DISTANCE EDUCATION, EMERGENCY REMOTE TEACHING AND HYBRID TEACHING
CHALLENGES AND TRENDS
Keywords:
Distance Education, Emergency Temote Teaching, Blended TeachingAbstract
This article aims to undertake a discussion about the educational scenario, especially with regard to Distance Education (EaD), Emergency Remote Teaching (ERE) and Hybrid Teaching. In this sense, it is tense to look at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul having the years 2020, 2021 and 2022 as a time frame in order to reflect on the experience of Emergency Remote Teaching. In addition, we problematize the possibility of emergence of Blended Learning - a topic that is widely discussed at a national level based on the experiences with the ERE - as well as the return to face-to-face activities in higher education institutions. In methodological terms, this work comprises a qualitative approach, considering that it sought, from a literature review, to discuss certain understandings about EaD, ERE and Blended Teaching. It was observed that, with the return of face-to-face activities, in 2022, teaching practices do not match those adopted prior to the ERE, nor with Distance Education. These are practices that emerge with the use of Information and Communication Technologies (ICTs) and synchronous class as a centrality, signaling the emergence of hybrid teaching that links to the teaching and learning processes not only the use of ICTs, but also the profusion of different methodologies, among them active methodologies.
References
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede: Revista de educação a distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/6GEg7. Acesso em: 23 julho 2023.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 47-65.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020a. Disponível em: https://link.ufms.br/bkWmT. 18/03/2020. Acesso em: 24 julho 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes gerais sobre aprendizagem híbrida. Brasília, DF: MEC, [2021]. Disponível em: https://link.ufms.br/xjihC . Acesso em: 17 julho 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Nacionais para o Ensino e Aprendizado por competências e para a pesquisa institucional presenciais, mediados por tecnologias de informação e comunicação. Brasília, DF: MEC, [2022]. Disponível em: https://link.ufms.br/cm72N. Acesso em: 17 julho 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de nível superior. Portaria Nº 315,de 30 de dezembro de 2022. Diário Oficial da União: Seção 1. Brasília, DF: MEC, [2022]. Disponível em: https://link.ufms.br/AZmT3 . Acesso em: 30 julho 2023.
HODGES, Charles et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause review, Boulder, 27 mar. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/CBgXt . Acesso em: 25 maio 2020.
HORN, Michael B.; STAKER, Hearther. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso. 2015.
KIST, Silvia de Oliveira; WUNSCH, Laura; AMBROSINI, Anelise Bueno; WIVES, Leandro. Contribuições da EaD ao Ensino Remoto Emergencial na Universidade Federal do Rio Grande do Sul . In: XVIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância - ESUD, 2021, Natal, RN. Anais ESUD 2021 Educação, Tecnologia e Resiliência Social: o que aprendemos com a pandemia. Natal, RN: SEDIS-UFRN, 2021. Disponível em: https://link.ufms.br/Qtr7t. Acesso em: 14 julho 2023.
MORAN, José. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27-45.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. rev. atual. Campinas: Papirus, 2013.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, Recife, v. 37, n.1-2, p. 58-70, dez. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/z5Ryf .Acesso em: 14 julho 2023.
Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão - CEPE. Resolução nº 025, de 27 de julho de 2020 , 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/Gg4P0 . Acesso em: 14 julho 2023.
VIEIRA, Letícia; RICCI, C. C. Maike. Educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina (OEMESC): editorial mensal, p. 1-5, abr. 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/I4yxb . Acesso em: 10 julho 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvane Gema Mocellin Petrini, Silvia de Oliveira Kist, Laura Wunsch, Leandro Krug Wives
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The event uses the Creative Commons License - Attribution 4.0 International as a basis. It believes in the importance of the open access movement in scientific journals, such as the Open Archives Initiative.
By submitting a text to the event, the authors agree to the following terms:
- The authors agree to license works accepted for publication under the Creative Commons License - Attribution 4.0 International.
- With CC-BY 4.0 licensing, authors maintain intellectual rights over the text and grant the event the right to first publication.
- The authors authorize the sending and indexing of texts written by them in databases and academic and scientific information portals.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, on personal pages and academic social networks, after the editorial process, as long as the forms of licensing and presentation of the text are respected, in addition to the indication of the place of origin of the publication, in this case, the link to the event publishing system.
- The authors of the works published in the event are expressly responsible for their content.
- All works submitted to the event that have images, photographs, figures in which images of human beings are registered in their bodies must be accompanied by an Image Use Authorization Term by the member participating in the image and, in the case of children, family members of exposed children, with data and signature.