THE NEW ORGANIZATIONAL STRUCTURE OF THE STATE UNIVERSITY OF GOIÁS AND THE IMPACTS ON DISTANCE EDUCATION

Authors

  • Valéria Soares de Lima Universidade Estadual de Goiás
  • Gislene Lisboa de Oliveira Universidade Estadual de Goiás
  • Valter Gomes Campos Universidade Eetadual de Goiás
  • Eude de Sousa Campos Universidade Estadual de Goiás

Keywords:

Restructuring of the State University of Goiás, Impacts on distance learning, Structural Administrative Management, Teaching and Learning Processes

Abstract

The objective of this article is to examine the organizational restructuring of the State University of Goiás and its effects on the Distance Education (EaD) modality. To this end, a qualitative investigation was carried out with bibliographical survey and document analysis, in order to investigate the interference of central management in a Network Teaching and Learning Center. This Center plays a fundamental role in the educational process of several municipalities in the state of Goiás, training new professionals in both the areas of education and public management. The results showed that interference from higher authorities at the State University of Goiás, without considering the particularities of the distance learning modality, have created important obstacles to the efficient management of the Network Teaching and Learning Center. This situation has negatively impacted the EaD expansion project at the University, mainly in the most remote regions and with a lack of training opportunities, in higher education, in the state of Goiás. Therefore, it is considered imperative to grant greater autonomy to the Center, having takes into account the restructuring of the State University of Goiás and the strategic role it plays in the organization chart of the Higher Education Institution researched. By allowing the Network Teaching and Learning Center of the University in question to have greater autonomy, it will be possible to overcome the challenges faced by distance learning, ensuring more agile management aligned with the specific needs of the communities served.

Author Biographies

Valéria Soares de Lima, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Mestre em educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC/GO). Professora Efetiva da Universidade Estadual de Goiás), vinculada ao Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR).

Gislene Lisboa de Oliveira, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Mestre em Biologia, área de concentração Ecologia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora Efetiva da Universidade Estadual de Goiás (UEG).

Valter Gomes Campos , Universidade Eetadual de Goiás

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Mestre em educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC/GO). Professor Efetivo da Universidade Estadual de Goiás, vinculado ao Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR).

Eude de Sousa Campos , Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Mestre em Ciências Ambientais Pela Universidade Evangélica de Goiás, Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Católica de Goiás.  Docente/Pesquisador da Universidade Estadual de Goiás (UEG) e Secretaria de Educação de Goiás (SEDUC). Coordenador Acadêmico do Centro de Ensino e aprendizagem em Rede (CEAR) da UEG

References

BEHR, Ariel. Território virtual: A gestão da educação a distância nas perspectivas do tempo espaço e da sociomaterialidade. 2014. 155 f. Tese (Doutorado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

GILBERTO, Irene Janete Lemos. A educação a distância no ensino superior e a lógica das competências. Revista Gestão Universitária na América Latina. v. 6, n. 1, p. 273- 286, jan. 2013.

GOIÁS. Lei complementar nº 26, de 28 de dezembro de 1998. Estabelece as Diretrizes e Bases do Sistema Educativo do Estado de Goiás. Diário Oficial da União, de 12 de janeiro de 1998. Disponível em: https://link.ufms.br/H01Vn. Acesso em: 18 jun. de 2023.

GOIÁS. Lei nº 18.934, de 16 de julho de 2015. Altera a Unidade Universitária de Anápolis – Virtual, até então denominada UnUEaD, em Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede – CEAR. Disponível em: https://link.ufms.br/Nogiy. Acesso em: 16 jun. 2023.

GOIÁS. Secretaria de Estado da Casa Civil. Emenda Constitucional nº 61, de 11 de setembro de 2019. Diário Oficial de 25 de setembro de 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/W4ooZ. Acesso em: 20 de jan. de 2023.

GOIÁS. Decreto nº 9.593, de 17 de janeiro de 2020. Diário Oficial de 20 de Janeiro de 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/yJyhr. Acesso em: 20 de jan. de 2023.

LIMA, Valéria Soares de; CAMPOS, Eude de Sousa; CAMPOS, Valter Gomes; SOUZA, Rodrigo Messias de. A educação a distância nos 21 anos da Universidade Estadual de Goiás: interiorização e capilarização do ensino superior nos municípios goianos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 17, 2020, Goiânia. Anais [...] do Congresso. Goiânia: UFG, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/QFW7M. Acesso em: 16 de ago. de 2023.

LUCK, Heloisa, Liderança em gestão escolar. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MOREIRA, Bruno César de M.; SAFANELLI, Arcângelo dos S.; CARDOSO, Jordana Maria Ramos; BATTISTI, Patrícia. Gestão acadêmica na Educação a Distância: desafios e práticas. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTIÓN UNIVERSITARIA EM AMÉRICA DEL SUR, 10., 2010, Mar del Plata. Anais [...]. Mar del Plata: CIGU, 2010. Disponível em: https://link.ufms.br/OFIpp. Acesso em: 16 de ago. de 2023.

MILL, Daniel; BRITO, Nara D.; SILVA, Aparecida Ribeiro da; ALMEIDA, Leandro Fagner Gestão da educação a distância (EaD): Noções sobre planejamento, organização, direção e controle da EaD. Revista Vertentes. n. 35, 2010.

OLIVEIRA, Antônio Benedito Silva. Métodos da Pesquisa Contábil. São Paulo: Atlas, 2011.

OLIVEIRA, Gislene Lisboa de. O trabalho docente e a educação a distância na Universidade Estadual de Goiás. 2019. 198f. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Escola de Formação de Professores e Humanidades, Goiânia-GO, 2019.

RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica para alunos de graduação e pós-graduação. São Paulo. Editora Loyola, 2005.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Plano de Desenvolvimento Institucional -2010-2019. 2010. Disponível em: https://link.ufms.br/87iab. Acesso em: 23 de jan. de 2023.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Portaria Nº 97/2021.GOIÁS, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/UNF0v. Acesso em: 23 de jan. de 2023.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Resolução CsU N. 1076, de 14 de dezembro de 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/1tcDY. Acesso em 03 agos. de 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Soares de Lima, V., Lisboa de Oliveira, G., Gomes Campos , V., & de Sousa Campos , E. (2024). THE NEW ORGANIZATIONAL STRUCTURE OF THE STATE UNIVERSITY OF GOIÁS AND THE IMPACTS ON DISTANCE EDUCATION. SUD, 15. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/41

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática II - Gestão e governança