THE DYNAMICS OF TOTAL BUDGET EXPENDITURE OF THE UNIVERSIDADE ABERTA DO BRASIL - UAB SYSTEM FROM 2008 TO 2019

Authors

Keywords:

Distance Education, UAB system, Total budget expenses

Abstract

The purpose of this text is to present the dynamics of the total budgetary expenses of the Open University of Brazil System, in the historical period from 2008 to 2019, based on quantitative data provided by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – CAPES, through the Directorate of Distance Education – DED. For this purpose, the methodological paths adopted were Bibliographic Research and Documentary Research, using the qualitative and quantitative approach of investigation. The results show that the total budgetary expenses of the Open University of Brazil System, from 2008 to 2019, expressed an oscillatory behavior and prioritization of expenses with scholarships vis-à-vis funding. And that, also, these expenses always ran on account of the budget appropriations annually assigned to the MEC and the FNDE, always observing the limits of movement and commitment and of payment, indicating, therefore, discontinuity in the proposal and in the offer of financing to the UAB System, as a way of reducing government spending, which greatly weakens the continuity and sustainability of the Open University System of Brazil.

Author Biographies

Juliane Aparecida Ribeiro Diniz, UNIFAN

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás - UFG (2023) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos – UFSCar (2006). Possui Bacharelado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (1996), Licenciatura em Educação Artística, Habilitação em Música, pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2003), Licenciatura em Letras pelo Centro Universitário UniSEB (2011) e Licenciatura em Pedagogia pelo Programa Especial de Formação de Professores - PROFOP da Faculdade Ibra de Brasília - FABRAS (2022). Participante do grupo de Pesquisa em Tecnologias e Educação a Distância (GEaD/UFG/DGP-CNPq). Coordenadora de Extensão do Centro Universitário Alfredo Nasser - UNIFAN.

Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Universidade Federal de Goiás

Professora Adjunta da Universidade Federal de Goiás. Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013), Pós-doutora em Educação pela UFMT (2019). Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UFG (2022). Editora Chefe da Revista Em Rede. Membro do conselho editorial da Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - RBPAE, membro do Conselho Editorial da Revista Revelli (UEG), da Revista Exitus (UFOPA) e da Revista Série-Estudos da UCDB. Líder do Grupo de Pesquisa em Tecnologias e Educação a Distância (GEaD/UFG/DGP-CNPq).

Murilo José de Souza Pires, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Uberlândia (1997), mestrado em Desenvolvimento Econômico pela Universidade Estadual de Campinas (2000), doutorado em Desenvolvimento Econômico pela Universidade Estadual de Campinas (2008) e Pós-doutorado pela Universidade Estadual de Campinas (2015). Tem experiência na área de Economia, com ênfase em economia regional. É Técnico de Pesquisa e Planejamento do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, no âmbito da Diretoria de Estudos e Políticas Regionais, Urbanas e Ambientais - DIRUR/IPEA.

References

BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Diário Oficial da União, Brasília, 2006.

CLÍMACO, J. C. T. de S. Educação a distância: política pública essencial à educação brasileira. RBPG, Brasília, supl. 1, v. 8, p. 15 - 28, dezembro 2011.

DINIZ, J. A. R. A trama faustina da captura do trabalho docente do Sistema Universidade Aberta do Brasil pelo capital: o caso da Universidade Federal do Tocantins. 2023. 296 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2023.

LACÉ, A. M. A Universidade Aberta do Brasil (UAB): das origens na ditadura militar ao século XXI. 2014. 313 fl. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

LESSA, C. Estratégia de desenvolvimento, 1974-1976: sonho e fracasso. Campinas: Unicamp, Instituto de Economia, 1978.

MICHEL, M. H. Metodologia e Pesquisa Científica em Ciências Sociais. 2.ed. São Paulo: Editora Atlas, 2009.

MILL, D. Educação a distância: cenários, dilemas e perspectivas. Revista Educação Pública. Cuiabá, v. 25, n. 59/2, p. 432-454, maio/ago. 2016.

NISKIER, A. Universidade Aberta: um projeto do tamanho do Brasil. Carta Mensal: Conferências proferidas nas reuniões semanais do Conselho Técnico da Confederação Nacional do Comércio de Bens, Serviços e Turismo. Brasília, n.º 706, p. 3-30, jan.2014.

OLIVEIRA, L. C. de. Política pública educacional como estratégia de programa de governo: o Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). 2019. 146 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2019.

PINTO JÚNIOR, G. do C.; NOGUEIRA, V. M. R. Programa Universidade Aberta do Brasil: Aspectos relevantes na construção de uma metodologia para avaliar sua implementação. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n.º 1, p. 227-249, Mar. 2014.

Published

2024-01-15

How to Cite

Diniz, J. A. R., da Costa Britto Pereira Lima, D., & de Souza Pires, M. J. (2024). THE DYNAMICS OF TOTAL BUDGET EXPENDITURE OF THE UNIVERSIDADE ABERTA DO BRASIL - UAB SYSTEM FROM 2008 TO 2019. SUD, 15. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/124

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização