EDUCATIONAL TECHNOLOGIES

BEYOND MOODLE'S RESOURCES AND ACTIVITIES

Authors

  • Wilton José Pimentel Filho Universidade Federal de Santa Catarina
  • Rafael Moré Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0001-8841-2920
  • Bruno Fuhrmann Kehrig Silva Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0009-0006-8355-1976
  • Isaias Scalabrin Bianchi Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

Modular Object Oriented Dynamic Learning Environment (MOODLE). Digital Information and Communication Technologies (TDICs). Digital Educational Technologies (TEDs). Digital inclusion.

Abstract

This article discusses the importance of innovation and creativity in the use of Digital Educational Technologies for the improvement of the educational process and digital inclusion. The development of Digital Information and Communication Technologies and the Internet paved the way for the possibility of an innovative and inclusive digital education. Based on this context, the authors present the contribution of platforms such as MOODLE for the creation of innovative educational solutions in courses offered by the Department of Distance Education of the Federal University of Santa Catarina (SEAD/UFSC). The objective of this study is to present the innovations and solutions implemented at SEAD/UFSC using MOODLE, transforming it from a simple repository of teaching materials into a complete and interactive platform that provides students with a friendly interface, in addition to a pleasant experience. usability and interaction. The methodology used was research with an exploratory and descriptive objective, with a bibliometric strategy and systematic review and the chosen portal was Google Scholar, where we sought to map the most important publications related to digital educational technologies, virtual teaching and learning environments and the digital inclusion. As final considerations, we will show the results obtained in the courses offered by SEAD/UFSC using basic programming resources and later applied in the user interface on the MOODLE platform.

Author Biographies

Wilton José Pimentel Filho, Universidade Federal de Santa Catarina

Especialista em Educação a Distância. Programador na SEAD/UFSC.

Rafael Moré, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária.
Diretor de Projetos Especiais da UNIREDE.

Bruno Fuhrmann Kehrig Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Estudante de Engenharia de Software. Técnico de TI da secretária de Educação a Distância da UFSC.

Isaias Scalabrin Bianchi, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Tecnologia Sistemas de Informação na Universidade do Minho, Portugal. Mestre em Administração Universitária pela UFSC.

References

BARRETO, M. R.. O Moodle como ferramenta de aprendizagem a distância: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação a Distância, , v. 15. n. 2, 2009, p., 1-18.

BIZELLI, J. L. Inovação: limites e possibilidades para aprender na era do conhecimento. v. 1. São Paulo: Ed. UNESP: Cultura Acadêmica, 2013.

LEI nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Política Nacional de Educação Digital (PNED). Diário Oficial da União, Brasília. 11 jan. 2023.

FERNANDES, J. H. C. Revisão sistemática da literatura: conceitos, métodos e aplicações. Revista Brasileira de Ciência da Informação e Documentação, 2012.

FERNANDES, J. H. C., & Araújo, A. C. (2022). Bibliometria e cienciometria: conceitos, métodos e aplicações. Revista Brasileira de Ciência da Informação e Documentação, v. 17, n. 1 2022. p. 1-1.9.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2007.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). . Censo da Educação Superior 2021. Brasília: INEP, 2021.

MEDEIROS, Y. A. A. Estudos de caso: uma introdução à metodologia. São Paulo: Atlas, 2005.

MOODLE. . Moodle: Aprendizagem online. Disponível em https://link.ufms.br/ssmbP. Acesso em: 30 de mai. 2023.

SILVA, L. G. (2018). Tecnologias digitais na educação: um estudo sobre as possibilidades de uso em sala de aula. Revista Brasileira de Educação,v. 23 n. 96, 2018. p. 248.

SOARES, F. E. B., & QUEIROZ, D. E. . As tecnologias digitais como recursos pedagógicos no ensino remoto: implicações na formação continuada e nas práticas docentes. Educação em Revista, 39.2023.

TEIXEIRA, M. C. . Tecnologias educacionais digitais e a qualidade da educação. Revista Brasileira de Educação, v. 25, n. 96 2020, p, 231.

VERGARA, S. C. . Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2020.

Published

2024-01-15

How to Cite

Pimentel Filho, W. J., Moré, R., Kehrig Silva, B. F., & Scalabrin Bianchi, I. (2024). EDUCATIONAL TECHNOLOGIES: BEYOND MOODLE’S RESOURCES AND ACTIVITIES. SUD, 16. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/38

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais