WHERE ARE THE EDUCATIONAL RESOURCE REPOSITORIES?
Keywords:
Digital educational resource, Open educational resource, Open education, OER repositories, Platformization of educationAbstract
This article problematizes how the platformization process is suffocating the open educational resource repositories and threatening some principles of Open Education, as well as bringing impacts to a more collaborative and emancipatory model of education. The starting point was the difficulty faced by basic education teachers in locating digital educational resources and a scenario of discontinuity and outdated repositories previously committed to the movement to expand the use of open educational resources was identified. By expanding the focus of the investigation, digital platforms have advanced in the education sector, which present themselves as commercial solutions for educational managers, teachers and students, educational institutions and also government segments. However, the resulting effects on the educational process itself and on the actors involved in it are not yet fully known. In addition to the uncertainties and insecurities related to sharing personal and institutional data with platforms without knowledge and guarantees about how they will be used, there is the understanding that large investments in the production and distribution model of educational resources such as products and services are weakening the initiatives and public policies that involve promoting the production, sharing and use of open educational resources.
References
AMIEL, Tel; GONSALES, Priscila; SEBRIAM, Debora. Recursos educacionais abertos no Brasil: 10 anos de ativismo, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/8ZkSB. Acesso em 19 ago. 2023.
AMIEL, Tel. Educação Aberta - conceitos e panorama atual. Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/E17ps. Acesso em: 24 jul. 2023.
ANJOS, Rosana Abutakka Vasconcelos dos; ALONSO, Katia Morosov. Dados do Observatório Educação Vigiada e o Capitalismo de Vigilância: um Alerta para a EaD?. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO A DIST NCIA DA REGIÃO CENTRO-OESTE (SEAD-CO), 4. , 2022, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/4npf2. Acesso em: 19 ago. 2023.
BRATTON, Benjamin H.The Stack:Software and Sovereignty.MIT Press, 2015.
CENTRO DE INOVAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO BRASILEIRA (CIEB). Mapeamento Edtech 2O2O: investigação sobre as tecnologias educacionais brasileiras. Disponível em: https://link.ufms.br/yUFsp. Acesso em 15 ago. 2023.
FREITAS, Marina de; HEIDEMANN, Leonardo Albuquerque; ARAUJO, Ives Solano. Educação nas sociedades do conhecimento: o uso de recursos educacionais abertos para o desenvolvimento de capacidades de ação emancipatórias. Educação em Revista, v. 37, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/mzMuP. Acesso em: 29 jul. 2023.
FURTADO, Débora; AMIEL, Tel. Guia de bolso da educação aberta. Brasília: Iniciativa Educação Aberta, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/VTucf. Acesso em: 29 jul. 2023.
INICIATIVA EDUCAÇÃO ABERTA. Plano de Ação de Liubliana relaciona REA com futuro da sociedade do conhecimento, 2018. Tradução: Priscila Gonçalves. Disponível em: https://link.ufms.br/MQ7qg. Acesso em: 19 ago. 2023.
MAZZARDO, Mara Denize. Recursos Educacionais Abertos: inovação na produção de materiais didáticos dos professores do Ensino Médio.Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Aberta (UAb), Lisboa, Portugal, 2018. Disponível em: https://link.ufms.br/S29eT. Acesso em: 15 ago. 2023.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. MEC lança oficialmente a Rede de Inovação para Educação Híbrida em todo o país, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/wz1cP. Acesso em 15 ago. 2023.
NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina.Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, v. 42, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/DGSwu. Acesso em: 29 jul. 2023.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). Pesquisa sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nas escolas brasileiras 2020. São Paulo: CETIC.BR|NIC.BR, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/vfMnv. Acesso em 24 jul. 2023.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2021 : edição COVID-19 : metodologia adaptada. São Paulo: CETIC.BR|NIC.BR, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/TVgYO. Acesso em: 29 jul. 2023.
OBSERVATÓRIO EDUCAÇÃO VIGIADA. 2023.Disponível em: https://link.ufms.br/AuCJd. Acesso em: 29 jul. 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Objetivos de desenvolvimento sustentável, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/Ps0xp. Acesso em 19 ago. 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração REA de Paris em 2012, 2012. Congresso Mundial sobre REA. Disponível em: https://link.ufms.br/Anss2. Acesso em 19 ago. 2023.
ORTIZ, José Oxlei de Souza; DORNELES, Aline Machado. Estratégias educacionais para apropriação de REA: reflexões teóricas e potencialidades. EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/P9tA9. Acesso em: 29 jul. 2023.
PLATAFORMA DIGITAL (INFRAESTRUTURA). In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/pQKMl. Acesso em: 27 ago. 2023.
RIBEIRO, Renata Aquino. Educação Aberta como mudança de jogo: histórias da pandemia. Revista Docência e Cibercultura, [S.l.], v. 5, n. 4, p. 216-240, dez. 2021. ISSN 2594-9004. Disponível em: https://link.ufms.br/GMPlN. Acesso em: 19 ago. 2023.
SANTAELLA, Lucia. A educação e o estado da arte das tecnologias digitais. In: SALES, Mary Valda Souza. (Org.). Tecnologias digitais, redes e educação: perspectivas contemporâneas. Salvador:Edufba, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/4slr1. Acesso em: 8 jul. 2023.
STADTLOBER, Maria Goreti Amboni; PESCE, Lucila. Letramento digital nos cursos de letras das universidades públicas paranaenses: Desafios da cibercultura na formação docente em rede. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, 9(2), p. 100–119, jul. 2021.Disponível em: https://link.ufms.br/1af0z. Acesso em: 10 jul. 2023.
VENTURINI, Jamila. Recursos educacionais abertos no Brasil: o campo, os recursos e sua apropriação em sala de aula. Vol. 11. São Paulo: Ação Educativa, 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/fLstk. Acesso em 15 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Márcia Augusta de Almeida, Paula Carolei, Gisele Grinevicius Garbe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.