CIBERSTALKING

WHAT DO THE SCHOOL BOOKS SAY?

Authors

  • Valdênia Rodrigues Fernandes Eleotério Universidade Católica Dom Bosco-UCDB https://orcid.org/0000-0003-4715-2207
  • Maria Cristina Lima Paniago Universidade Católica Dom Bosco-UCDB

Keywords:

Education, Cyberstalking, Textbook

Abstract

The article deals with the relationship between textbooks and cyberstalking. It is an excerpt from a master's research in education completed in 2021, funded by CAPES. It aims to analyze whether the textbooks contain the theme of cyberstalking and/or strategies and actions that guide teachers to raise awareness, prevent and combat the phenomenon in the final years of Elementary School. Cyberstalking is the practice of continuously harassing, oppressing, intimidating and manipulating a person via the internet. The research is of a qualitative nature, bibliographical and documentary in nature, carried out in textbooks used by students in the final years of Elementary School (7º, 8º and 9º grades). The logbook was also used as an instrument for data collection. The empirical field is a state school located in the midwest region of Brazil. After reading and analyzing the 32 textbooks used by the final years of elementary school at the researched school, only science, Portuguese, geography and English books were included in the research. The selected chapters explained questions about bullying, cyberbullying, the use of ICT and the culture of overexposure of young people on the Internet, among others. All these themes contribute indirectly to guide teachers to create strategies to work with the phenomenon in the school space, but only the 9º grade English textbook addresses the cyberstalking theme directly.

Author Biographies

Valdênia Rodrigues Fernandes Eleotério, Universidade Católica Dom Bosco-UCDB

Licenciada em pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), com pós-graduação em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculminas, mestra em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), doutoranda em Educação na UCDB.

Maria Cristina Lima Paniago, Universidade Católica Dom Bosco-UCDB

Possui graduação em Letras – Faculdades Unidas Católicas de Mato Grosso (1986), mestrado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000) e doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Pesquisadora visitante da Universidade de Manitoba, Canadá (Estágio Pós-Doutoral) Department of Family Social Science – Faculty of Human Ecology. Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Mestrado e Doutorado na Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Tem experiência na área da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologia educacional, educação a distância, ensino-aprendizagem de línguas, formação e práticas docente. É líder do Grupo de estudos e pesquisas em Tecnologia Educacional e educação a distância (GETED). É representante da UCDB no Fórum Permanente de EAD – Conselho Estadual de Educação (FORPEMS). É membro editorial da revista Série-Estudos (PPGE- UCDB) e do corpo editorial da revista American Journal of Educational Research. É parecerista Ad Hoc do GT 16 ANPED (2016/2017) e coordenadora do GT 16 da ANPED – CO (2015/2016/2017). 

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Published

2024-01-26

How to Cite

Rodrigues Fernandes Eleotério, V., & Lima Paniago, M. C. (2024). CIBERSTALKING: WHAT DO THE SCHOOL BOOKS SAY?. SUD, 14. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/43

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática V - Materiais didáticos