THE POLICY OF CONNECTIVITY IN INDIGENOUS VILLAGES IN A FEDERAL PUBLIC UNIVERSITY

Authors

Keywords:

Connectivity, Indigenous villages, University education

Abstract

Connectivity in indigenous villages is a challenge, mainly due to the remote location of these communities, the lack of telecommunications infrastructure and linguistic and cultural barriers. However, in recent years, several efforts have been made to improve connectivity in these areas and reduce the so-called digital gap between indigenous peoples and society. In relation to Higher Education, the Connected Students project, supported and managed by the Ministry of Education (MEC) and conducted by the National Education and Research Network (RPN) focuses on the installation of basic infrastructure, such as communication towers and antennas, to bring connectivity to these areas. The use of technologies such as satellites and mobile networks are also explored. One of the main advantages of connectivity in indigenous villages is access to educational resources. The internet is a pathway to learning materials, online courses and research resources that can improve the quality of education in these indigenous communities and the exchange of knowledge and experiences between them. It is essential that policies and initiatives related to the connectivity of original peoples in Higher Education take into account the specific needs of each village, in order to promote Education and strengthen their development.

Author Biographies

Fabio Gomes da Silva, UFMS

Possui graduação em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário Anhanguera de Campo Grande (2011). Possui pós-graduação lato sensu em Direito Público pela Faculdade Legale (2021). Atuou como Secretário e Gestor Financeiro do Programa de Assistência à Saúde da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PAS/UFMS) no período de 2017 a 2021. Discente ingressante em 2021 do Mestrado Nacional em Administração Pública (PROFIAP/UFMS). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública e Gestão Financeira Pública. Tem experiência na Gestão de Programa de Assistência à Saúde Suplementar prestada diretamente pelo órgão ou entidade da Administração Federal. No presente, atua junto a Secretaria de Formação Integrada da Diretoria de Inclusão e Integração Estudantil da Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis da UFMS.

Rafael Ribeiro Guimarães, UFMS

Possui graduação em Administração pela Anhanguera Educacional (2017). Possui pós-graduação lato sensu em Processos Gerencias pela Faculdade Educacional da Lapa - FAEL (2018). Atua como Secretário de Formação Integrada da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul desde 2021 até o presente. Atua como Professor Tutor do curso de Tecnologia em Processos Gerenciais (AGEAD/UFMS).

Cléo Adriano da Silva, UFMS

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul; é pós-graduado em Gestão Empreendedora de Negócios pela Universidade da Grande Dourados - UNIGRAN e possui mestrado em Produção e Gestão Agroindustrial pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal - ANHANGUERA/UNIDERP. Foi professor da Faculdade de Chapadão do Sul - FACHASUL, da Faculdade de Tecnologia do SENAI - FATEC/MS. No mais atuou como professor nos cursos de Gestão Pública Municipal, Gestão Pública, Gestão em Saúde e Administração Pública modalidade Ead da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Foi tutor do curso de Gestão Pública modalidade Ead da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, atualmente é Administrador da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, tendo ingressado no cargo em 2006.

References

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Published

2024-01-15

How to Cite

Gomes da Silva, F., Ribeiro Guimarães, R., & Adriano da Silva, C. (2024). THE POLICY OF CONNECTIVITY IN INDIGENOUS VILLAGES IN A FEDERAL PUBLIC UNIVERSITY. SUD, 15. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/146

Issue

Section

ESUD2023_Artigos Científicos | Trilha Temática I - Políticas Públicas, regulamentação e institucionalização