Matta, Universidade Federal de Itajubá

Professora adjunta na Universidade Federal de Itajubá (Unifei). É doutora em Engenharia de Produção (Unifei), mestre em Engenharia Eletrônica e Computação (ITA), é especialista em Design Instrucional (Senac) e fez MBA em Gestão de Negócios (Unifei). Foi coordenadora geral da Universidade Aberta do Brasil (UAB) 2013-2014 e coordenadora do Núcleo de Educação a Distância (NEaD) 2014-2018. É avaliadora de cursos de graduação no INEP desde 2018. Realizou diversos cursos em educação: Program on Teaching and Learning Innovation (Harvard University - EUA), Higher Education Management Program (University of Toronto - Canadá), Higher Education Management (University of London - Inglaterra), Estrategias de Competitividad para la Universidad (Université Paris-Est Créteil - França). É integrante dos grupos de pesquisa "Advanced Power Technologies and Innovations in Systems and Smart Grids" e "Tecnologias e Cultura Digital na Educação em Ciências".

Juliana Maria Sampaio Furlani, Universidade Federal de Itajubá

Professora associada na Universidade Federal de Itajubá (Unifei), atuando no ensino de graduação presencial e a distância desde 2010. É coordenadora do curso de graduação Física Licenciatura a distância (2022-2024). Tem experiência na área de educação, com ênfase em métodos e técnicas de ensino, uso de tecnologias digitais da informação e comunicação no ensino e formação de professores. É integrante do grupo de pesquisa Tecnologias e Cultura Digital na Educação em Ciências (TecDEC). Foi coordenadora geral da Universidade Aberta do Brasil (UAB) de 2014 a 2019. Atuou como coordenadora adjunta do Núcleo de Educação a Distância (NEaD) de 2014 a 2018.

Karen Adrielle de Faria Silva, Universidade Federal de Itajubá

Graduanda em Química Licenciatura e aluna de iniciação científica pelo programa PIVIC, ambas pela Universidade Federal de Itajubá (Unifei). Integrante do grupo de pesquisa Tecnologias e Cultura Digital na educação em ciências (TeCDEC – 2022-2023). Atuou como integrante do Núcleo de Estudos em Formação Docente, Tecnologias e Inclusão (NEFTI - 2021), do Grupo de Estudos Interdisciplinares e Formação de Professores (GEIFOP - 2021), do grupo de estudos do projeto Tecnologias Emergentes a Serviço da Aprendizagem (2021) e como bolsista de iniciação científica pela Fapemig (2021-2022).

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Published

2024-01-15

How to Cite

da Matta, C. E., Furlani, J. M. S., & Silva, K. A. de F. (2024). SOCIOSCIENTIFIC ISSUES IN PHYSICS TEACHING: ANALYSIS OF THE PRODUCTIONS OF UNDERGRADUATED STUDENTS ON THE TOPIC. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/47

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática III - Modelos pedagógicos e metodologias