SOCIOSCIENTIFIC ISSUES IN PHYSICS TEACHING
ANALYSIS OF THE PRODUCTIONS OF UNDERGRADUATED STUDENTS ON THE TOPIC
Keywords:
Socioscientific issues. Socioscientific dilemma. Science teaching. Distance Education. Progressive pedagogy.Abstract
Socio-scientific questions or dilemmas are controversial issues involving different points of view that help us reflect on the development of a technology and its impact on society. In the subject "Educational Technologies in Learning", students on the Physics degree course, in distance learning mode, were asked to develop didactic sequences that included a dilemma or a socio-scientific issue as a way of systematising learning. In this context, the students' understanding of these issues was analysed in the didactic sequences produced in 2022. The aims of this article are to check whether the questions proposed by the undergraduates can be considered socio-scientific questions, to understand the starting points that the students took to elaborate these questions and to examine the discussion strategies in the didactic sequences produced. The results showed that in six of the seven didactic sequences analysed, the undergraduates proposed relevant dilemmas. These dilemmas are controversial and require scientific reasoning based on evidence. For the discussion, the undergraduates took as their starting points themes discussed today, the conceptual content to be taught and, finally, a clearly established relationship between these two items. To encourage discussions on social and scientific issues, comic strips were produced in three of the six teaching sequences.
References
BRAGA, Samuel Santos; MARTINS, Liziane; CONRADO, Dália Melissa. A argumentação a partir de questões sociocientíficas na formação do professor de biologia. Investigações em ensino de ciências, v. 24, n. 2, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/zzxIg Acesso em: 23 jun. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo escolar da educação básica 2022: resumo técnico. Brasília, 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/Lafw5 Acesso em: 23 jun. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nota técnica nº 020/2014. Indicador de adequação da formação do docente da educação básica. Brasília: Inep, 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/beOqN . Acesso em: 23 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Disponível em: https://link.ufms.br/jFQpl . Acesso em: 22 jun. 2023.
CONRADO, Dália Melissa; NUNES-NETO, Nei. Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018. Disponível em https://link.ufms.br/42Hfw . Acesso em: 22 jun. 2023.
FAIZE, Fayyaz Ahmad; HUSAIN, Waqar; NISAR, Farhat. A critical review of scientific argumentation in science education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, v. 14, n. 1, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/ehG1s . Acesso em: 22 jun. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HODSON, D. Realçando o papel da ética e da política na educação científica: algumas considerações teóricas e práticas sobre questões sociocientíficas. In: CONRADO, Dália Melissa; NUNES-NETO, Nei (org.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/42Hfw. Acesso em: 22 jun. 2023.
MATTA, Cláudia Eliane da; FURLANI, Juliana Maria Sampaio. Estratégia didática para o uso das tecnologias emergentes em sala de aula. In: TORRES, P. L.; KOWALSKI, R. P. G.; RIBEIRO, S. F.; OKADA, Alexandra. (org). Educação, pesquisa e inovação. p. 194-214. Curitiba, Insight, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/5CoIh. Acesso em: 01 jul. 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2010.
PAULA, Lucimara Cristina; MELLO, Roseli Rodrigues. As políticas de formação contínua de professores no Estado de São Paulo: debatendo perspectivas de transformação a partir da pedagogia progressista freireana. Práxis Educativa, v. 11, n. 1, 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/qqMXm. Acesso em: 01 jul. 2023.
MORAES, José Uibson Pereira; ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira de. O ensino de física e o enfoque CTSA: caminhos para uma educação cidadã. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2012.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: UNIJUÍ, 2007.
NAMDAR, Bahadir; TUSKAN, İsmail Baris. Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Argümantasyona Yönelik Görüşleri Science Teachers’ Views of Scientific Argumentation. H. U. Journal of Education, v. 33, n. 1, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/5nU7W. Acesso em: 23 jun. 2023.
POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel ngel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SOUSA, Polliane Santos de; GEHLEN, Simoni Tormöhlen. Questões sociocientíficas no ensino de ciências: algumas características das pesquisas brasileiras. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 19, 2017. Disponível: https://link.ufms.br/ass4S. Acesso em: 14 ago. 2023.
SOLBES, Jordi; TORRES, Nidia. Energía nuclear: una cuestión sociocientífica para el desarrollo de pensamiento crítico. In: CONRADO, Dália Melissa; NUNES-NETO, Nei (org.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/42Hfw. Acesso em: 22 jun. 2023.
ZEIDLER, Dana L. Zeidler; HERMAN, Benjamin C. Herman; SADLER, Troy D. Sadler. New directions in socioscientific issues research. Disciplinary and interdsciplinary Science Education Research, v. 1, n. 11, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/mBoqh. Acesso em: 22 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cláudia Eliane da Matta, Juliana Maria Sampaio Furlani, Karen Adrielle de Faria Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.