ENUNCIATING TO INTERACT

A SEMIOTIC ANALYSIS OF DIDACTIC MATERIAL IN DISTANCE LEARNING COURSES

Authors

  • Tiana Antunes Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

French semiotics, Interaction., Enunciation, Courseware

Abstract

The present work is an attempt to discuss questions about the interactions that take place in distance courses through documents produced by professors within the scope of the Digital and Distance Education Agency (Agead/UFMS). First, we return to theoretical questions from the semiotics of French origin (Fiorin, 2005, 2011; Barros, 2008), and we select some essential concepts for the object in question, such as the relationship between enunciator and enunciatee and the study of regimes of interaction (Landowski,

2014; Faria; Teixeira, 2013). Next, examples of activities produced by teachers are analyzed, namely, forum statements, to observe which production strategies are used so that such materials reach their pedagogical objectives and make students comply with the proposed activities, even if, to a certain extent, there is the predictability of what students encounter when attending the different disciplines of their course. It is concluded that, although the production grants a certain degree of freedom to teachers, it is necessary to know how to choose and explore strategies that awaken the want-to-do on the part of the enunciatees, in particular, in the chosen discursive genre, as well as to reflect on whether other paths could be selected regarding the interaction with the figurative enunciatee as a student.

Author Biography

Tiana Antunes, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Bacharel e licenciada em Português-literaturas pela UFRJ, mestre e doutora em Língua Portuguesa pela mesma instituição. Atualmente, é professora adjunta do curso de Letras do campus de Coxim da UFMS.

References

BARROS, D. L. P. de. Teoria semiótica do texto. 4 ed. São Paulo: Ática, 2008.

DINIZ, L. F. [BACKUP MOODLE] ÉTICA, CIDADANIA E SOCIEDADE https://link.ufms.br/59jw5 Acesso em 24 ago. 2023.

FARIA, K.; TEIXEIRA, L. Interações no jornalismo on-line. In: TEIXEIRA, L.; CARMO JR., J. R. do. Linguagens na cibercultura. São Paulo: Estação das Letras e cores, 2013.

FIORIN, J. L. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 2 ed. São Paulo: Ática, 2005.

FIORIN, J. L. Elementos de análise do discurso. 15 ed. São Paulo: Contexto, 2011.

GOMES, Regina Souza. Teoria semiótica e ensino de redação. Ensino de Letras. Cadernos do CNFL. Rio de Janeiro: CiFEFiL, vol. X, nº 7, p. 202-216, 2006.

HOUAISS, A. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 4 ed. rev. e aumentada. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

LANDOWSKI, E. Interações arriscadas. Trad. Luiza Helena O. da Silva. São Paulo: Estação das Letras e cores: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2014.

RIEDNER, D. D. T. [BACKUP MOODLE] EaD, MÍDIAS E TECNOLOGIAS DIGITAIS. 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/fM1CB . Acesso em 24 ago. 2023.

UFMS. Aprova o Plano de Ação: Produção, Validação e Atualização de Materiais Didáticos da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Resolução n. 854 - COGRAD/UFMS, de 15 de maio de 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/hx7ao . Acesso 26 ago. 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Antunes, T. (2024). ENUNCIATING TO INTERACT: A SEMIOTIC ANALYSIS OF DIDACTIC MATERIAL IN DISTANCE LEARNING COURSES. SUD, 14. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/156

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática V - Materiais didáticos