HE PROCESS OF AUTOBIOGRAPHIC AUTHORSHIP BY STUDENTS OF THE DEGREE IN PEDAGOGY

Authors

  • Andreia dos Santos Oliveira Instituto Federal de Rondônia
  • Anabela Aparecida Silva Barbosa Instituto Federal de Rondônia

Keywords:

Philosophy of Language, Portuguese Language Teaching, Authorship process., Distance learning.

Abstract

The objective of this experiential report is to present the account of a textual production activity of the autobiographical discourse genre. The activity was carried out by first-year students of the Pedagogy distance learning course, based on a native language teaching methodology grounded in the Philosophy of Language that argues for the necessity of teaching a living and concrete language. This is because authorship, from this perspective, is fundamental to the process of human constitution, as it is through language that humans interact socially and appropriate the culture produced by humanity over the centuries. Social interactions occur through discursive utterances that are chosen based on communicative intentions. The teaching of the Portuguese language in schools cannot be disconnected from real communication situations, and this requires the text, understood here as an utterance, as the core of teaching. Developing the discipline of Portuguese Language: orality, reading, and writing from this perspective enabled the students, future teachers, to understand the importance of appropriating the native language through concrete utterances. Furthermore, the experience of training student authors proved to be positive since through verbal and non-verbal text, students had the opportunity to read different texts to build their writing repertoires, use reading strategies, and perceive the act of writing as a reflective practice that demands planning, readings, revisions, and rewrites.

Author Biographies

Andreia dos Santos Oliveira, Instituto Federal de Rondônia

Doutora e mestra em Educação. Licenciada em Letras/Literatura. É professora de Língua Portuguesa do Instituto Federal de Rondônia campus Porto Velho Zona Norte.

Anabela Aparecida Silva Barbosa, Instituto Federal de Rondônia

Mestre em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia. Pós-graduação em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Federal de Rondônia, em Psicopedagogia e Gestão Escolar pela ICE/MT e em Direito Administrativo pela Universidade Anhanguera-Uniderp. Graduação em Pedagogia e Direito pela Universidade Federal de Rondônia. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, Educação a Distância,Linguagem, Planejamento e Gestão de Sistemas Escolares, Coordenação Pedagógica. Avaliação Educacional, Tecnologias de Aprendizagem, Mineração de Dados, Pesquisa-ação. Ambiente Virtual de Aprendizagem. Direito Eleitoral, Estado e Democracia, Gestão Pública, Direito Administrativo, Direito Constitucional. Atuação na Coordenação da Universidade Aberta do Brasil/IFRO e na Coordenação Pedagógica de Cursos EaD. Pesquisadora do GEPED (Grupo de Pesquisa em Educação a Distância) GEPISA (Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação e Sustentabilidade da Amazônia) GEP (Grupo de Estudos Pedagógicos).

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKTHIN, Mikhail (1895 – 1975). Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira et. al. (org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p 45-114.

HELBEL, Dioneia Foschiani. A formação de autoria em alunos do ensino médio técnico no processo de criação de enunciados do gênero crônica por meio da atividade de estudo. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, 2022. Disponível em: https://link.ufms.br/Z3XCv. Acesso em: 27 jun. 2023.

RAMOS, Graciliano. Conversas. São Paulo: Record, 2014.

YOUSAFZAI, Malala; LAMB, Christina. Eu sou Malala: a história da garota que defendeu o direito à educação e foi baleada pelo Talibã. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

YOUSAFZAI, Malala; LAMB, Christina. Eu sou Malala: a história da garota que defendeu o direito à educação e foi baleada pelo Talibã. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

Published

2024-01-15

How to Cite

dos Santos Oliveira, A., & Silva Barbosa, A. A. (2024). HE PROCESS OF AUTOBIOGRAPHIC AUTHORSHIP BY STUDENTS OF THE DEGREE IN PEDAGOGY. SUD, 9. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/11

Issue

Section

ESUD2023_Relatos de Experiência | Trilha Temática III - Modelos pedagógicos e metodologias