THE NEW NEOLIBERALISM AND OPEN AND OPEN DISTANCE LEARNING (ODL) IN BRAZILIAN UNDERGRADUATE PROGRAMS

Authors

  • Fernando Lionel Quiroga Universidade Estadual de Goiás
  • Gercinair Silvério Gandara Universidade Estadual de Goiás
  • Ulisses Pereira Terto Neto Universidade Estadual de Goiás https://orcid.org/0000-0003-2551-9186
  • Rosivaldo Pereira Almeida Universidade Estadual de Goiás

Keywords:

Open and Distance Learning (ODL), Neoliberalism, New Neoliberalism, Self-entrepreneur. Market

Abstract

 In this essay, we problematize the expansion of undergraduate programs in Brazil through Open Distance Learning (ODL) and seek, therefore, its connections with the prevailing neoliberal and market logic. We intend, therefore, to problematize the meanings (hidden or not) that emerge from the democratizing political argument about the massive offer of remote learning courses, as if the frank expansion of the offer symbolized the supreme value of the democratic ideal. In this essay, we will seek to shed light on the issue from the current stage of capitalism, which has as its backdrop the investment in people as a form of production and reproduction of capital accumulation. We understand, therefore, following the thought of Dardot and Laval (2016), that neoliberalism overcomes economic and ideological reductionism, becoming a new reason for the world disseminated in social relations and in all dimensions of life. In addition, we expand the discussion based on Socarrás' (2011) elaboration, for whom the neoliberalism of privatizations gives way to entrepreneurialization and management as new characteristics of the “new neoliberalism”. From this brief context, we seek to place ODL as an educational modality aligned with such assumptions and destined to the formation of the neoliberal man, who is expected to be a “self-entrepreneur”, a competitive man, subject to the laws of global competition. Thus, the articulation between the materialization of public policies through a reading of the political temperament is essential to understand the ideological aspects that constitute them and, more than that, their alignment with the interests of the market and advanced capitalism.

Author Biographies

Fernando Lionel Quiroga, Universidade Estadual de Goiás

Professor da Universidade Estadual de Goiás, Fundamentos da Educação no Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR). Docente Permanente pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT). Doutor e Mestre em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo/UNIFESP.

Gercinair Silvério Gandara, Universidade Estadual de Goiás

Professora da Universidade Estadual de Goiás, Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR).  Doutora em História pela Universidade de Brasília. Coordenadora Geral do Laboratório de História e Estudos Multidisciplinares em Ambientes (LHEMA). 

Ulisses Pereira Terto Neto, Universidade Estadual de Goiás

Professor da Universidade Estadual de Goiás. Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR). Advogado e professor colaborador do Centro de Estudos de Direitos Humanos Aplicados (CAHR, University of York, Reino Unido). Doutor em Direito. University of Aberdeen, (ABDN, Escócia). 

Rosivaldo Pereira Almeida, Universidade Estadual de Goiás

Professor da Universidade Estadual de Goiás, Fundamentos da Educação no Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Coordenador Geral do Núcleo de Direitos Humanos, Educação e Movimentos Sociais (NHUDEM). 

References

BANCO MUNDIAL. Relatório sobre desenvolvimento mundial 1997: o Estado num mundo em transformação. Washington/DC: Banco Mundial, 1997. p. 1-39.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

COSTA, C. F., SILVA, S. M. G. Novo neoliberalismo acadêmico e o ensino superior no Brasil. Read. Revista Eletrônica de Administração (porto alegre), 25 (3), 6-35. Disponível em: https://link.ufms.br/uIMeh. Acesso em 26. Ago. 2023.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 402 p, 2016.

DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais. São Paulo: Vestígio, 2023.

PUELLO-SOCARRÁS, José Francisco. Un ensayo sobre la depravación total. Nuevo Neoliberalismo Académico y Capitalismo ‘por posesión, Revista Izquierda, Bogotá, n. 14, ago., pp. 18-23, 2011.

HAN, Byung-Chul. Psicopolítica – o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: editora Ayné, 2020.

______. Sociedade do Cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis, RJ, 1985.

QUEIROZ, F. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Cad. CRH (Internet). Jan, 31 (82); 2018.

QUIROGA, Fernando Lionel. A EDUCAÇÃO PÚBLICA SOB AMEAÇA: OS PERIGOS DA CORRIDA MERCANTILISTA NA EDUCAÇÃO SUPERIOR A DIST NCIA. Jornal de Políticas Educacionais, [S.l.], v. 17, fev. 2023. ISSN 1981-1969. Disponível em: https://link.ufms.br/ojFnQ. Acesso em: 25 ago. 2023. doi:https://link.ufms.br/8HJQI.

QUIROGA, Fernando Lionel. A EVASÃO NA EDUCAÇÃO A DIST NCIA (EAD) E SUAS INTERFACES COM A DEMOCRATIZAÇÃO DO ACESSO E A INTENSIFICAÇÃO DAS DESIGUALDADES. Jornal de Políticas Educacionais, [S.l.], v. 16, ago. 2022. ISSN 1981-1969. Disponível em: https://link.ufms.br/0e68O. Acesso em: 25 ago. 2023. doi:https://link.ufms.br/O0tjA.

QUIROGA, Fernando Lionel. Neoliberalismo é racismo. 25 mai. 2023, Brasil 247. Disponível em: https://link.ufms.br/wth9H. Acesso em 25 ago. 2023.

SANTOS, Ana Caroline; OLIVEIRA, Gislene Lisboa; QUIROGA, Fernando Lionel. O ensino remoto emergencial no contexto da pandemia e a intensificação das desigualdades. Revista Ciências & Ideias. V. 13, N. 3, jul-set. 2022. ISSN 2176-1477. Disponível em: https://link.ufms.br/zO0LI. Acesso em: 25 ago. 2023.

KLEIN, Naomi. A doutrina do choque: a ascensão do capitalismo de desastre. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

Published

2024-01-15

How to Cite

Quiroga, F. L., Gandara, G. S., Terto Neto, U. P., & Almeida, R. P. (2024). THE NEW NEOLIBERALISM AND OPEN AND OPEN DISTANCE LEARNING (ODL) IN BRAZILIAN UNDERGRADUATE PROGRAMS. SUD, 15. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/136

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização