THE IMPORTANCE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (TDIC) FOR DISTANCE EDUCATION (EAD)
Keywords:
Digital tools, Digital Information and Communication Technologies, Digital LiteracyAbstract
This bibliographic review addresses how the Information Society (IS) and Distance Education (EaD) are interconnected by Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Bibliographical research was used to write the work, based on authors who deal with IS, EaD and TDIC. The objective of the work is to understand how digital technologies interfere in society and the importance of processing information for the construction of knowledge by it, bringing the challenges imposed by the speed with which DICT and the information itself are presented. EaD today is developed primarily by digital technologies and the internet, although there are still some institutions that do it in a booklet way. It is noticed that it is necessary to invest in digital literacy and literacy aiming at the use of digital tools effectively by society, especially by teachers, tutors and students of the distance modality, making them better informed people, as it guarantees only the access to technology does not guarantee transforming information into qualified. Thus, despite the existing bottlenecks, we understand that with the proper training of distance education actors: teacher, tutor and student, it is possible to transform information into knowledge and bring quality education – face-to-face, distance or hybrid – to all.
References
BEHAR, Patricia A. et al. Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013.
BERTOLDO, Haroldo Luiz; MILL, Daniel. Tecnologia. In: MILL, Daniel. Dicionário critico de Educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 596-606.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://link.ufms.br/xmoB9. Acesso em: 16 jun. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: Divulgação dos resultados. Disponível em: https://link.ufms.br/iEmwQ. Acesso em: 24 jul. 2023.
COLL, César; MONEREO, Carles. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, César; MONEREO, Carles (orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 15-46.
COTA MACHADO, S. Análise Sobre o Uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (Tdics) no Processo Educacional da Geração Internet. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 2016. DOI: 10.22456/1679-1916.70645. Disponível em: https://link.ufms.br/K19FA. Acesso em: 8 jul. 2023.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Trabalho. In: PEREIRA, Isabel Brasil; LIMA, Júlio Cesar França (Org.). Dicionário da educação profissional em saúde. 2.ed. rev. ampl. - Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.
IBGE. Instituto Brasileiro De Geografia E Estatística. Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2021. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Folheto. Disponível em: https://link.ufms.br/ztQ6J. Acesso: 21 set. 2023.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LIMA FILHO, Domingos Leite; TONO, Cineiva Paulino; OLIVEIRA, Rosangela Gonçalves de. Tecnologia, trabalho docente e educação. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. (Coleção Formação Pedagógica, v. 11).
MAIA, Carmem; MATTAR, João. ABC da EaD. 1. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
MAURI, Teresa; ONRUBIA, Javier. O professor em ambientes virtuais: perfil, condições e competências. In: COLL, César; MONEREO, Carles (orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 118-135.
MORAN, José Manuel e MASETTO, Marcos Tarciso e BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.
PERRENOUD, Philippe. Construir as Competências desde a Escola, Porto Alegre: Artmed, 1999.
SILVA, Ketia Kellen Araújo da; BEHAR, Patricia Alejandra. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.35. e209940. 2019. DOI: 10.1590/0102-4698209940. Disponível em: https://link.ufms.br/vhF6f. Acesso em: 22 jan. 2023.
SILVEIRA, Marcelo Deiro Prates da. Efeitos da Globalização e da Sociedade em Rede Via Internet na Formação de Identidades Contemporâneas. Psicologia: Ciência e Profissão.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabíola Nascimento dos Santos Paes, Luís Gomes de Moura Neto, Airton Temístocles Gonçalves de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.