AVALIAÇÃO INSTITUCIONAL E TRAJETÓRIA DE EGRESSOS DE CURSOS EAD

Authors

Keywords:

Avaliação Institucional, Egressos, Educação a Distância, Educação Superior

Abstract

This article presents the results of a master's research that investigated the perception of graduates of five distance learning courses offered by a federal public education institution. The main objective was to identify evaluative data on the professional insertion of these graduates in the labor market. For this, several aspects related to the theme were examined, including the importance of institutional evaluation, the implementation of the National Higher Education Evaluation System (Sinaes), the participation of graduates in the evaluation process, the relationship between academic training and the job market. , the challenges faced by EaD and the need for inclusive public policies. The methodology used in the research included a literature review, documentary research and field research, carried out through data collection with the application of an online survey. The discussions revealed the importance of the participation of Distance Education graduates in an institutional evaluation that considers not only the technical aspects, but also the social, political and economic motivation dimensions involved in a process of planning, developing and offering undergraduate courses to distance.

Author Biographies

Thiago Pinto, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Educação, Tecnológica e Sociedade pelo programa PROMESTRE (Mestrado Profissional em Educação) na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é servidor público trabalhando no Centro de Apoio à Educação à Distância (CAED) da UFMG.

Suzana dos Santos Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), onde fez sua formação: graduação em Pedagogia, Mestrado e Doutorado. Pós Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa (U.L) e Universidade de São Paulo (USP).

References

AFONSO, A. J. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Rev. Brasileira de Educação [online]. 2013, vol.18, n.53, pp.267-284. ISSN 1413-2478. Disponível em: https://link.ufms.br/Jahhq.

BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Diário Oficial da União, Brasília, 9 jun. 2006. Disponível em: https://link.ufms.br/3sipV. Acesso em: 07 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diretoria de Avaliação da Educação Superior. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. Instrumento de avaliação de cursos de graduação presencial e a distância. Brasília, 2015.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 15 abr. 2004. Disponível em: https://link.ufms.br/otwXw. Acesso em: 07 jul. 2023.

BRASIL. Instrumento de avaliação institucional externa: SINAES. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: https://link.ufms.br/3Qluj. Acesso em: 07 jul. 2023.

DIAS SOBRINHO, José. Universidade: processos de socialização e processos pedagógicos. In: BALZAN, Newton César; DIAS SOBRINHO, José (Org.). Avaliação institucional: teoria e experiências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011, p. 15-36.

DIAS SOBRINHO, José. Universidade e avaliação: entre a ética e o mercado. Florianópolis: Insular, 2002.

FRAGOSO, António; VALADAS, Sandra T.; PAULOS, Liliana. Ensino superior e empregabilidade: percepções de estudantes e graduados, empregadores e acadêmicos. Educação & Sociedade, v. 40, p. e0186612, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/YKnml. Acesso em: 07 jul. 2023.

LOUSADA, Ana Cristina Zenha; MARTINS, Gilberto de Andadre. Egressos como fonte de informação à gestão dos cursos de Ciências Contábeis. Revista Contabilidade & Finanças, v. 16, p. 73-84, 2005. Disponível em: https://link.ufms.br/kku19. Acesso em: 13 ago. 2023.

PAUL, Jean-Jacques. Acompanhamento de egressos do ensino superior: experiência brasileira e internacional. Cad. CRH [on-line], v. 28, n. 74, p. 309-326, 2015.

Published

2024-01-15

How to Cite

Pinto, T., & dos Santos Gomes, S. (2024). AVALIAÇÃO INSTITUCIONAL E TRAJETÓRIA DE EGRESSOS DE CURSOS EAD. SUD, 15. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/21

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização