THE MULTIDISCIPLINARY TEAM AND THE STUDENT MONITORING PROCESS IN DISTANCE EDUCATION

Authors

  • Gueidson Pessoa de Lima Instituto Federal de Rio Grande do Norte
  • Edneide da Conceição Bezerra Instituto Federal de Rio Grande do Norte

Keywords:

Multidisciplinary team in Distance Education, Student follow-up, Coping with dropout

Abstract

 This paper has proposed to reflect on the role of the multidisciplinary team in the student monitoring process in the context of Distance Education. Faced with the specificities of Distance Education, many students have ended up facing strangeness and difficulties in their course, often leading them to dropping out of courses, which has raised the need for a multidisciplinary team to act to face such evasion. Therefore, this paper has been  based on the methodological approaches of qualitative research, of an exploratory nature and under a reflexive bias, taking as a promotion to the validation of the reflective discourse, a work model systematized by a multidisciplinary team in an institution of the federal public network of technical and technological education which has worked with distance education in the State of Rio Grande do Norte; it has concluded that the student follow-up process in Distance Education has presented peculiar challenges, however the application of appropriate strategies can be effective in overcoming such barriers. A constant communication, the use of appropriate and accessible technologies, the offer of appropriate individualized support and the promotion of a collaborative and adjusted work have been fundamental aspects for the success of the assistance offered to students in the distance modality, with a view to guaranteeing their access, permanence, and academic success.

Author Biographies

Gueidson Pessoa de Lima, Instituto Federal de Rio Grande do Norte

Graduado em Educação Artística, com Habilitação Específica em Música, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte/UFRN (2003). Bacharel em Letras, com Habilitação em Língua Brasileira de Sinais, pela Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC (2012). Pós-graduado a nível de Especialização em Educação Holística e Qualidade de Vida, pela UFRN (2007). Mestre em Educação na Linha de pesquisa Educação e Inclusão Social em Contextos Escolares e Não Escolares, pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFRN (2015). Proficiente no Ensino da LIBRAS (PROLIBRAS - 2013). Lecionou a disciplina de Arte/Música, como professor efetivo da Prefeitura Municipal de Natal/RN e atualmente é professor efetivo da educação básica, técnica e tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Ensino de Arte, com ênfase no Ensino de Música; e na área de Língua Brasileira de Sinais, lecionando em cursos de Graduação, Pós-Graduação e Formação Continuada.

Edneide da Conceição Bezerra, Instituto Federal de Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Mestre em Educação pela UFRN; Especialista em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Graduação em Geografia e Pedagogia. Professora do Instituto Federal de Educação do Rio Grande do Norte. Coordenadora da Universidade aberta do Brasil no IFRN. Atua como formadora de professores da Educação Básica e Ensino Superior tendo como área de atuação a Alfabetização, Letramento, Educação Infantil, Educação de Jovens e Adultos, Educação Prisional e Educação Especial.

References

ALVES, I. M. da S. Desafios e possibilidades de atuação do Assistente Social: a área da Educação como espaço sócio-ocupacional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ASSISTENTES SOCIAIS, 13., 2010. Brasília. Anais. Brasília, DF: CRESS, 2010. Disponível em: https://link.ufms.br/sjaqt. Acesso em: 23 jun. 2023.

DAMIANI, Magda Floriana. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar. Editora UFPR, n. 31, Curitiba, 2008, p. 213-230. Disponível em: https://link.ufms.br/3Kjy3. Acesso em: 20 jun. 2023.

FINN, J. D. Withdrawing from school. Review of Educational Research, v.59, n.2, p. 117-142, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.

IFRN. Plano de atuação bienal 2020-2021: Núcleo de Acompanhamento Discente (NAD). / UAB; IFRN; Edneide da Conceição Bezerra, Gueidson Pessoa de Lima (coordenadores). – Natal: IFRN, 2020.

MOORE. Michael G. Teoria da Distância Transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, Agosto 2002.

Tinto, V. Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, v. 45, n. 1, p. 89-125, 1975. https://link.ufms.br/OBpwS.

Published

2024-01-15

How to Cite

Pessoa de Lima, G., & da Conceição Bezerra, E. (2024). THE MULTIDISCIPLINARY TEAM AND THE STUDENT MONITORING PROCESS IN DISTANCE EDUCATION. SUD, 15. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/17

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática III - Modelos pedagógicos e metodologias