CONCEPTIONS AND PEDAGOGIC PRINCIPLES OF EDUCATION USING DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES

Authors

  • Lui Nornberg Universidade Federal de Pelotas
  • Christiano Martino Otero Avila Universidade Federal de Pelotas
  • Rosaura Espírito Santo da Silva Universidade Federal de Pelotas
  • Larissa Medianeira Bolzan Universidade Federal de Pelotas

Keywords:

Pedagogical References., Pedagogical Principles., Digital Educational Technologies .

Abstract

This article presents a suggestion of Pedagogical References to be used for the development of educational processes with the use of digital educational resources, exposing the concepts and pedagogical principles that outline education mediated by digital educational technologies. The teaching-learning process in contemporary times necessarily involves mastering the use of digital resources, in this sense, the objective of this work was conceptions and principles that can support and support the use of digital educational resources, helping to propose and support the implementation of pedagogical methodologies within the scope of doing teaching in higher education and in the co-creation of educational projects, encompassing teaching, research and extension. The methodological path was a bibliographic research. Through the bibliographic review, it was possible to list seven principles that guide teaching in virtual learning environments, which in turn enabled the elaboration of guiding documents and tutorials, as well as training workshops for teachers and students. These actions signaled that the sensory and intellectual transformations, which allow for new knowledge, new forms of organization, new experiences and new social mobility, also enabling times of border fragility, of recombinant informational territories of erosion of authorship, of new configurations of time and space and continuous production of ourselves and our contexts.

Keywords: Pedagogical References. Pedagogical Principles. Digital Educational Technologies

Author Biographies

Lui Nornberg, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil (2009). Professor Adjunto da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Christiano Martino Otero Avila, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Computação pela Universidade Federal de Pelotas, Brasil (2020).
Docente da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Rosaura Espírito Santo da Silva, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Política Social e Direitos Humanos pela Universidade Católica de Pelotas, Brasil (2018). Professor Adjunto da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Larissa Medianeira Bolzan, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil (2017). Professor Ajunto A da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

References

ARAÚJO, Yara Rondon Guasque. Os espaços perceptivos nos quais interagimos. In: TRIVINHO, E.; CAZELOTO, E. (org.). A cibercultura e seu espelho. São Paulo: ABCiber; Instituto Itaú Cultural, 2009.

BABIN, Pierre, KOULOUMDJIAN, Marie-France. Os novos modos de compreender. São Paulo: Edições Paulinas, 1989.

ECO, Umberto. Obra aberta. Editora Perspectiva SA, 1962.

FERRARA, Lucrécia D`Alessio. O espaço líquido. In: TRIVINHO, E.; CAZELOTO, E. (org.). A cibercultura e seu espelho. São Paulo: ABCiber; Instituto Itaú Cultural, 2009.

FREIRE, P. SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução Adriana Lopes. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2013. Disponível em https://link.ufms.br/OsMhE Acesso em 10 abr 2019.

GÓMEZ, Pérez. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Tradição Ernani Rosa. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 31. ed. Porto Alegre: Mediação, 2002.

LEMOS, A. 2009. Cibercultura como território recombinante. Conferência no Evento “Territórios Recombinantes”, Instituto Goethe (ICBA). Ago/2016. Salvador/BA. Disponível em: https://link.ufms.br/VZb2w Acesso em: 10 abr 2019.

LOPES, Daniel de Queiroz; SOMMER, Luis Henrique; SCHMIDT, Saraí Patricia. Professor propositor: a curadoria como estratégia para a docência on-line. Educação & Linguagem, São Bernardo do Campo: , v. 17, n. 2, p. 54-72, jul./dez. 2014

LUCKESI, Cipriano et al. Fazer universidade: uma proposta metodológica. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MACHADO, Arlindo. Máquina e Imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. São Paulo: EdUSP, 2001.

PIAGET, Jean. Estudos sociológicos. Rio de Janeiro: Editora Forense, 1965.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2011. [informações da editora].

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. Porto, Portugal: Edições Afrontamento, 2002.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SILVA, Marco. Sala de aula interativa: Educação, comunicação, mídia clássica, internet, tecnologias digitais, arte, mercado, sociedade, cidadania. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

TAJRA, Sanmya. Sociedade digital: um olhar para a revolução 4.0 e para a Educação 4.0. In: TAJRA, Sanmya (org). Metodologias ativas e as tecnologias educacionais. Rio de Janeiro: Alta Books, 2021.

Published

2024-01-15

How to Cite

Nornberg, L., Martino Otero Avila, C., Espírito Santo da Silva, R., & Medianeira Bolzan, L. (2024). CONCEPTIONS AND PEDAGOGIC PRINCIPLES OF EDUCATION USING DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES. SUD, 12. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/141

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática III - Modelos pedagógicos e metodologias