DIGITAL SKILLS IN DISTANCE EDUCATION

CONJECTURES AND CHALLENGES OF THE DIGITAL SOCIETY

Authors

  • Vasco Pinto da Silva Filho Universidade Federal de Rondônia
  • Adriana Paula Cheron Zanin Universidade Aberta do Brasil - Paraná
  • Dayane Horwat Imbriani de Oliveira Universidade Estadual de Maringá
  • Thais Rosana Leite da Silva Universidade Estadual de Maringá https://orcid.org/0000-0002-7900-2185

Keywords:

Digital Skills. Distance Education. Pedagogical Practices. Technological Resources. Assessment.

Abstract

This scientific article has the general objective of analyzing the concepts of digital competences in distance education. The research problem addresses the need to understand the development and importance of students' and educators' digital skills in the context of distance education. The methodology used consisted of a literature review, which explored definitions and concepts of digital competences, as well as their relationships with pedagogical practices, teaching strategies, technological resources and assessment. The main results found indicate that digital skills are fundamental for the success of distance education, allowing students to effectively use digital technologies in a critical, creative and ethical way. In addition, educators' digital skills are essential for planning and implementing innovative and effective pedagogical practices. It is concluded that there is a need to develop pedagogical strategies and adequate technological resources to promote the development of students' digital skills in distance education. The evaluation of these competences is also important, aiming at the continuous improvement of the teaching-learning process. Gaps and areas where more research is needed were identified, such as the validation of assessment instruments and the deepening of innovative approaches for the development of digital competences. In summary, this study contributes to the field of distance education, providing a comprehensive view on digital skills and their relationship with online teaching and learning. The conclusions highlight the importance of investing in the training of educators and in the creation of learning environments conducive to the development of students' digital skills. This information can guide future research and help promote quality distance education, preparing students for the challenges of the digital society.

Keywords: Digital Skills. Distance Education. Pedagogical Practices. Technological Resources. Assessment.

Author Biographies

Vasco Pinto da Silva Filho, Universidade Federal de Rondônia

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM); Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação a Distância e Tecnologias Educacionais - Universidade Estadual de Maringá; Professor Associado da Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR).

Adriana Paula Cheron Zanin, Universidade Aberta do Brasil - Paraná

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná, Pós-graduação em Gestão Educacional, Psicopedagogia Clínica e Institucional, e Docência para Educação Básica IFPR, Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá, doutoranda em Ciência da Educação pela Universidade Aberta/ Uminho - Portugal. É membro do grupo de Pesquisa GPEaDTEC na UEM, secretária do fórum estadual dos coordenadores de Polo UAB. Atualmente é coordenadora do polo da Universidade Aberta do Brasil Campus/Astorga. Atua como professora assessora e formadora de professores nos municípios do Paraná, leciona também em cursinhos preparatórios para concurso público nas disciplinas específicas de Fundamentos da educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores na Ed. básica e Infantil, Políticas Públicas, Gestão Escolar e Educacional, Tecnologias Educacionais e Educação a Distância.

Dayane Horwat Imbriani de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá (UEM), na linha de pesquisa em Ensino, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá (UEM), na linha de pesquisa em Políticas e Gestão em Educação (2020). Especialista em História, Arte e Cultura pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG, 2018) e Metodologias e Técnicas de ensino pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), (2015). Graduada em Letras - Português/Inglês pela Faculdade Global de Umuarama (FGU, 2013) e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM, 2020). Atualmente é Coordenadora Educacional de Tecnologias Educacionais na Prefeitura Municipal de Umuarama e Professora do Ensino Superior na Faculdade ALFA Umuarama - UniALFA. Integrante e pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação a Distância e Tecnologias Educacionais (GPEaDTEC) - cadastrado no CNPq.

Thais Rosana Leite da Silva, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá; Pós-Graduada em Educação a Distância e Novas Tecnologias Educacionais (2022) e Pós-Graduanda em Práticas Inovadoras em Educação pela Unicesumar; Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos pela Unicesumar (2021); Discente de Pedagogia; Bolsista financiada pela Fundação Araucária no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC); Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação a Distância e Tecnologias Educacionais - Universidade Estadual de Maringá; Membro do Projeto de Pesquisa sobre Metodologias ativas no contexto das políticas públicas educacionais: mapeamento da produção científica realizada pela Universidade Estadual de Maringá; Membro do Programa de Educação Tutorial do curso de Licenciatura em Pedagogia na Universidade Estadual de Maringá. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7900-2185

References

BARBOSA, Elaine Cristina de Andrade; OSÓRIO, António José Meneses. Competências Digitais e desenvolvimento profissional de professores em rede: The Voice of the European Teachers. 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/zONVM Acesso em: 5 jul. 2023.

BATISTA, Cláudia Fernanda de Carvalho. O uso de ferramentas digitais no ensino remoto. 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/Yzoby . Acesso em: 1 mar. 2023.

MELO, Igor Barbosa; NUNES, Suzana Gilioli da Costa; DIAS-TRINDADE, Sara. Evaluation of the digital proficiency level of teachers of the Federal Institute of Tocantins – IFTO. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 42, p. 1-13, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/NgvZ5 Acesso em: 1 mar. 2023.

MINUZI, Nathalie Assunção; SONEGO, Anna Helena Silveira; MACHADO, Leticia Rocha; BEHAR, Patricia Alejandra. “Modelo pedagógico Para a construção De Competências Digitais Docentes: Foco No Desenvolvimento De Materiais Educacionais Digitais No Ensino Superior”. Revista Novas Tecnologias na Educação, V. 20, n. 2. 2023. Disponível em: https://link.ufms.br/niG7j. Acesso em: 5 jul. 2023.

SALES, Mary Valda.; MOREIRA, José Antônio. Competências digitais docentes no ensino superior: diagnóstico e possibilidades de formação. EmRede, v. 9, n. 2, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/qHkcr. Acesso em: 5 jul. 2023.

SANTOS, Eniel do Espírito; DIAS-TRINDADE, Sara; REIS, Rafaela Santos dos. Autoavaliação das Competências Digitais dos Professores Universitários em Santo Amaro, Bahia. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/SfJ4m Acesso em: 5 jul. 2023.

SILVA, Jane Santo da; MELLO, Raphael do Espírito Santo; JÚNIOR, Diomário da Silva; CARMO, Fabíola Fortes Roldan. Letramento digital: desafios à formação docente. EmRede – Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 2, p. 15-29, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/TpnJI Acesso em: 12 jul. 2023.

SILVA, Ketia Kellen Araújo; BEHAR, Patricia Alejandra. Competências Digitais na Educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, v.35, p. 1-32, 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/wjW0u . Acesso em: 7 jul. 2023.

SOUSA, Robson Pequeno; MOITA, Filomena; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Tecnologias Digitais na Educação. EDUEPB, 2011. Disponível em: https://link.ufms.br/9qleP. Acesso em: 7 jul. 2023.

TAVARES, Cristina Zucowsky. Formação em Avaliação: A formação de docentes no enfrentamento de um processo de avaliação a serviço da aprendizagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2008. Disponível em: https://link.ufms.br/FPPA6. Acesso em: 07 jul 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Silva Filho, V. P. da, Cheron Zanin, A. P., Imbriani de Oliveira, D. H., & Leite da Silva, T. R. (2024). DIGITAL SKILLS IN DISTANCE EDUCATION: CONJECTURES AND CHALLENGES OF THE DIGITAL SOCIETY. SUD, 14. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/116

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais