DISTANCE LEARNING

REFLECTIONS ON THE INQUIRIES OF ANGOLAN MANAGERS ABOUT THEIR IMPLEMENTATION PROCESS

Authors

  • Gilberto Patrocinio Universidade Agostinho Neto

Keywords:

Distance Learning, Systemic Vision, Distance Learning Management, Higher Education in Angola

Abstract

Distance learning has been a major challenge for Angolan higher education institutions. However, several managers have questioned how to materialize this form of education in the country, in order to promote the democratization of education and its quality. This article aims to analyze the main inquiries of Angolan managers from the first online conference on distance learning and hybrid learning, under the theme distance learning: A modality of teaching and learning necessary in the higher education subsystem in Angola. The aforementioned event was organized by the Council of Rectors of Angolan Universities (CRUANG), in the year 2020, when the emergence of the pandemic of COVID-19. The concept and the systemic vision of the distance learning served as a theoretical contribution to the conduct of this research. The qualitative approach as a methodological tool, the participatory observation as a technique for the production of data and the ideographic analysis to extract the units of meanings, i.e. the inquiries of managers in relation to the aspects of the systemic vision of the distance learning, constitute the stages of the research. It is believed, that, the reflections found from these inquiries can serve as a basis to guide and stimulate Angolan managers in the process of implementation and institutionalization of the distance learning in their IES, which are still in the stage of initialization. It was found that financial sustainability, both physical and technological infrastructure and the capacitation of human resources to operate in this form of education are critical factors of success. 

Author Biography

Gilberto Patrocinio, Universidade Agostinho Neto

Graduado em Ciência da Computação (2010), Mestre e Doutor (2012 e 2017) em Ensino de Ciências e Matemática, formações realizadas pela Universidade Cruzeiro do Sul (São Paulo - Brasil). Propôs e validou um Modelo de Educação a Distância para o Ensino Superior em Angola na sua tese de doutoramento. Atualmente, é Professor Auxiliar do Departamento de Ciências da Computação da Faculdade de Ciências Naturais da Universidade Agostinho Neto. É membro da Associação Brasileira de Educação a Distância.  

References

ANGOLA. Instituto Nacional de Estatística. Estatísticas Sociais – Projecção da População. 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/z9b9m. Acesso: 25 de Jul. 2023.

ANGOLA. Ministério do Ensino Superior, Ciência, Tecnologia e Inovação. Anuário Estatístico 2019. Luanda: Edições do Ministério do Ensino Superior, Ciência, Tecnologia e Inovação. 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/Az1L1. Acesso: 25 de Jul. 2023.

ANGOLA. Ministério das Telecomunicações, Tecnologias de Informação e Comunicação Social. Discurso de Abertura da ANGOTIC 2023, por sua Excelência João Lourenço. 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/VS7Yt. Acesso: 10 de Jul. 2023.

ANGOLA. Portal Ciencia.ao do Ministério do Ensino Superior, Ciência, Tecnologia e Inovação. Decreto nº 59/20 de 03 de Março de 2020. Regulamento das Modalidades de Ensino a Distância e Semi-Presencial do Subsistema de Ensino Superior. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/Yjn0e. Acesso em: 15 de Jul. 2023.

GIL. Carlos António. Como elaborar Projectos de Pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

MILL, Daniel; PIMENTEL, Nara Maiara. Institucionalização e políticas públicas em Educação a Distância: desafios contemporâneos dos processos educacionais. In: MILL, Daniel; PIMENTEL; Nara Maria. (Org.). Educação a Distância: desafios contemporâneos. São Paulo: Edufscar, 2010. p. 13-25.

MINAYO. Maria Cecília de Souza. O desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

MOORE. Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: Sistemas de aprendizagem online. Tradução Ez2Translate. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

PAULO, Rosa Monteiro; AMARAL, Carmen Lúcia Costa; SANTIAGO, Rosemery Aparecida. A pesquisa na perspectiva fenomenológica: explicando uma possibilidade de compreensão do ser-professor de Matemática. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação e Ciências. V. 10, n. 3, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/f0Y62. Acesso: 16 de Jul. 2023.

SANTOS, Vera Lucia Pontes dos; COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo. A observação online como instrumento investigativo: uma experiência utilizando fórum de discussão. Revista Debates em Educação, V. 7, n. 15, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/f0Y62. Acesso: 16 de Jul. 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Patrocinio, G. (2024). DISTANCE LEARNING: REFLECTIONS ON THE INQUIRIES OF ANGOLAN MANAGERS ABOUT THEIR IMPLEMENTATION PROCESS. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/31

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização