THE IMPORTANCE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (TDIC) FOR DISTANCE EDUCATION (EAD)

Authors

Keywords:

Digital tools, Digital Information and Communication Technologies, Digital Literacy

Abstract

This bibliographic review addresses how the Information Society (IS) and Distance Education (EaD) are interconnected by Digital Information and Communication Technologies (TDIC). Bibliographical research was used to write the work, based on authors who deal with IS, EaD and TDIC. The objective of the work is to understand how digital technologies interfere in society and the importance of processing information for the construction of knowledge by it, bringing the challenges imposed by the speed with which DICT and the information itself are presented. EaD today is developed primarily by digital technologies and the internet, although there are still some institutions that do it in a booklet way. It is noticed that it is necessary to invest in digital literacy and literacy aiming at the use of digital tools effectively by society, especially by teachers, tutors and students of the distance modality, making them better informed people, as it guarantees only the access to technology does not guarantee transforming information into qualified. Thus, despite the existing bottlenecks, we understand that with the proper training of distance education actors: teacher, tutor and student, it is possible to transform information into knowledge and bring quality education – face-to-face, distance or hybrid – to all.

Author Biographies

Fabíola Nascimento dos Santos Paes, IFPE

Professora de Matemática, atuante na Educação à Distância do Instituto Federal de Pernambuco.

Luís Gomes de Moura Neto, IFPB

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT – IFPB/Campus João Pessoa.

Airton Temístocles Gonçalves de Castro , UFPE

Professor de Matemática, atuante na Universidade Federal de Pernambuco.

References

BEHAR, Patricia A. et al. Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013.

BERTOLDO, Haroldo Luiz; MILL, Daniel. Tecnologia. In: MILL, Daniel. Dicionário critico de Educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 596-606.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://link.ufms.br/xmoB9. Acesso em: 16 jun. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: Divulgação dos resultados. Disponível em: https://link.ufms.br/iEmwQ. Acesso em: 24 jul. 2023.

COLL, César; MONEREO, Carles. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, César; MONEREO, Carles (orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 15-46.

COTA MACHADO, S. Análise Sobre o Uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (Tdics) no Processo Educacional da Geração Internet. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 2016. DOI: 10.22456/1679-1916.70645. Disponível em: https://link.ufms.br/K19FA. Acesso em: 8 jul. 2023.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Trabalho. In: PEREIRA, Isabel Brasil; LIMA, Júlio Cesar França (Org.). Dicionário da educação profissional em saúde. 2.ed. rev. ampl. - Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.

IBGE. Instituto Brasileiro De Geografia E Estatística. Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2021. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Folheto. Disponível em: https://link.ufms.br/ztQ6J. Acesso: 21 set. 2023.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

LIMA FILHO, Domingos Leite; TONO, Cineiva Paulino; OLIVEIRA, Rosangela Gonçalves de. Tecnologia, trabalho docente e educação. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. (Coleção Formação Pedagógica, v. 11).

MAIA, Carmem; MATTAR, João. ABC da EaD. 1. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MAURI, Teresa; ONRUBIA, Javier. O professor em ambientes virtuais: perfil, condições e competências. In: COLL, César; MONEREO, Carles (orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 118-135.

MORAN, José Manuel e MASETTO, Marcos Tarciso e BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

PERRENOUD, Philippe. Construir as Competências desde a Escola, Porto Alegre: Artmed, 1999.

SILVA, Ketia Kellen Araújo da; BEHAR, Patricia Alejandra. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.35. e209940. 2019. DOI: 10.1590/0102-4698209940. Disponível em: https://link.ufms.br/vhF6f. Acesso em: 22 jan. 2023.

SILVEIRA, Marcelo Deiro Prates da. Efeitos da Globalização e da Sociedade em Rede Via Internet na Formação de Identidades Contemporâneas. Psicologia: Ciência e Profissão.

Published

2024-01-15

How to Cite

Nascimento dos Santos Paes, F., Moura Neto, L. G. de, & Temístocles Gonçalves de Castro , A. (2024). THE IMPORTANCE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (TDIC) FOR DISTANCE EDUCATION (EAD). SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/129

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização