ASSEMBLING THE TRIPOD

REFLECTIONS ON THE CURRICULARIZATION OF EXTENSION IN ON-CLASS AND DISTANCE COURSES

Authors

  • Constantino Dias da Cruz Neto IFMT

Keywords:

University extension, curse curricula, higher education, distance learning

Abstract

This article promotes reflection and questioning about university extension in Brazilian education. The subject acquires importance at a time when higher education institutions implement university extension in their educational projects. Thus, a documentary research, based on current and relevant legislation, was complemented by bibliographical research, in search of recent records of experiences where university extension is included in the course curriculum. Considering that the definition of university extension is a component of a tripod that brings the benefits of teaching and research to society, the article highlights that the balance of this tripod seems fragile and is permanently under construction. Considering that the literature on the implementation of university extension in course curricula is recent, it also highlights extension strategies in operation in computing courses. It questions the need established by legislation for the universitary extension of distance courses to be carried out in person, promotes reflections on the need to consider the student's conditions and, also, to guarantee the advances obtained with the use of digital network technologies for the benefit of the student itself. distance education. In the end, it points out the need to integrate higher education institutions as Communities of Practice, as a way of guaranteeing training, interaction, and knowledge on the topic.

Author Biography

Constantino Dias da Cruz Neto, IFMT

Professor do ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, campus Cuiabá - Cel. Octayde Jorge da Silva desde 2008. Atua na educação a distância desde 2006 e no ensino de tecnologias digitais em cursos de ensino médio técnico, graduação e pós-graduação desde 1998. Graduado em Computação (UFMT, 1997), mestre em Avaliação de Sistemas e Programas (CESGRANRIO, 2015) e doutor em Tecnologias da Inteligência (PUC-SP, 2021).

References

BORDIN, Andrea Sabedra. Uma Análise da Curricularização da Extensão na Graduação em Computação: Possibilidades e Desafios. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 262-269. DOI: https://link.ufms.br/3ekzJ.

BRASIL. Resolução n. 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação. Disponível em: https://link.ufms.br/Y0CIt. Acesso em: 29 ago. 2023.

BRASIL. Decreto n. 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Brasília, DF: Ministério da Educação. Disponível em: https://link.ufms.br/UFbaa. Acesso em: 29 ago. 2023.

BRASIL. Lei n. 11.892, de 28 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: https://link.ufms.br/etEMk. Acesso em: 29 ago. 2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Institui as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: https://link.ufms.br/0li7b. Acesso em: 29 ago. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: https://link.ufms.br/PiwX3. Acesso em: 29 ago. 2023.

MELO, Amanda Meincke; DE MELLO, Aline Vieira; KREUTZ, Diego; BERNARDINO, Maicon. Curricularização da Extensão Universitária em Cursos de Computação: experiências e possibilidades. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 289-299. DOI: https://link.ufms.br/8qQy5.

SIQUEIRA, Diego X.; BOAVENTURA, Geísa A. R.; CAMPOS, Lívia M. C.; COSTA, Newarney T.; MACEDO, Mateus B.; ARANHA, Renan Vinicius; PEREIRA JÚNIOR, Cleon X. Os Institutos Federais e a Curricularização da Extensão: uma Análise da Região Centro-Oeste do Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE COMPUTAÇÃO DOS INSTITUTOS FEDERAIS (ENCOMPIF), 10. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 61-68. ISSN 2763-8766. DOI: https://link.ufms.br/KWcdp.

SLEUTJES, M. H. S. C. Refletindo sobre os três pilares de sustentação das universidades: ensino-pesquisa-extensão. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, RJ, v. 33, n. 3, p. 99 a 101, 1999. Disponível em: https://link.ufms.br/YMSfj. Acesso em: 29 ago. 2023.

WENGER, E. Community of Practice: Learning, Meaning, and Identity. New York, Cambridge University Press, 1999.

Published

2024-01-15

How to Cite

Dias da Cruz Neto, C. (2024). ASSEMBLING THE TRIPOD: REFLECTIONS ON THE CURRICULARIZATION OF EXTENSION IN ON-CLASS AND DISTANCE COURSES. SUD, 12. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/152

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização