DISTANCE EDUCATION, EMERGENCY REMOTE TEACHING AND HYBRID TEACHING

CHALLENGES AND TRENDS

Authors

  • Silvane Gema Mocellin Petrini Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Silvia de Oliveira Kist Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Laura Wunsch Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0009-0000-4908-0118
  • Leandro Krug Wives Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-8391-446X

Keywords:

Distance Education, Emergency Temote Teaching, Blended Teaching

Abstract

This article aims to undertake a discussion about the educational scenario, especially with regard to Distance Education (EaD), Emergency Remote Teaching (ERE) and Hybrid Teaching. In this sense, it is tense to look at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul having the years 2020, 2021 and 2022 as a time frame in order to reflect on the experience of Emergency Remote Teaching. In addition, we problematize the possibility of emergence of Blended Learning - a topic that is widely discussed at a national level based on the experiences with the ERE - as well as the return to face-to-face activities in higher education institutions. In methodological terms, this work comprises a qualitative approach, considering that it sought, from a literature review, to discuss certain understandings about EaD, ERE and Blended Teaching. It was observed that, with the return of face-to-face activities, in 2022, teaching practices do not match those adopted prior to the ERE, nor with Distance Education. These are practices that emerge with the use of Information and Communication Technologies (ICTs) and synchronous class as a centrality, signaling the emergence of hybrid teaching that links to the teaching and learning processes not only the use of ICTs, but also the profusion of different methodologies, among them active methodologies.

Author Biographies

Silvane Gema Mocellin Petrini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestra em Educação e Técnica em Assuntos Educacionais - SEAD/UFRGS.

Silvia de Oliveira Kist, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação e Coordenadora Acadêmica - SEAD/UFRGS.

Laura Wunsch, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestra em Educação e Técnica em Assuntos Educacionais - SEAD/UFRGS.

Leandro Krug Wives, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Secretário de Educação a Distância e Professor Titular do Instituto de Informática da UFRGS.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede: Revista de educação a distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/6GEg7. Acesso em: 23 julho 2023.

BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 47-65.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020a. Disponível em: https://link.ufms.br/bkWmT. 18/03/2020. Acesso em: 24 julho 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes gerais sobre aprendizagem híbrida. Brasília, DF: MEC, [2021]. Disponível em: https://link.ufms.br/xjihC . Acesso em: 17 julho 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Nacionais para o Ensino e Aprendizado por competências e para a pesquisa institucional presenciais, mediados por tecnologias de informação e comunicação. Brasília, DF: MEC, [2022]. Disponível em: https://link.ufms.br/cm72N. Acesso em: 17 julho 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de nível superior. Portaria Nº 315,de 30 de dezembro de 2022. Diário Oficial da União: Seção 1. Brasília, DF: MEC, [2022]. Disponível em: https://link.ufms.br/AZmT3 . Acesso em: 30 julho 2023.

HODGES, Charles et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause review, Boulder, 27 mar. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/CBgXt . Acesso em: 25 maio 2020.

HORN, Michael B.; STAKER, Hearther. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso. 2015.

KIST, Silvia de Oliveira; WUNSCH, Laura; AMBROSINI, Anelise Bueno; WIVES, Leandro. Contribuições da EaD ao Ensino Remoto Emergencial na Universidade Federal do Rio Grande do Sul . In: XVIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância - ESUD, 2021, Natal, RN. Anais ESUD 2021 Educação, Tecnologia e Resiliência Social: o que aprendemos com a pandemia. Natal, RN: SEDIS-UFRN, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/Qtr7t. Acesso em: 14 julho 2023.

MORAN, José. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27-45.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. rev. atual. Campinas: Papirus, 2013.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, Recife, v. 37, n.1-2, p. 58-70, dez. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/z5Ryf .Acesso em: 14 julho 2023.

Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão - CEPE. Resolução nº 025, de 27 de julho de 2020 , 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/Gg4P0 . Acesso em: 14 julho 2023.

VIEIRA, Letícia; RICCI, C. C. Maike. Educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina (OEMESC): editorial mensal, p. 1-5, abr. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/I4yxb . Acesso em: 10 julho 2023.

Published

2024-01-15

How to Cite

Mocellin Petrini, S. G., de Oliveira Kist, S., Wunsch, L., & Krug Wives, L. (2024). DISTANCE EDUCATION, EMERGENCY REMOTE TEACHING AND HYBRID TEACHING: CHALLENGES AND TRENDS. SUD, 13. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/103

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização