FROM LISTENING ABOUT PEDAGOGICAL PROCESSES IN REMOTE EDUCATION TO THE QUALIFICATION OF TECHNOLOGY-MEDIATED EDUCATION

Authors

  • Larissa Medianeira Bolzan Universidade Federal de Pelotas
  • Christiano Martino Otero de Avila Universidade Federal de Pelotas
  • Rosaura Espirito Santo da Silva Universidade Federal de Pelotas
  • Carla Denize Ott Felcher Universidade Federal de Pelotas

Keywords:

MOOC, Co-creation, Moodle., Gamification, Teaching mediated by digital technologies.

Abstract

The years 2020 and 2021, marked by a pandemic caused by the coronavirus (SARS-CoV-2), required teaching that was previously predominantly face-to-face to be migrated to teaching mediated by digital technologies. At UFPel, around 1,500 teachers and 20,000 students migrated to a teaching platform called e-AULA, which is based on the Moodle Virtual Learning Environment. In this scenario, some pedagogical propositions were successful, while others, from the students' perspective, did not enhance learning. This report showed the results of a survey about the pedagogical proposals made by teachers during remote teaching, identifying those that, from the students' perspective, did not obtain a positive result regarding their learning or did not enhance the students' performance in the respective curricular component. From the identification of the propositions that contributed least to learning, solutions were co-created using the Design SPRINT method. These solutions were the co-creation and availability of video tutorials on the use of forums and a MOOC on gamification and H5P gamification elements (e-AULA plugin). In conclusion, this experience highlighted that active listening to students is capable of enhancing the teaching, learning and assessment processes, promoting the teaching pillar of the University.

Author Biographies

Larissa Medianeira Bolzan, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil (2017). Professor Ajunto A da Universidade Federal de Pelotas, Brasil.

Christiano Martino Otero de Avila, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Computação pela Universidade Federal de Pelotas, Brasil (2020).
Docente da Universidade Federal de Pelotas, Brasil.

Rosaura Espirito Santo da Silva, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Política Social e Direitos Humanos pela Universidade Católica de Pelotas, Brasil (2018). Professor Adjunto da Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Carla Denize Ott Felcher, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Educação em Ciências Quìmica da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil (2020). Professor Titular da Universidade Federal de Pelota, Brasil.

References

ALVES, F. Gamification: Como criar experiências de aprendizagem engajadoras. São Paulo: DVS Editora. 2015.

ÁVILA, C. M. O.; BOLZAN, L. M.; NÖRNBERG, L.; DA SILVA, R. E. S. Relatos de Práticas Exitosas no Ensino Remoto. Pelotas. 2023.

BOLZAN, L. M.; ANTUNES, E. D. D.; FERNANDES, D.. Processos de ensino, de aprendizagem e de avaliação nos cursos superiores de administração sob a percepção de seus protagonistas. Santa Maria: Arco Editores, 2022.

BURKE, B. Gamificar: Como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. São Paulo: DVS Editora. 2015.

BUSARELLO, R.; FADEL, L.; ULBRICHT, V. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, p. 11-37, 2014.

DICHEVA, D.; DICHEV, C.; AGRE, G.; ANGELOVA, G. Gamification in Education: A Systematic Mapping Study. Educational Technology & Society. v. 18, n. 3, p. 1–14, 2015. Disponível em: https://link.ufms.br/oMiSF.

FERNANDES, D. Para uma Teoria de Avaliação Formativa. Revista Portuguesa de Educação, v. 19, n. 2, p. 21-50, 2006. Disponível em: https://link.ufms.br/Poeed.

______. Avaliação das Aprendizagens: Desafios às Teorias, Práticas e Políticas. Lisboa, Portugal: Texto Editores, 2008.

LEITE, C. Políticas de Currículo em Portugal e (Im)Possibilidades da Escola se assumir como uma Instituição Curricularmente Inteligente. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 67-81, 2006. Disponível em: https://link.ufms.br/HjR0Q.

MONKS, E.; AL-ALAM, T.; ROSA, P.D.C.; DA ROSA, J. N.; RIPPEL, H.V. Plataforma Integrada de Ensino Remoto para a UFPel: Ambiente e-Aula.p.158 a 162. In: Workshop de tecnologia da informação e comunicação das instituições federais de ensino superior [livro eletrônico]: v. 1 / organização Ligia Maria Carvalho Sousa, Eunice Pereira dos Santos Nunes. -- 14. ed. -- Brasília: Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior – Andifes, 2022.

PERRENOUD, P. Avaliação da Excelência à Regulação das Aprendizagens: Entre duas Lógicas. São Paulo: Artmed, 2007.

Published

2024-01-15

How to Cite

Bolzan, L. M., Martino Otero de Avila, C., Espirito Santo da Silva, R., & Denize Ott Felcher, C. (2024). FROM LISTENING ABOUT PEDAGOGICAL PROCESSES IN REMOTE EDUCATION TO THE QUALIFICATION OF TECHNOLOGY-MEDIATED EDUCATION. SUD, 11. etrieved from https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/112

Issue

Section

ESUD2023_Relatos de Experiência | Trilha Temática IV - Tecnologias digitais